Är detta konst eller bara konstigt?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 19 jan 2005 12:48

Druiden skrev:Är dessa sidor postmodernistiska och meningslösa? Är de konst överhuvudtaget?


Jag var på vippen att säga att jag inte hade någon lust att sätta någon etikett på dem, med det fick mig bara att känna mig ännu mer postmodern.

Perfectskies är iaf en jävligt cool sida.

Stefan skrev:Alla stilideal innebär att man upphöjer vissa saker på andra sakers bekostnad.


Då blir frågan - är postmodernismen (inom konsten) ett stilideal? Och:

Johan Ågren skrev:Den kan vara allt eller inget, och det är vad som utmärker den. Den enda regeln är att den är helt oberoede av något annat än subjektets impuls.


Eftersom den kan kännetecknas så håller jag den för ett stilideal, om än diffust. Subjektets impuls bedöms. Är den intressant, osv. Vilken människa som helst är då lämpad att bedöma konsten eftersom det inte kräver några förkunskaper. Jag kanske finner konstverket ointressant, medan någon annan inte håller med. Det kan ju orimligen finnas någon som avgör vad som bör betraktas som intressant!

Det stilideal som upphöjs inom postmodernismen tycks alltså vara att inte upphöja några stilideal. Dålig konst enligt postmodernismen skulle således vara den som tycks upphöja ett bestämt stilideal (som inte är postmodernismens stilideal).

Men jag kanske har fel. Vad är i så fall ett dåligt postmodernt verk? "Jag föresatta mig att skapa postmodern konst, men det blev ett misstag." Hur skulle ett sådant misstag se ut?

§

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 19 jan 2005 16:37

http://iloveduztdruid.deligon.net
http://www.perfectskies.com

Ingen av sidorna fungerar. Vad ska de innehålla? Får bara upp en svart skärm...

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 19 jan 2005 19:21

Eftersom den kan kännetecknas så håller jag den för ett stilideal, om än diffust.


Kan man verkligen kalla avsaknad av stilideal för ett stilideal i sig? Definitionen av ett stilideal är att det har fasta regler, postmodernismen har det inte. Det är inte ens en regel att det måste saknas regler, och om du är klassicist och vill kalla dig postmodernist så kan du göra det. Du är då en klassicist som kallar dig postmodernist, och det som då gör det hela postmodernistiskt är just att du kallar dig det. Varför frågar folk då, och så kan du beskriva varför, eller säga kuckeliku, gaba mums. Och så säger dom att du är dadaist i stället. Nej; postmoderist, svarar du.

Du får förankra eller inte så mycket du vill. Du är en röst och en rörelse. Vad du gör behöver inte ha motiv, det kan kännas bra eller dåligt, och det är därför du gör det. Eller så gör du det för att det är det mest likgiltiga du kan göra, det minst impulsiva, kasta tärning. Blir du en kändis, så kan du vara en kändis för kändisskapets egen skull, eller för att du mår illa av det och vill plåga dig själv.

Johan

Användarvisningsbild
cogito
Inlägg: 621
Blev medlem: 10 mar 2004 17:01

Inläggav cogito » 19 jan 2005 20:18

Är detta konst?
Eller bara konstigt?

Bild

Motivera gärna
varför /
varför inte /
mittemellan /
annat

Vad prioriterar du

motivet
utförande
budskapet

nyfiken,
cogito

Användarvisningsbild
Druiden
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 okt 2004 13:52
Ort: Stockholm (ursprungligen uppsala)
Kontakt:

Inläggav Druiden » 20 jan 2005 13:46

Nikolaj skrev:http://iloveduztdruid.deligon.net
http://www.perfectskies.com

Ingen av sidorna fungerar. Vad ska de innehålla? Får bara upp en svart skärm...


Kan hända att du använder en gammal webbläsare och inte har flashpluginen installerad. Bör gå att ladda ner här isåfall om du är nyfiken;
http://www.macromedia.com/shockwave/download/download.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash

Den första sidan är min fotodagbok där jag under drygt två år lagt upp ett nytt foto med en liten text till nästan varje dag.

Den andra sidan är som helhet designad lite som en tavla överhuvudtaget. Den har iaf en funktion som läser in foton till en hexagon som sedan beter sig unefär som ett kaleidoskop. Man kan påverka hur fotot åker runt i kaleidoskopet genom musrörelser och även klicka på hexagonen för att slumpa ut nya färglägen för det.

Tog ett statiskt screenshot på sidan iaf om det är av intresse;
http://www.perfectskies.com/perfectskies.jpg
Att jag tycks befinna mig här bevisar absolut ingenting

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 20 jan 2005 16:30

Är detta konst?
Eller bara konstigt?


*haha*

Det där är konst på hög nivå, Cogito!

:lol:

Varför?
Budskapet! Som ett bra svar på undertecknads inledande fråga.

Vad prioriterar jag?
Motivet + utförande + budskapet!

Ytterst sällan fungerar EN av dessa kriterier utan någon av de andra.

Tackar för min nya logga! Mit Humor und Geist!
:wink:

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 25 jan 2005 15:07

Johan Ågren skrev:Kan man verkligen kalla avsaknad av stilideal för ett stilideal i sig? Definitionen av ett stilideal är att det har fasta regler, postmodernismen har det inte. Det är inte ens en regel att det måste saknas regler, och om du är klassicist och vill kalla dig postmodernist så kan du göra det. Du är då en klassicist som kallar dig postmodernist, och det som då gör det hela postmodernistiskt är just att du kallar dig det. Varför frågar folk då, och så kan du beskriva varför, eller säga kuckeliku, gaba mums. Och så säger dom att du är dadaist i stället. Nej; postmoderist, svarar du.


Om man vill kunna säga "postmodernism" och överhuvudtaget göra sig förstådd så menar jag att det ÄR ett stilideal. Men gränsen mellan ett stilideal och en absolut avsaknad av stilideal är inte skarp. Det ligger i själva order "stilideal". Jag ska försöka måla upp en skala:

Någonstans långt till... höger, till exempel, återfinner vi klassicismen. I den högra extrempunkten finns total ordning, en mängd formella, ordnade system med tydliga regler. I den vänstra extrempunkten finns den raka motsatsen till detta. Eftersom den inte låter sig beskrivas tänker jag avstå från att försöka, det går dock utmärkt att säga att det är motsatsen till ordningen på samma sätt som bakgrunden till ett träd är motsatsen till trädet (lägg märke till att vi inte kan karakterisera bakgrunden i sig självt, utan får helt enkelt säga "det som inte är trädet").

Var ska vi nu placera postmodernismen? Är postmodernismen likt bakgrunden till trädet, något som inte kan beskrivas i sig självt? Det kan vi mycket väl säga, men i så fall kan vi inte gå omvägen baklänges och säga "Detta är inte postmodernt". Vi kan däremot säga "Detta är ett träd" eller "Detta är klassicism" men inte "Detta är inte bakgrunden till ett träd" eftersom något sådant bara kunde definieras negativt, inte positivt (ja - det finns mängder som är beskaffade så). Allting blir i så fall postmodernt, vilket är detsamma som att inte ge ordet någon innebörd alls. Jag är den mest postmoderna konstnären av dem alla - för jag är inte ens en (postmodern) konstnär. Hela mitt liv är en postmodern installation. Det är så äkta det kan bli. Vad är mest postmodernt, en mustasch eller skapelseberättelsen?

För att istället kunna ge "postmodernism" en betydelse så eftersöker jag några gemensamma riktlinjer. Man kan exempelvis bestämma en tidpunkt och säga att känd konst efter 1950 och framåt utgör postmodern konst. En närliggande synonym blir då "samtida konst". Sedan kan man försöka känneteckna den - kanske strävar den efter att väcka uppseende eller bryta mot tidigare konventioner. Ändå är det inte särskilt postmodernt att skita på kontorsgolvet och ta inträde för att folk ska få beskåda härligheten - främst därför att ingen ännu gjort det. När en tillräcklig mängd kulturella förståsigpåare får för sig att en ny trend nu gjort sitt intåg i den civiliserade världen och att postmodernismen är lika ute som hockeyfrillan och NKOTB - då kan vi titta tillbaka och säga detta var postmodernismen!

Man kan då tänka sig att detta nya måste skilja sig från postmodernismen och i detta uppenbarar sig postmodernismens väsen - nämligen, vad det inte är. De postmoderna påstår ju att de åtminstone inte är vad som tidigare varit (klassicism etc.), även om de själva kan vara postmodernister i klassisk klädnad (kanske rent av hela livet). Det enda som skiljer är egentligen tidsepoken. Möjligen skiljer sig även subjektets betraktelsesätt, men här måste vi börja bli tydliga för att alls kunna säga något om postmodernismen. Betrakta exempelvis:

1) "Hovnarr (1450-1536) målade religiösa motiv och hör till de stora klassiska målarna".
2) "Hovnarr (1981-2074) målade religiösa motiv i klassisk stil men vidhöll hela sitt liv att han var postmodernist. Han såg denna motsägelse som sitt bidrag till den postmoderna vågen".
3) "Hovnarr (1981-2074) målade religiösa motiv och vidhöll hela sitt liv att han var en klassik målare. Han förkastade öppet och ofta postmodernismen, som var den rådande kulturriktningen under epoken, och han tillhör seklets mest kritikerrosade målare inom sin stil. Efter hans död tillkännagav dock hans vän Ågren att Hovnarr hela tiden varit postmodernist och vigt hela sitt liv till att dra det kulturella etablissemanget vid näsan. Det är idag ännu oklart om Hovnarr skall räknas som klassiker eller postmodernist."

Personligen drar jag gränsen mellan 2) och 3). Hovnarr (3) är inte postmodern, oavsett vad Ågren säger efter hans död (dvs. i så fall är han inte mer postmodern än någon annan). En Hovnarr som beter sig enligt 2) är dock postmodern. Men jag skulle ändå tycka att han gav uttryck för en ganska ointressant konst, på samma sätt som jag tycker att de som tvivlar på att de har fötter ger uttryck för ett ganska ointressant tvivel.

Sammanfattningsvis gör jag denna inskränkning: Vi kan tala om postmodern konst, men vi kan inte påsta att postmodernismen är särskilt postmodern.

/Gaba Mums, den ofrivillige postmodernisten

CoDx
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2004 15:06
Ort: Uppsala

Inläggav CoDx » 02 feb 2005 00:57

Nikolaj skrev:http://iloveduztdruid.deligon.net
http://www.perfectskies.com

Ingen av sidorna fungerar. Vad ska de innehålla? Får bara upp en svart skärm...

dom funkar för mej.. testa att kopiera dom och klistra in i adressfältet.. :)
non scholae sed vitae discimus

Användarvisningsbild
spectra
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 mar 2004 00:34

Inläggav spectra » 03 feb 2005 00:36

Vind, hon är vind...
(Ur en synvinkel)

Vad den representerar för "-ismer" handlar om kategoriseringar på en annan begreppsnivå än t ex. naturväsen. Naturväsen är en annan riktning av "mer naken" tro som inte skyms bakom den vetenskapliga-logiska presentationen av diskurs. En kritiker använder mallar, stilrena kategoriseringar för att belysa. Och vad är då att använda...Jo det som är gångbart. Att visa detta fysikt förstärker (via experiment).

Rörelse och form integrerat i ett fenomen representerar "större" dynamik" vilket gör efter perceptionens bearbetning att det andra (mer stillsamma-lättre) blir bakgrund . Genetiskt betingat? Möjligt, eftersom återupprepat samband är en grund för geners överlevnad. Något som också sedan grundat beräkningen av sin omvärld, logiken och vår vetskap om oss själva. Hur klantiga och korkade är vi egentligen?..En olöslig fråga. :lol:
:roll:

Stenud
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 feb 2005 21:51

Inläggav Stenud » 27 feb 2005 14:09

En mycket intressant diskussion måste jag säga. Jag tänkte bidra med min åsikt genom att använda mig av musikhistorien.

Det är i kyrkan vår konst- och musikhistoria har sin början. Det är ganska lätt att förstå varför J.S. Bach skrev musik som var religiös; det var hans jobb. Men han bidrog också i allra högsta grad till den musikaliska utvecklingen. Han var ett med sin polyfoniska kompositionsmetod och kunde därför, nästan obemärk, vandra mellan en mängd tonarter och ibland till och med befinna sig i flera samtidigt. Han drev barocken så långt att det skapades utrymme för nya vägar.

Så föddes klassicismen. Musiken flyttades ut ur kyrkorna och in i de finare hemmen. Man ville ha trevlig och lättlyssnad musik som passade in i den sociala kontexten. Symfoniernas olika satser var danser som skulle komma i en given ordning och tonsättarna sågs som vilka hantverkare som helst. Mozart och Beethoven var två frontfigurer under den här eran och det var också Beethoven som tog klivet in i nästa.

Under romantiken så sågs tonsättarna som konstnärer. De började bryta mot de tidigare så strikta reglerna med fantasins, och inte förnuftets, hjälp. Orkestrarna blev större och klangerna likaså. Wagner avslutade denna epok med pompa och ståt och därefter började det bli lite förvirrat. Olika grenar växte så småningom fram. Impressionismen kom från Frankrike med Debbusy i spetsen och från Tyskland kom så småningom expressionismen med Schönberg i spetsen. romantiken hade gjort sitt och nu var det modernismens tur. Musiken fick, i och med tolvtonstekniken och serialismen, kritik för att vara för matematisk och teoretisk och då dök minimalismen upp från USA. Det var också nu som en populärmusikkultur började ta form på allvar.

Det fina med att vara tonsättare idag är att man har friheten att själv bestämma vad man vill skriva för typ av musik. Det finns inga givna normer och det betyder inte att musiken är regellös. En bra tonsättare skapar egna tydliga regler. Själv gör jag nya regler för varje stycke och jag försöker göra det så pass tydligt att de kommer fram vid en intensiv lyssning.

I dag är det praktiskt taget bara populärmusiken som kommer ut till folket och det är väldigt synd med tanke på att populärmusiken i princip bara styrs av pengar. Det kanske är någon motsvarande typ av populärkultur inom konsten som du efterfrågar Nikolaj. Jag tror faktiskt redan att det finns. Om inte annat så kan du alltid måla bilder till serietidningar ;)

Sammanfattningsvis så kan nog alla konstatera att nya tillvägagångssätt skapas för att det finns behov och utrymme, inte bara för sakens skull och framför allt inte mot allas vilja!

Användarvisningsbild
Camilla
Inlägg: 447
Blev medlem: 12 aug 2004 16:33
Ort: Uppsala

Inläggav Camilla » 27 feb 2005 15:10

Stenud skrev:Det är i kyrkan vår konst- och musikhistoria har sin början.


?

Både konst och musik har funnits väldigt länge. Konsten och musiken uppstod långt före kyrkan.

Dessutom var det inte så under medeltiden att det endast var i kyrkorna som konst och musik förekom. Bönder målade sina möbler och väggar. Profan musik framfördes till dans, ballader och till åhörarnas nöje eller förtret.

:-({|=

Stenud
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 feb 2005 21:51

Inläggav Stenud » 27 feb 2005 16:21

Självklart har både musik och konst funnits sedan urminnes tider. Den musikhistoria som har lett fram till dagens konstmusik har dock sina rötter i kyrkan. Sedan finns det en folkmusiktradition som har löpt parallellt och som började långt tidigare. Det är dock väldigt svårt att veta hur den musiken lät eftersom det var först någon gång kring 1700 som man började teckna upp folkliga melodier och då noterades de på samma vis som man noterade annan musik på den tiden (kvartstoner fick inte vara med och antagligen förenklades taktarterna en hel del mm.). Platon har i Staten skrivit om vilken musik som ska tillåtas och inte. Han skriver då om skalor och rytmer men det är ingen som med säkerhet vet vad de skalorna består av för toner, eller vad rytmbeteckningarna innebär så det ger oss inte så mycket.

Med konsten är det naturligtvis annorlunda eftersom det finns bevarad konst som är väldigt gammal. Så jag ber om ursäkt för min formulering och hoppas att den inte ställer till med allt för mycket bryderier.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster