Musiksmak
Moderator: Moderatorgruppen
Musiksmak
Jag tänkte att vi skulle dela med oss. Musiksmak, era favoriter och era hatobjekt. Jag känner att min kunskap kring musik är väldigt smal, därför behöver jag lite tips, vilket jag misstänker många av er också behöver. Så börja. Mitt tips är Immortal Technique, en djup kille från Harlem, som berättar om allt möjligt i sitt liv. Lyssna framförallt på låten: Dance with the devil.
Jag har en stor fetish för keltisk folkmusik. Älskar säckpipor, långflöjter, stråkar och fuktiga, gröna kullar.
Annars jag gillar jag nästan allt utom hiphop och RnB. Om jag får höra enstaka låtar kan jag dock vänja mig vid dom såpass att de nästan blir njutbara även på det området. Detsamma gäller opera, som jag annars tycker är ganska outhärdligt.
Gillar också mycket spel- och filmmusik. En aktuell favorit är Loco-Rocos musik som är en supertossig pop-liknande historia framförd på ett nonsensspråk (liknar en blandining av amerikanska och japanska) av dagisbarnsröster. Helt underbart! Ladda hem ett smakprov: http://www.videocrab.com/locoroco/locorocomp3.zip
Kar bankooer jeg!

Annars jag gillar jag nästan allt utom hiphop och RnB. Om jag får höra enstaka låtar kan jag dock vänja mig vid dom såpass att de nästan blir njutbara även på det området. Detsamma gäller opera, som jag annars tycker är ganska outhärdligt.
Gillar också mycket spel- och filmmusik. En aktuell favorit är Loco-Rocos musik som är en supertossig pop-liknande historia framförd på ett nonsensspråk (liknar en blandining av amerikanska och japanska) av dagisbarnsröster. Helt underbart! Ladda hem ett smakprov: http://www.videocrab.com/locoroco/locorocomp3.zip
Kar bankooer jeg!

Jag klarar inte av folkmusik. Det är en konstig känsla, en blandning av äckel och förödmjukelse. Det är jättekonstigt. Det gäller all folkmusik, från alla länder. Jag känner mig plågad när jag hör den. Som att den härstammar från olidlighetens sköte, tänkte jag skriva, men det lät för genitalt, urvarande får det bli.
Annars gillar jag musik som grabbar tag i mig, som erbjuder något nytt, eller gammalt. Varney tipsade mig om Sopor Aeternus ( stavning?) som jag tagit mig an och lyssnar på frekvent.
Men det kan vara rätt otippat vad jag gillar i övrigt. Eftersom jag är en stor anhängare av Singstar så har man lärt känna en del låtar som man kanske aldrig skulle ha brytt sig om annars och därmed totalt missat sådana mästerverk som Unchained Melody, en helt underbar låt.
Annars gillar jag allt som är avantgard.
Annars gillar jag musik som grabbar tag i mig, som erbjuder något nytt, eller gammalt. Varney tipsade mig om Sopor Aeternus ( stavning?) som jag tagit mig an och lyssnar på frekvent.
Men det kan vara rätt otippat vad jag gillar i övrigt. Eftersom jag är en stor anhängare av Singstar så har man lärt känna en del låtar som man kanske aldrig skulle ha brytt sig om annars och därmed totalt missat sådana mästerverk som Unchained Melody, en helt underbar låt.
Annars gillar jag allt som är avantgard.
- Avantgardet
Damir: Lyssnat in Sage Francis (eller Non Prophets - d.v.s. Sage Francis tillsammans med Joey Beats, som är DJ)? Han är värd att lyssnas på av alla, även de som inte gillar Hip-Hop (han har gjort en del poetryslamgrejer också, spoken word och sånt). Andra i samma genre: Atmosphere (Slug har skönt flyt). Juice (vann Scribble Jam 97 tror jag, Detroitbaserad MC, känd i undergroundkretsar, kanske en av de fetaste "freestylebattlarna" någonsin - när han sopade banan med Eminen, 97 ja, så plockade han upp Eminems Budweiseröl de sista 10-15 sekunderna han hade i en rond och drog ett rhyme där initialerna blev B-U-D-W-E-I-S-E-R...det är fett gjort!!!). Alius heter en anonym kille från Boston (tror jag) som är den enda jag sett klara sig bra mot Sage Francis. Adeem - grymt flow, sjyssta freestyleskills! Brother Ali. Jedi-Mind Tricks. m.fl. m.fl. Gillar du Old-School också?
Själv lyssnar jag mest på obskyra artister som den judiske kompositören John Zorn (Shaolin Ulysses - musiken till en dokumentär om Shaolinmunkar i USA - kan bäst beskrivas som ett slags Kung-Fu-Blues, och är en av de absoult bästa plattor jag vet -, men också plattan "Invitation to a Suicide" är en höjdare - fast i den rör det sig mer om nåt slags Jazz-Walts med Zigenar influenser). Andra riktigt bra plattor är t.ex. Mike Keneallys "Dancing" (även den senare "Dog", och även den ackustiska "Wooden Smoke Asleep") - Zappaskolad. Fantômas släppte en skiva nyligt kallad "Suspended animation" som är en "must have" - men även det tidigare alstret, inspelat i samma veva, kallat "Delirium Cordia" (en dryga sjuttio minuter lång skräckmardröm...sällan jag vågat lyssna klart). Mr. Bungle är också nåt alldeles extra (framförallt sista plattan - "California").
Hovis: Sonny Luxors "Googli Draxell" var ju en klassiker värd att nämnas annars.
Nu blev det här ganska samtida, men "don't get me started", jag kan hålla på i evigheter...
Själv lyssnar jag mest på obskyra artister som den judiske kompositören John Zorn (Shaolin Ulysses - musiken till en dokumentär om Shaolinmunkar i USA - kan bäst beskrivas som ett slags Kung-Fu-Blues, och är en av de absoult bästa plattor jag vet -, men också plattan "Invitation to a Suicide" är en höjdare - fast i den rör det sig mer om nåt slags Jazz-Walts med Zigenar influenser). Andra riktigt bra plattor är t.ex. Mike Keneallys "Dancing" (även den senare "Dog", och även den ackustiska "Wooden Smoke Asleep") - Zappaskolad. Fantômas släppte en skiva nyligt kallad "Suspended animation" som är en "must have" - men även det tidigare alstret, inspelat i samma veva, kallat "Delirium Cordia" (en dryga sjuttio minuter lång skräckmardröm...sällan jag vågat lyssna klart). Mr. Bungle är också nåt alldeles extra (framförallt sista plattan - "California").
Hovis: Sonny Luxors "Googli Draxell" var ju en klassiker värd att nämnas annars.
Nu blev det här ganska samtida, men "don't get me started", jag kan hålla på i evigheter...
- Avantgardet
- Avantgardet
Tasty
Gillar främst elektroniskt (Lundsten, Jarre, Kraftwerk) + minimalism: Riley, Reich + Satie, Queen, Monk, Parker. Gillar det mesta som är instrumentalt + 60-tals-pop, Who, Yardbirds. Världsmusik - yes. Klingan P2 söndagar.
Har svårt för rap, hip hop...
Ogillar starkt opera, operett - får mig att må illa; det är svulstigt, övedrivet, känslosamt utan ärlig känsla.
Dansband, dragspel - bläh!
A
Har svårt för rap, hip hop...
Ogillar starkt opera, operett - får mig att må illa; det är svulstigt, övedrivet, känslosamt utan ärlig känsla.
Dansband, dragspel - bläh!
A
Algotezza aka Algotezza
-
Bobby Hogan
Just nu har jag fastnat lite för klassisk musik, mest beroende på ett påtvingat utbud i form av "Baby Einstein"-DVD´s. Men den är lugnande, logisk och ibland överraskande.
Annars är jag en allätare där jag på sista tiden smällt in allt mer gammal fin 80-tals hårdrock in i MP3:an. Jag varierar allt eftersom mitt humör varierar.
För övrigt anser jag att schlagerfestivalen bör förbjudas för all framtid.
Annars är jag en allätare där jag på sista tiden smällt in allt mer gammal fin 80-tals hårdrock in i MP3:an. Jag varierar allt eftersom mitt humör varierar.
För övrigt anser jag att schlagerfestivalen bör förbjudas för all framtid.
- Avantgardet
Avantgardet skrev:Algotezza: Skönt att se att världen kommer ihåg den sympatiske tokstollen Erik Satie (stor influens för mig personligen)...Monk och Parker svänger ju också...
T.ex. Saties Gymnopedier är oerhört meditativa och lugnande för ett stressat sinne en fredagseftermiddag...
A
Algotezza aka Algotezza
Sartre skrev:jag älskar reggae och det faller väl sig då naturligt att bob marley är min kung!
har inga direkta hatobjekt, skulle möjligen vara alla dessa hiphop/rap-texter som alla går ut på en sak: "shake that boody" eller ngt liknande...SUCK!
Ja, reggae har ett härligt gung. I and I- filosofin är häftig!
A
Algotezza aka Algotezza
- miles davis
http://rateyourmusic.com/list/hazel_motes/my_very_extremely_personal_top_100_albums_of_all_time
Min topp-hundra, var ett tag sedan jag gjorde den dock. Dags för lite smärre ändringar kanske, om jag orkar.
Keith Jarrett och lite mer Chick Corea skulle förmodligen vara de viktigaste tilläggen. De har jag lyssnat grymt mycket på, på senaste.
De är fan bäst.
Min topp-hundra, var ett tag sedan jag gjorde den dock. Dags för lite smärre ändringar kanske, om jag orkar.
Keith Jarrett och lite mer Chick Corea skulle förmodligen vara de viktigaste tilläggen. De har jag lyssnat grymt mycket på, på senaste.
De är fan bäst.
Återgå till "Kultur - konstarterna"