Mer hjälp med psykologi-litteratur behöves
Moderator: Moderatorgruppen
Mer hjälp med psykologi-litteratur behöves
Hej. Det är alltså så att jag vill läsa mer psykologi, men har svårt att liksom orientera mig i allt som finns. Har läst lite på wikipedia, och så har jag plöjt igenom en introduktionsbok i psykologi (Eysenck). En riktig tegelsten var det, men kanske blev jag lite klokare.
Är främst intresserad av Social- & grupppsykologi, utvecklings och "behovs"psykologi, inlärningspsykologi, klinisk eller det abnormas psykologi, personligheten, emotioner etc.
...eller inriktningar som psykoanalys, humanistisk psykologi, gestaltpsykologi, existentiell psykologi etc. Rogers, Maslow, Bandura, Freud, Jung etc.
Man kan nog säga att jag vill åt helheten, men mest är jag ute efter litteratur som faktiskt ger insikter, fördjupad förståelse och inblick. Får inte så mycket ut av att läsa neurovetenskap, experiment på experiment med råttor etc. Jag hade inte tänkt bli legitimerad psykolog, forskare eller liknande. Men jag inser förståss att den delen av psykologin också är av värde.
Så alla belästa, något boktips kanske ni har? Internetlänkar och liknande välkomnas också, eller andra tips, vad som helst. Nu finns det säkert liknande trådar som denna, men tänkte ändå att det fanns plats för en till.
Är främst intresserad av Social- & grupppsykologi, utvecklings och "behovs"psykologi, inlärningspsykologi, klinisk eller det abnormas psykologi, personligheten, emotioner etc.
...eller inriktningar som psykoanalys, humanistisk psykologi, gestaltpsykologi, existentiell psykologi etc. Rogers, Maslow, Bandura, Freud, Jung etc.
Man kan nog säga att jag vill åt helheten, men mest är jag ute efter litteratur som faktiskt ger insikter, fördjupad förståelse och inblick. Får inte så mycket ut av att läsa neurovetenskap, experiment på experiment med råttor etc. Jag hade inte tänkt bli legitimerad psykolog, forskare eller liknande. Men jag inser förståss att den delen av psykologin också är av värde.
Så alla belästa, något boktips kanske ni har? Internetlänkar och liknande välkomnas också, eller andra tips, vad som helst. Nu finns det säkert liknande trådar som denna, men tänkte ändå att det fanns plats för en till.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Hej! Det är lite svårt att veta hur mycket du har läst, men jag rekommenderar tre lättlästa böcker som ger en hel del bred grundförståelse.
- Psychology Themes & Variations av Wayne Weiten. Den här boken ger en inblick i grunderna av de olika riktingarna inom psykologi och hur saker/beteenden kan tolkas enligt dessa. Jag är riktigt förtjust i den här boken, dess upplägg och innehåll. Prisvärd.
- Personality; Classic Therories and Modern Research av Friedman och Schustack. Lättbegripligig bok om personlighetspsykologi.
- Social Psychology; Unraveling The Mystery av Kendrick, Neuberg och Cialdini. Finfin bok om socialpsykologi.
Freud har skrivit så mycket intressant. Tyvärr läggs väldigt lite fokus på Freud i nutida psykologistudier. Det tycker jag är väldigt synd. Av det jag har läst gillade jag Totem and taboo bäst.
- Psychology Themes & Variations av Wayne Weiten. Den här boken ger en inblick i grunderna av de olika riktingarna inom psykologi och hur saker/beteenden kan tolkas enligt dessa. Jag är riktigt förtjust i den här boken, dess upplägg och innehåll. Prisvärd.
- Personality; Classic Therories and Modern Research av Friedman och Schustack. Lättbegripligig bok om personlighetspsykologi.
- Social Psychology; Unraveling The Mystery av Kendrick, Neuberg och Cialdini. Finfin bok om socialpsykologi.
Freud har skrivit så mycket intressant. Tyvärr läggs väldigt lite fokus på Freud i nutida psykologistudier. Det tycker jag är väldigt synd. Av det jag har läst gillade jag Totem and taboo bäst.
Skogsälvan skrev:Hej! Det är lite svårt att veta hur mycket du har läst, men jag rekommenderar tre lättlästa böcker som ger en hel del bred grundförståelse.
Ja det kanske är lite svårt att få ett begrepp om hur mycket jag läst. Det är inte så mycket. Jag tog alla kurser i gymnasiet, men jag vet inte hur mycket jag tog med mig därifrån ärligt talat. Intro-boken var på ca 700 sidor om jag minns rätt, och behandlade samtliga större delområden i psykologin i olika avsnitt, skrivna av olika författare som var experter på sina respektive områden. Tog mig typ 2 månader att komma igenom. På wikipedia har jag mestadels läst Freud och psykodynamisk psykologi, samt en del socialpsykologi, identitetspsykologi - invävt med en del sociologi, socialfilosofi etc.
Det kanske vore bra att fortsätta att jobba med grundförståelsen och liknande, även om jag är trött på vissa (modernare) områden. Men dina tips ser riktigt spännande ut. Får kolla om jag kan fixa fram någon av dem (blir inte bättre av att jag är pank som en lus, lol).
Hemskt mycket tack.
Jo jag har märkt att Freud inte ges mycket plats för nuförtiden. Det är synd jo. Vissa grejjer verkar vara en aning spekulativa medger jag men det mesta jag läst av honom tycker jag har varit otroligt intressant.
Någon som har läst, eller har något att säga om följande böcker? En lång lista, jag vet.
ALM, Ivar - Från Freud till Jung : några kapitel ur djuppsyk.
ANGELÖW, Bosse - Introduktion till socialpsykologi
Berry, J., Poortinga, Y., Segall, M., & Dasen, P. - Cross-cultural Psychology. Research and Applications.
BUTTERWORTH, George - Principles of developmental psychology
Cullberg, J. - Dynamisk psykiatri i teori och praktik
Etchegoyen, R.H. - The fundamentals of psychoanalytic technique
FRANZOI, Stephen L. - Social psychology
FREUD, Sigmund - Samlade skrifter (1, 2, 3...osv)
FREUD, Sigmund - Jaget och detet och tre andra skrifter om jagpsykologins framväxt
FREUD, Sigmund - Orientering i psykoanalys
FREUD, Sigmund - Vi vantrivs i kulturen
GAGE, N. L. - Educational psychology
HARK, Helmut - Jungianska grundbegrepp från A till Ö.
HELLEDAY, Ann - Fyra psykologiska perspektiv
HELKAMA, Klaus - Socialpsykologi
JOHANSSON, Thomas - Socialpsykologi
JUNG, Carl Gustav - Det omedvetna
JUNG, Carl Gustav - Jaget och det omedvetna
JUNG, Carl Gustav - Mitt liv
JUNG, Carl Gustav - Människan och hennes symboler
JUNG, Carl Gustav - Själen och dess problem
JUNG, Carl Gustav - Om psykisk energi, drömmar och arketyper
Jung - Valda skrifter : Litteratur, myter och symboler
Jung och det andliga
Jung och litteraturen
KARLSSON, Lars - Psykologins grunder
MILLER, George A. - Psykologi
NILSSON, Björn - Socialpsykologi
NYBERG, Lars - Kognitiv neurovetenskap
ROGERS, Carl - Människor i grupp
ROGERS, Carl - Frihet att lära
SAUGSTAD, Per - Psykologins historia
SCHULTZ LARSEN, Ole - Psykologiska perspektiv
STENSAASEN, Svein - Grupprocesser
SVEDBERG, Lars - Gruppsykologi
Vår tids psykologi
Samt:
ROOS, Ingalill - Energitjuvar
BAILEY, Alice A. - Esoterisk psykologi
ALM, Ivar - Från Freud till Jung : några kapitel ur djuppsyk.
ANGELÖW, Bosse - Introduktion till socialpsykologi
Berry, J., Poortinga, Y., Segall, M., & Dasen, P. - Cross-cultural Psychology. Research and Applications.
BUTTERWORTH, George - Principles of developmental psychology
Cullberg, J. - Dynamisk psykiatri i teori och praktik
Etchegoyen, R.H. - The fundamentals of psychoanalytic technique
FRANZOI, Stephen L. - Social psychology
FREUD, Sigmund - Samlade skrifter (1, 2, 3...osv)
FREUD, Sigmund - Jaget och detet och tre andra skrifter om jagpsykologins framväxt
FREUD, Sigmund - Orientering i psykoanalys
FREUD, Sigmund - Vi vantrivs i kulturen
GAGE, N. L. - Educational psychology
HARK, Helmut - Jungianska grundbegrepp från A till Ö.
HELLEDAY, Ann - Fyra psykologiska perspektiv
HELKAMA, Klaus - Socialpsykologi
JOHANSSON, Thomas - Socialpsykologi
JUNG, Carl Gustav - Det omedvetna
JUNG, Carl Gustav - Jaget och det omedvetna
JUNG, Carl Gustav - Mitt liv
JUNG, Carl Gustav - Människan och hennes symboler
JUNG, Carl Gustav - Själen och dess problem
JUNG, Carl Gustav - Om psykisk energi, drömmar och arketyper
Jung - Valda skrifter : Litteratur, myter och symboler
Jung och det andliga
Jung och litteraturen
KARLSSON, Lars - Psykologins grunder
MILLER, George A. - Psykologi
NILSSON, Björn - Socialpsykologi
NYBERG, Lars - Kognitiv neurovetenskap
ROGERS, Carl - Människor i grupp
ROGERS, Carl - Frihet att lära
SAUGSTAD, Per - Psykologins historia
SCHULTZ LARSEN, Ole - Psykologiska perspektiv
STENSAASEN, Svein - Grupprocesser
SVEDBERG, Lars - Gruppsykologi
Vår tids psykologi
Samt:
ROOS, Ingalill - Energitjuvar
BAILEY, Alice A. - Esoterisk psykologi
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Avantgardet
Själv är jag ju en liten hemlig freudian, och försöker smyga in dem i den litterära dieten. Har läst tre delar av hans samlade (föreläsningarna, drömtydningen, och vardagslivets psykopatologi). Han är en riktigt god litteratör dessutom, en fröjd att läsa. Hans fallbeskrivningar är en genre helt i sin egen rätt, och jag är glad att hans produktion är så stor så man inte betar av den i första taget. Många gånger med Freud så slår man sig för pannan och skäms, men jag är ju en sån som gillar att tas med byxorna nere, lite lämpligt kinky för en bohem.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Om jag inte är felinformerad så rörde sig Freuds material av studiefall av barn till endast en (1!!!) pojke - lille Hans. Informationen Freud fick om denne pojke levererades av pojkens far och Freud träffade alltså inte någonsin pojken. Det är ju besynnerligt och häpnandsväckande. Freud hade ändå en enastående stor insikt i barn utveckling och en egen hypotes om kulturens ursprung. Jag beundrar verkligen mannen i fråga även om jag inte håller med om att utveckligen är fixad och klar vid fem års ålder och jag tycker att Jung är snäppet intressantare. Men för att riktigt förstå Jung menar jag att man bör förstå Freud först, men det är ju bara min åsikt.
åå, det hör inte alls hit, men ni väcker minnen. det var under en psykologilektion på gymnasiet, vi hade precis avhandlat freud och skulle ta oss an jung. läraren frågar vad jung är mest känd för, varpå jag frånvarande svarar rakt ut "han var kåt på freud". läraren tog sig för bröstet först och såg lite chockad ut, men sedan brast hon ut i gapflabb. nja, inte riktigt rätt svar va?
en annan freudhistoria, under samma gymnasieperiod, var på väg till skolan en morgon och stod och läste freuds "sexualiteten" på vagnen. helt plötsligt kommer en gubbe fram, rycker boken ur händerna på mig och gormar att unga flickor minsann inte ska läsa sådan litteratur...
intresseklubben antecknar eller vad säger ni...
en annan freudhistoria, under samma gymnasieperiod, var på väg till skolan en morgon och stod och läste freuds "sexualiteten" på vagnen. helt plötsligt kommer en gubbe fram, rycker boken ur händerna på mig och gormar att unga flickor minsann inte ska läsa sådan litteratur...
intresseklubben antecknar eller vad säger ni...
Avantgardet skrev:Han är en riktigt god litteratör dessutom, en fröjd att läsa.
Jag anar en sån där berömd, omedveten felskrivning; du menar väl att han är en freud att läsa?
Rent vetenskapligt bedömer jag det som skräp, men han skriver förbaskat bra, litterärt sett. Och visst; ser man det som skönlitteratur är det väl värt att uppskatta, men att bygga behandlingsformer utifrån hans armchair-spekulerande och minst sagt begränsade kunskaper inom neurologi tycker jag är, milt uttryckt, svajigt, och absolut inget vi bör subventionera med skattepengar.
Men såhär tycker jag ju bara för att jag hade en auktoritativ fader och en hysterisk mor, så det är inget att ta på allvar. En cigarr är en cigarr är en cigarr - n'est pas une pipe.
Skogsälvan skrev:Gåtan om synkronicitet söker ännu ett svar och jag ser det som en viktig fråga.
Viktig för vadå?
Jag tror det är en fråga som lämnas bäst åt psykologin, även om det har gjorts försök att föra in det på fysikens område för att "befästa det mer reellt" - vad som behöver förklaras är varför folk upplever det som viktiga händelser, inte om det finns några dolda fysiska lagar som kopplar ihop oss med det kollektivt undermedvetna, or whatnot. Rent statistiskt vore det mer uppseendeväckande om synkronistiska händelser aldrig inträffade.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...
- Avantgardet
jag tycker...
att du ska läsa Cialdinis böcker som tar sin utgångspunkt i hur människor faktiskt beter sig och reagerar i olika situationer. Bevisen kommer från naturligt uppkomna situationer.
-
transversal
- LJUSUPPLEVELSE
transversal skrev:Har precis beställt en bok själv som heter: Psykologi - De 50 viktigaste böckerna i en bok. Bläddrade i den på bokhandeln och den verkar bra till just det du söker.
Tack för tipset...de böckerna (De 50 viktigaste böckerna ...) ska jag köpa till min son.
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
- Avantgardet
Känner mig lite ensam på den freudianska vänsterkanten. Finns det inte nåt intresse av att diskutera såna författare med mig?
Läser just nu Reichs "Den sexuella revolutionen", och strax innan Fromms "Ett friskare samhälle". Har svårt för Fromms semireligiösa kälkborgerliga humanism, men trivs som fisken i vattnet i det sensuellas emancipationsideal som vi finner hos Marcuse och Reich.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
- LJUSUPPLEVELSE
Varför måste man diskutera vissa ämnen med författare som förevändning?
Det finns miljontals författare begravda , men vi är här nu och har möjlighet att vara med om en levande debatt...
Finns det saker som känns essentiella att diskutera kan du väl ta upp dem och du kommer förmodligen att få respons...
mvh
Det finns miljontals författare begravda , men vi är här nu och har möjlighet att vara med om en levande debatt...
Finns det saker som känns essentiella att diskutera kan du väl ta upp dem och du kommer förmodligen att få respons...
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
Återgå till "Kultur - konstarterna"