Psykos från insidan?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
db
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 okt 2004 16:27
Ort: Göteborgstrakten

Psykos från insidan?

Inläggav db » 10 nov 2004 01:59

Finns det någon bra förstahandsbeskrivning av en psykos? Alltså någon som gått in i en psykos, kommit ut på andra sidan (eller inte), och skrivit en bra bok om det?

Nonstop
Inlägg: 180
Blev medlem: 08 sep 2004 19:55
Ort: Finland

Inläggav Nonstop » 10 nov 2004 02:12

"Galenskapens förförelse - om psykosens väsen" av Edward M. Podvoll innehåller både förstahands- och andrahandsbeskrivningar av olika slag.

"Orden som befriar" av Marie Cardinal är också en förstahandsbeskrivning

Användarvisningsbild
db
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 okt 2004 16:27
Ort: Göteborgstrakten

Inläggav db » 10 nov 2004 19:21

Tack! Båda finns på Mölndals bibliotek ser jag, lyx.

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

dark side of the moon

Inläggav Jonas Nystrom » 12 apr 2005 04:15

"Tokfursten" av Elgard Jonsson tyckte jag om.

jn, knäpp
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

Doktorer docerar om dårar

Inläggav Jonas Nystrom » 25 apr 2005 00:00

En som jag gillar just nu är nio redigerade föreläsningar från ett symposium om galenskap i Forskningsrådsnämndens regi (låter tråkigt va? Det är det inte!) på Hässelby slott 1994. Den heter Mänskliga gränsområden - om extas, psykos och galenskap.

Föreläsningarna heter:

Dårskap och kultur. Om heliga flickor.

Extas, trans och tungotal.

Att dö före döden. Om jagets utplåning och pånyttfödelse i religionens värld.

Den heliga dåren - dårskapen i Kristus.

Schamanen - tolkare av den samiska gemenskapen.

Swedenborgs galenskap.

Om den paranoida psykosen - Strindbergs Infernokris som överlevnadsstrategi.

Mystik och epilepsi hos Dostojevski. Om kemi, reduktionism och teologi.

Ernst Josephssons psykos - en självkurering?

ISBN: 91-27-07329-7

jn, outside looking in
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Litterär fuga gör mig föga litterär

Inläggav hovnarr » 25 apr 2005 11:02

Jag har en massa halvfärdiga böcker som jag aldrig läser ut för att det kommer en mer intressant bok ivägen. Nu kom den här. Kanske kan jag sätta tillit till min egen lättja, att jag hinner läsa ut Descartes misstag (som visserligen känns som den börjar bli "more of the same") innan jag får fart under galoscherna och ser till att få den där boken i mina stora, vänliga tassar.

S, matkinkig bokmal

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 25 apr 2005 11:39

Har "Skaparkriser" i en boklåda i källaren, men minns inte hur den var (eller om jag läste den så värst noga). Ska beställa "Mänskliga gränsområden" (40kr för pocket på Adlibris) samtidigt nu när jag beställer en massa studielitteratur. Får nog acceptera att jag lever i en form av psykos, men vet inte om det är bra eller dåligt. Är kanske halvägs över "floden" eller så håller jag bara på att drunkna i ett dike någonstans.

jn, jag hittade föresten en kommentar på Steiner här skriven av Ramírez. Jag läste själv "frihetens filosofi" för tio år sedan.

Senast jag läste böcker (förutom studielitteratur) var över fem år sedan. Som mest läste jag böcker mellan 20 och 25, med en koncentration runt 23.

/Johan tvivlaren

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

FF

Inläggav Jonas Nystrom » 25 apr 2005 14:43

Intressant och träffande uppsats om Steiners frihetsfilosofi!

Läs inte ihjäl er, pojkar. Solen skiner!

jn, dåre
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
cogito
Inlägg: 621
Blev medlem: 10 mar 2004 17:01

Ramirez om Steiner

Inläggav cogito » 27 apr 2005 23:12

Johan:
jn, jag hittade föresten en kommentar på Steiner här skriven av Ramírez. Jag läste själv "frihetens filosofi" för tio år sedan.


Tankeobjekt

Det föreställda jaget är en seg kamrat som inte frivilligt lämnar planet. Hellre låter det sig utrustas med ännu fler föreställningar som t ex ”väsen bland väsen”, ”andligt suveränt som verifiera självt”, ägare av en ”ny tilltro till det egna tänkandet” osv. Bjarne Edberg tycks bygga ut det föreställda jaget när han framhärdar att ”Det tänkande subjektet gör sitt eget tänkande till observationsobjekt.”

José Luis Ramirez är noggrannare när han i sin artikel (se Johans länk i förra inlägg) skriver ”Om vi tar tänkandet som utgångspunkt så kan vi inte tänka på en tankebärare utan att den blir ett tankeobjekt”. Kanske kan Steiners citat ovan hjälpa till med en lösning. När ”jaget” vet sig vara ett och samma väsen som det verksamma i tankeverksamheten då är det inget tankeobjekt utan det har tänkandet inom sig. Eller omvänt uttryckt, ”jaget” står inne i tänkandet.

Naturligtvis finns det steg på vägen att utveckla tänkandet, från det alldagliga att ha tankar som vid korsordslösande, där tankarna framträder associationsaktigt, till det viljemässigt föresatta tänkandet, där man helt och fullt är närvarande i tankeprocessen. Där man har närvaro, så att man upplever tänkandets verksamhet. Detta livfulla upplevande är enligt Steiner grunden till att dess motbild i den vanliga själsinställningen ser död och abstrakt ut.

Att kunskapa är för Steiner inte att analysera och dra slutsatser av medvetandets innehåll utan istället att genom tänkande iakttagelse nå erfarenheter av det verksamma som utgör verkligheten.


Att begripa begrepp

Ramirez kritiserar att ”…Steiner glömmer att utveckla begreppet begrepp, dvs. huruvida ett begrepp är en tankehandling eller dess resultat. Skillnaden mellan begrepp och ord blir då lika oklar.” Det är sant. I Frihetens Filosofi kan samma ord peka på olika begrepp och olika ord peka på samma begrepp. Det som normalt hänger ihop, nämligen begrepp och ord, hålls här hela tiden rörligt, för att läsaren skall vara med i processen för att förstå vad som menas.

I början av kapitel 4 finns Steiners utgångspunkt: ”Genom tänkandet uppstår begrepp och idéer. Vad ett begrepp är kan inte sägas med ord. Ord kan bara göra människan uppmärksam på att hon har begrepp.”

Ord kan översättas till ett annat språk medan begrepp i sig är ordlösa – de är tankeinnehåll vilka vi klär i ord. Att begrepp ”uppstår” fattar jag på liknande sätt som att rummets innehåll ”uppstår” när jag tänder ljuset i ett mörkt rum. Jag måste själv tända ljuset för att uppfatta innehållet, men jag skapar inte innehållet i en ursprunglig skaparakt.

I vårt inre rum finns den för oss gemensamma begrepps- och idévärlden och utgör ett sammanhang av enskilda begrepp med inbördes samband. Dessa begrepp är idéella motbilder till varseblivningar (fysiska, själsliga och andliga) och hör ihop med dem. Vill man som Ramirez använda uttrycken ”tankehandling” och ”tankeresultat” och fråga huruvida begreppen är det ena eller det andra, tycks mig svaret bli: ingetdera! Att begripa det ännu ordlösa och sätta ord på det kan kanske betraktas som tankeresultat. Att sätta igång tänkandet och att vara aktiv i tankeprocessen med att ”hantera” begreppen kan i såfall kallas tankehandling. Begreppen i sig är på så sätt varken handling eller resultat, utan de är tankeinnehåll, dvs. det som uppstår genom tänkandet och det man tänker med.

mvh/ cogito

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

fena på ytor

Inläggav Jonas Nystrom » 27 apr 2005 23:32

Det var många ord för det vi kallar: att haja grejen!

jn, haj
Ab aspera ad astra!

etna
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 jan 2004 16:13

I never promised you a rosegarden

Inläggav etna » 17 maj 2005 17:47

Ingen dans på rosor av Hannah Green (pseudonym för Joanne Greenberg) rekommenderar jag varmt. Hon behandlades någorlunda framgångsrikt för schizofreni på 60-talet och jag återkommer ständigt till den, har läst den många gånger.

mvh etna

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 03 jun 2005 11:18

Jag håller för närvarande på att sammanställa de, så här (några år) i efterhand, något svårbegripliga fragmenten av mina egna psykoser. De inföll under olika omständigheter och vid olika tillfällen, och märkligt nog så hade de också - på sätt och vis - något olika teman (talande tv, radio, apparater, holografiska iscensättningar, kameror överallt m.m.). Gemensamt för dem allihop är att (och som tycks stämma in på andra som genomlevt psykoser) man ställs ensam mot hela världen.

Men innan jag hunnit med detta så ger jag er ett par tips. Personligen så anser jag att de absolut bästa psykosskildringarna, realistiska, vara i filmerna "Requiem For A Dream", "A Beutiful Mind" och "Rosemary's Baby". Filmen, som medium, har ju också ett övertag när det gäller att gestalta psykoser - kanske inte allt introvert tankestoff som utspelar sig under en psykos, men mycket av det.

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

The Machinist och dubbelgångaren

Inläggav Jonas Nystrom » 03 jun 2005 13:48

Jo. Rosemary's baby är en klassiker i psykosgenren. Mer sentida är A Beautiful Mind, Memento och Fight Club - som liksom The Machinist (som jag såg igår) tar upp dubbelgångarproblematiken. Alltså att vi har en "skugga" som består av aspekter av oss själva som vi inte kan integrera med vår självbild och som i psykotiska eller andra liminala (typ initiatoriska) situationer kommer oss till mötes utifrån. Ruskiga saker men helt reala.

jn, from the abyss
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

pi!

Inläggav Jonas Nystrom » 03 jun 2005 14:51

För att inte tala om filmen "PI" - den var nog den bästa vi sett hittills i genren även om just dubbelgångartemat inte finns med. En renodlad dubbelgångarhistoria finns i den skitläskiga "Young White Female..." som, vill jag minnas, hette "Ensam ung kvinna söker..." på svenska.

Apropå filmer.

jn, psykopomp
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 03 jun 2005 19:11



Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster