Pierre Bourdieu

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Pierre Bourdieu

Inläggav Kallekula » 07 mar 2006 22:59

Konstigt såg inget om denne sköna snubbe här...

Kolla gärna länken ang. kulturella fält.

För ni som inte vet vem Pierre Bourdieu så kan jag bara säga att han var en av de mest inflytelserika sociologerna/filosoferna i Frankrike. Han dog för några år sedan.

Den vettigaste tänkaren i den nya franska vågen.

http://www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/p-kuf98.pdf

Ska man verkligen se konst och kultur ur ett samhällsperspektiv kommer man inte runt Pierre Bourdieu. ta er gärna tid att läsa texten det är den värd.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 06 okt 2006 22:45

För att spinna vidare: Jean Baudrillard.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pierre Bourdieu

Inläggav Anders » 21 dec 2021 12:41

Här hade vi en tråd att hänga på...

Har ju då läst ffa Praktiskt Förnuft. Som i princip beskriver hur grupper av människor beter sig tillsammans. i Habitat med olika värden.

Beskriver Bourdieu i något annat verk vad som kan iakttas då människor från olika habitat behöver förhandla om en gemensam fråga?

(Nu ser jag att tråden, som jag sökte upp, ligger under "kultur". Var borde den ligga? Sociologi, vart hör det hemma?)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Pierre Bourdieu

Inläggav David H » 21 dec 2021 23:41

Anders skrev:
Beskriver Bourdieu i något annat verk vad som kan iakttas då människor från olika habitat behöver förhandla om en gemensam fråga?

(Nu ser jag att tråden, som jag sökte upp, ligger under "kultur". Var borde den ligga? Sociologi, vart hör det hemma?)



Bourdieu hade vidgående tankar om det "kollektivt intellektuella". Han menade att det väldigt ofta överskattas vad en enskild individ kan göra, medan det underskattas vad många kan göra tillsammans i grupp. Han ville samla intellektuella inom vitt skilda områden och få dem att samarbeta med varandra, vilket förstås kan vara en stor utmaning då intellektuella ofta har en tendens att vara egensinniga och med stark integritet.

Mustafa Emirbayer & Erik Schneiderhan skrev:Bourdieu […] sought to foster the development of what he termed a “collective intellectual”. […]This collectivity would gather together in a single working body a range of thinkers possessed of specific expertise in the given issue of wide concern, an expertise made possible by the autonomous inner development of their respective fields of learning. The collective intellectual would debunk folk assumptions as well as the so-called expert opinions propounded by media intellectuals and “think tanks”; it would also propose constructive and creative solutions to the problems addressed. In so doing, it would contribute to a broader public enlightenment.


Jag lyssnade på ett inspelat samtal med Gunter Grass där han förde fram vissa av dessa tankar. Annars vet jag inte om han skrivit särskilt ingående om det i någon av sina böcker. Det var nog framför allt tankar han utvecklade på äldre dagar, och sen dog han 'ganska plötsligt.

(Angående trådstarten så hör det nog hemma i Kultur och konstarterna, medan din fråga kanske snarare rör politik och samhälle.... Här är annars en annan tråd om Bourdieu, fast i filosofi... viewtopic.php?f=1&t=8558&p=178262)
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster