Är detta konst eller bara konstigt?
Moderator: Moderatorgruppen
Får inte kons vara konstig?
Jag tycker ofta det är vad som är så tilltalande med konst, att den tillåts vara utan mening i en allmängiltig definition, att vi tillåts tolka den själv.
Jag tycker ofta det är vad som är så tilltalande med konst, att den tillåts vara utan mening i en allmängiltig definition, att vi tillåts tolka den själv.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
-
Thimmy Bågfeldt
-
MrTambourineMan
- Johan Ågren
- Administratör
Jo men visst.
Alldeles riktigt Johan. Tänkte det skulle vara intressant att få lite spontana synpunkter - då forumet innehåller fritt tänkande individer som gärna uttrycker sig. Saknar en större konstdebatt (i större mening än att diskutera min egen konst) i media...och den här sidan är en av de få jag funnit. Skriv gärna om ni vet något annat.

Re: Är detta konst eller bara konstigt?
Nikolaj, detta är snyggt och roligt som tusan!
Grymt. Jag avundas konstnärer, du vet, sådana som du
. Försöker ju ibland själv men tycker ju det är värdelöst, antagligen för att man stoppar upp ett slags ideal. Egentligen ska jag fan vara stolt för att ens kunna hålla i en penna, tror också alla har en konsttråd inom sig som det är bara dra ur sig men då får man smula ner idealet och gå efter njutningen att kunna skapa. Då är det bara ösa på. Fast jag har ju inte kommit dit.
Japp, Tack för titten! Ska kolla mer senare.
Varm hälsning,
Anton
Grymt. Jag avundas konstnärer, du vet, sådana som du
Japp, Tack för titten! Ska kolla mer senare.
Varm hälsning,
Anton
- Apollinaire
- Kontakt:
Jag anser det i stort sett vara en meningslös frågeställning. Att försöka definera konst är en väldigt utsiktslös sysselsättning då konstbegreppet är något människan har skapat utan att på något sätt placera det i relation till något "objektivt" (förlåt mig det hemska uttrycket). Det är helt och håller beroende av tillfälliga kulturella strömningar, som i sin tur kan ta sig vilka former som helst.
Att fråga sig vad som är konst är ungefär som att fråga sig vad Hfarmajgsal är för något. Dvs. svårt och dumt.
Att fråga sig vad som är konst är ungefär som att fråga sig vad Hfarmajgsal är för något. Dvs. svårt och dumt.
Nikolaj Är inte det här den ultimata konsten?
Den visar på något som hör verkligheten till för den fantasilöse jordbundne som inte vågar sin in i fantasins värld.
Den visar något som stimulerar fantasin och dagdrömmaren kan komma
loss. Den intellektuelle som vill tolka och gillar att göra långa utläggningar med en massa proffsiga ord kan göra det.
Och det är vacker för den som bara vill vila ögonet på något utan
att begripa så mycket.
Den kan ge något till alla.
Agnostica
Den visar på något som hör verkligheten till för den fantasilöse jordbundne som inte vågar sin in i fantasins värld.
Den visar något som stimulerar fantasin och dagdrömmaren kan komma
loss. Den intellektuelle som vill tolka och gillar att göra långa utläggningar med en massa proffsiga ord kan göra det.
Och det är vacker för den som bara vill vila ögonet på något utan
att begripa så mycket.
Den kan ge något till alla.
Agnostica
- Apollinaire
- Kontakt:
Någon skrev:
"Den är ju vacker. Men vem bestämmer vad som är konst och vad som inte är konst? Oftast de som förstår minst, om man frågar mig."
Det är ju just det som är poängen. De är de som vill bestämma vad som är konst som bestämmer vad som är konst. Det är inte en fråga om språk längre, utan en fråga om makt och vilja.
"Den är ju vacker. Men vem bestämmer vad som är konst och vad som inte är konst? Oftast de som förstår minst, om man frågar mig."
Det är ju just det som är poängen. De är de som vill bestämma vad som är konst som bestämmer vad som är konst. Det är inte en fråga om språk längre, utan en fråga om makt och vilja.
-
MrTambourineMan
Återgå till "Kultur - konstarterna"