Institutionsteorin

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Institutionsteorin

Inläggav dokido » 05 jan 2014 06:32

även om museet köper skit konst är inte objektet det konstnärliga utan bara bärare av konst iden, vilket är det väsentliga
så även skit kan vara bra om den föder nån konst ig tanke
var det inte så duchamp tänkte sig det hela? (innan han la ner)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Institutionsteorin

Inläggav Pilatus » 05 jan 2014 12:45

dokido skrev:även om museet köper skit konst är inte objektet det konstnärliga utan bara bärare av konst iden, vilket är det väsentliga
så även skit kan vara bra om den föder nån konst ig tanke

Det är en intrikat fråga. Driver vi den till sin extrem hamnar vi i tomma intet eller bland skit och spyor. Vad är det för mening alls med konst?

Men det är en syn som jag inte delar. Vackra föremål som är bärare av något innehåll uppskattar jag långt mer. Vilka tankar som skit i en burk väcker intresserar mig inte speciellt.
dokido skrev:var det inte så duchamp tänkte sig det hela? (innan han la ner)

Det där är minerat område, Marcel Duchamp var dadaist och ställde ut sin Fountain som ett Ready made object, "no beauty, no ugliness, nothing particularly esthetic about them". Det är något subversivt med hans angrepp på konsten som för all del kanske förtjänade att ifrågasättas. Trots att det han gjorde kom att få mycket stor betydelse för diskussionen om konst anser jag inte att det handlar om konst, snarare om synen på konst. Kanske är det häpenheten det väcker hos den intet ont anande allmänheten, att ställa ut en urinoar förknippades verkligen inte som konst.

Men jag har varit mycket road av dada. Speciellt Kurt Schwitters uppskattar jag.

Moderator

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Institutionsteorin

Inläggav dokido » 05 jan 2014 15:02

oj
ja där har vi olika syn :wink:
duchamp är min husgud, men jag älskar picasso också
man kan ju kalla det angrepp, men personligen tycker jag han tillförde konsten en dimension

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Institutionsteorin

Inläggav Pilatus » 05 jan 2014 16:05

dokido skrev:oj
ja där har vi olika syn :wink:
duchamp är min husgud, men jag älskar picasso också
man kan ju kalla det angrepp, men personligen tycker jag han tillförde konsten en dimension

Jaha, mådä ... Vad tycker du han har tillfört konsten? En flasktork?
Moderator

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Institutionsteorin

Inläggav dokido » 05 jan 2014 19:16

precis, tänk på det :)
ska se om jag kan precisera mig senare...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Institutionsteorin

Inläggav Algotezza » 05 jan 2014 20:08

konceptuell konst

det finns en tanke bakom eller antitanke

såg en gång på ett galleri i lund köttkrokar på en väg doppade i aska efter nån som dött i aids

allt blir konst som man kallar så

jean sellem i lund har skapat ett verk som heter nothing - ordet utklippt i ett svart pappersark man betalar vad man vill

kolla skulpturerna bakom domkyrkan i lund!


gör ditt liv till ett konstverk! vilksismen
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Institutionsteorin

Inläggav Pilatus » 06 jan 2014 00:11

Algotezza skrev:konceptuell konst

det finns en tanke bakom eller antitanke

Ja, det behövs inga objekt för dagens konst. Lika bra det, mycket av det postmoderna kan man tillgodogöra sig med en flyktig blick.
Algotezza skrev:såg en gång på ett galleri i lund köttkrokar på en väg doppade i aska efter nån som dött i aids

Så sorgligt det måste ha varit att se och absorbera den tanken. Nu finns det mer än 40 miljoner hivsmittade och aidssjuka i världen.
Flera miljoner människor dör varje år i sjukdomen.
Algotezza skrev:allt blir konst som man kallar så

Därmed är konstbegreppet utplånat. Det är en trist utveckling. Om varje ljud kunde kallas musik så vore det ju samma sak. Slamret från en verkstadslokal skulle inte skilja sig som musikalisk företeelse från Beethovens nionde symfoni.
Algotezza skrev:jean sellem i lund har skapat ett verk som heter nothing - ordet utklippt i ett svart pappersark man betalar vad man vill

Mycket talande, mycket platt, just ingenting man vill betala för.
Algotezza skrev:kolla skulpturerna bakom domkyrkan i lund!
gör ditt liv till ett konstverk! vilksismen

Vilks analyser är bra. Tokstollarna som vill mörda honom är en del av hans konstverk, en taffligt ritad rondellhund som påstås ha drag av Muhammed. Hur någon orkar hetsa upp sig på sådant är fullkomligt obegripligt. Men jag gläds åt att konsten fortfarande förmår att påverka människor. Vi får väl leva med att de stora gallerierna och museerna har tömt konsten på allt innehåll. Jag är en smula skeptisk och tror inte riktigt att Tate Modern kommer att få något större genomslag i samhället. Så länge människan var alltings mått var det trevligt, men nu ekar det av tomhet i gallerierna.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Institutionsteorin

Inläggav Algotezza » 06 jan 2014 12:53

När man nått intigheten svänger pendeln åt andra hållet, vilket gäller alla konstformer. Man kan inte förbli i tomheten någon längre tid. Eller i kaos och upplösning. Antingen blir man galen och dör andligen eller finner man en väg tillbaka.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Institutionsteorin

Inläggav Vertumnus » 06 jan 2014 12:55

Magi


Ur en oerhörd förvandling stamma
dessa bilder: Känn! Och tro! Om här
plågsamt blir till aska varje flamma,
görs av stoftet eld i konstens sfär.


Detta är magi: det enkla ordet
höjs förhäxat,är dock verkligt,känns
som när duvans hanne höjer ropet
efter honan bortom blickens gräns.

* * *

Rainer Maria Rilke 1875-1926
Tolk: Johannes Edfeldt

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Institutionsteorin

Inläggav dokido » 08 jan 2014 23:17

Pilatus skrev:
dokido skrev:oj
ja där har vi olika syn :wink:
duchamp är min husgud, men jag älskar picasso också
man kan ju kalla det angrepp, men personligen tycker jag han tillförde konsten en dimension

Jaha, mådä ... Vad tycker du han har tillfört konsten? En flasktork?


1. svar på vad duchamp tillfört konsten:
ser väl honom som fader till konceptkonsten, men jag kanske har fel. är i varje fall ett ämne som intresserar mig i mitt eget skapande.

jag misstänker att flasktorken hade ett realistiskt krav på sig. Realismen som fullbordades i fotografiet tog ju nya vägar med postimpressionisterna och kubismen. man ifrågasatte vad som är verkligt. samtidigt som att det mest realistiska att ställa ut måste ju vara objektet själv istället för en avbildning av objektet. i denna skillnad mellan objekt och avbildning, när dessa blir samman, uppstår konceptkonsten. själva begreppet verklighet blir intressantare än hur det avbildas. typ.

ovan är bara en skiss på hur jag tänker mig det hela, förmodligen åt hellvete...

och med framtidens biotekniska utveckling i åtanke så är det väl ingen som bryr sig ändå. jag börjar fundera lite på hur internet och datorer påverkat folk och hur man tänkte sig att de skulle påverka folk för 20 år sen. jag vet att mina tankar om datorer var helt annorlunda i början på 90-talet. de ideer jag hade då var redan krossade 10 år senare.kulturtiden accelererar. hinner vi med? ai och evigt liv...ja ja

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Institutionsteorin

Inläggav Pilatus » 08 jan 2014 23:58

dokido skrev:jag misstänker att flasktorken hade ett realistiskt krav på sig.

Som dadaist föreställer jag mig hans inställning till den visuellt estetiska konsten som subversiv, en pjäxa i skrevet på den fina salongskonsten. Han valde sina utställningsobjekt med viss omsorg, de skulle vara visuellt likgiltiga. Det är Duchamps sinne för ironi, humor och tvetydighet som framträder. Det är tanken som kommer först, inte den visuella exempel, sade han, det handlade om en form av att förneka möjligheten att definiera konst. Det är i år hundra år sedan han ställde ut det där skrället, flasktorken.

Bild
Marcel Duchamp, Séchoir à bouteille au Hérisson, 1914

Det blir komiskt. Men konst - inte för en sekund!
Moderator

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Institutionsteorin

Inläggav dokido » 09 jan 2014 00:39

ställde ut? den blev ju refuserad av juryn som han själv satt med i vad jag minns
därav dess komihåg värde
och han lämnade juryn ( o konsten?)
fast om man ska tala om det visuella gillar jag mest de sista verken av d som ulf sammanställde

nåja, men varför är det inte konst?
hm, det kanske du svarat på redan

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Institutionsteorin

Inläggav dokido » 09 jan 2014 01:11

hm jag kanske blandar ihop den med urinoaren signerad r mutt
fast det har ju ingen större betydelse eg

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Institutionsteorin

Inläggav Pilatus » 09 jan 2014 09:34

dokido skrev:hm jag kanske blandar ihop den med urinoaren signerad r mutt
fast det har ju ingen större betydelse eg

Konstigt nog så har dessa föremål fått stora konsekvenser i synen på vad konst är. Det är som om Marcel Duchamps, Fountain och Lars Vilks, The Dog of Peace har lyckats genom att göra folk upprörda, ett ifrågasättande av något heligt. Om det är konst eller Muhammed spelar inte så stor roll. Objektens konstnärliga halt är ovidkommande, det är mer en politisk handling. Även Dror Feiler och Gunilla Sköld Feilers, Snövit och sanningens vansinne, på Historiska museet 2004 hör på sätt och vis till samma grupp.

En elegisk musikslinga – ur en Bachkantat – och ett ansikte som helt riktnings- och räddningslöst driver omkring på ett hav av blod. Inga hjältar eller martyrer, bara offer. Och en djup sorg över en konflikt som tycks helt oförsonlig. Konsten har inte bara rätt att väcka och utmana känslor. Det är dess skyldighet. (Steve Sem-Sandberg, författare och skribent SvD, 2004).

Banksy anser jag mer konstnärligt och poetiskt begåvad. Så, när allt kommer omkring hör väl denna typ av installationer och bilder till konsten.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Institutionsteorin

Inläggav dokido » 10 jan 2014 01:29

hur fan man kan bli upprörd över vilks träskulpturer övergår mitt förstånd
svenskar verkar grymt småborgliga
jag tror inte det var vilks utgånspunkt att provocera

om hundarna vet jag inget dock om vs syfte
intresserar mig inte alls,mer politik än konst tycker jag

såklart att som dadaist var duchamp en provokatör
men vad jag fattar var han väldigt seriös (också)
att avspisa honom som enbart provokatör låter lite magstarkt
samtidigt som det konstateras att han är en av de mest betydelsefulla konstnärerna i vår tid

du nämde också musiken...aldrig hört talas om john cage?

en annan sak jag undrar, den här institutions teori boken, som denna tråd utgår ifrån,
är det kurs litteratur?
jag hörde aldrig talas om den när jag läste konsthistoria?


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster