Filosofi eller inte filosofi, är det frågan?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Fareon
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 okt 2008 04:09
Ort: Här och där mer här än där.
Kontakt:

Filosofi eller inte filosofi, är det frågan?

Inläggav Fareon » 10 okt 2008 04:45

Jag håller för tillfället på och plöjer igenom Terry Pratchetts Discworld böcker, plöjer är egentligen inte rätt beskriving eftersom jag njuter av nästan varje rad, men det jag funderar över är om nån har tips på böcker som på ett lätt och humoristiskt bakar in en del djup och filosofi i sina böcker? Jag gillar även när författare försöker bygga upp sina egna mytologier även om dom som i Terry Pratchetts fall är adapterade från olika redan existerande sådana.

Användarvisningsbild
FIG
Inlägg: 836
Blev medlem: 21 apr 2006 20:04
Ort: Bortom All Tid
Kontakt:

Inläggav FIG » 10 okt 2008 06:08

Då skulle jag rekomidera böcker av Jostein_Gaarder
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jostein_Gaarder

En av det mest lätlästa böckerna är nog tros allt "I en gåtful spegel"
Lätt och läsa betyder inte att den är lika lätt och förstå vad han mena med den

/ FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Fundra
Inlägg: 113
Blev medlem: 07 okt 2008 14:51

Inläggav Fundra » 10 okt 2008 09:14

FIG skrev:Då skulle jag rekomidera böcker av Jostein_Gaarder
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jostein_Gaarder
/.../
/ FIG

Sofies värld av samme författare är helt suverän, tycker jag. En bok för ungdomar kanske (filmen handlar om ungdomar) men vad gör det? Tar upp filosofi och filosofer på ett skönt sätt, tycker jag.
Här: http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=63

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Re: Filosofi eller inte filosofi, är det frågan?

Inläggav Avantgardet » 14 okt 2008 03:30

Fareon skrev:Jag håller för tillfället på och plöjer igenom Terry Pratchetts Discworld böcker, plöjer är egentligen inte rätt beskriving eftersom jag njuter av nästan varje rad, men det jag funderar över är om nån har tips på böcker som på ett lätt och humoristiskt bakar in en del djup och filosofi i sina böcker? Jag gillar även när författare försöker bygga upp sina egna mytologier även om dom som i Terry Pratchetts fall är adapterade från olika redan existerande sådana.


Fråga: läser du honom på engelska eller svenska? Hade själv velat beta av honom
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 14 okt 2008 09:26

Fundra skrev:
FIG skrev:Då skulle jag rekomidera böcker av Jostein_Gaarder
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jostein_Gaarder
/.../
/ FIG

Sofies värld av samme författare är helt suverän, tycker jag. En bok för ungdomar kanske (filmen handlar om ungdomar) men vad gör det? Tar upp filosofi och filosofer på ett skönt sätt, tycker jag.
Här: http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=63


Även "Maia" av Gardner är en riktig njutare, har läst den 2 gånger.

Fareon
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 okt 2008 04:09
Ort: Här och där mer här än där.
Kontakt:

Inläggav Fareon » 16 okt 2008 06:59

Så Jostein Gaarder är alltså nått som rekommnederas, har aldrig hört talas om personen vilket är perfekt då har jag flera böcker att njuta av.

Jag läser dom på Engelska brukar försöka att läsa böcker på orginalspråk om det går.

Nått som förvånar mig är att ingen rekommenderat Douglas Adams, inte för att det skulle hjälpt då jag läst det mesta av honom redan  :)  .
I hate everybody who loves me and they hate me to.

Användarvisningsbild
andersholmstrom
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 sep 2006 14:01
Ort: Taiwan
Kontakt:

Inläggav andersholmstrom » 28 nov 2008 23:50

Douglas Adams var nog den första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg, faktiskt. ;)

Om du vill vara kvar i det skönlitterära men inte fullt så humoristiska skulle jag rekommendera science fiction-serien Ender's Game av Orson Scott Card. Den första boken är inte lika intressant som följande rent filosofiskt sätt, men är fortfarande bra. De två-tre efterföljande är riktigt suveräna, speciellt i dess filosofiska/antropologiska/moraliska spektran.

Fareon
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 okt 2008 04:09
Ort: Här och där mer här än där.
Kontakt:

Inläggav Fareon » 03 apr 2009 11:29

Jag har nu kommit genom runt femton av discworld novellerna pch har även hunnit börja med "Sofies Värld". Den är lite för mycket filosofi lektion för in smak men ändå helt klart läsvärd.

Lite sci-fi är alltid roligt som omväxling så jag ska definitivt kolla upp Orson Scott Card.

Om det är nån annan som jag som gillar författare som skpara sina egen verkligheter/världar/Mytologier så vill jag rekommendera H.P Lovecraft och Chutulu, lite osäker på stavningen, mytologin. Läser samlingen Necronomicon även för er som gillar Edgar Aleln Poe så är den ett klart alternativ.
I hate everybody who loves me and they hate me to.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster