Vilken musik lyssnar ni på?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Vertumnus » 19 nov 2020 11:11

rekoj skrev:
lynx skrev:Jag är ju mer intresserad av vilka ni är än att fightas över sakfrågor. Jag vill ha en vänskaplig diskussion, men det kanske inte lämpar sig här?


Det beror säkert på vem du frågar. Vissa får som livskraft av att diskutera, argumentera och analysera, och kan tvärtom bli obekväma när något blir personligt. Jag tror på att det måste få finnas utrymme för båda delarna... men vissa må bli obekväma av hård och hetsig, men saklig diskussion, och andra må bli obekväma av personliga frågor.


Något säger mig att inlägget var riktat till mig. Kan det vara så lynx? Jag har avstått kommentar då jag känner att jag fastnar i ett spänningsfält mellan frågans form och innehåll. Själv ser jag emellertid inte någon egentlig motsättning mellan saklighet och vänskaplighet. Att sanningen, vilket den kommer i form av logik eler fakta, har en tvingande karaktär är en annan fråga.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 19 nov 2020 11:19

Äh, jag borde nog vara tyst ibland :) Men jag är så attans förtjust i att lyssna på er! Självklart undrar jag ibland vilka ni är och blir nyfiken, men du kan vara lugn Vertumnus - du får visa hur mycket eller lite av dig själv som du själv vill :)


Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anders » 19 nov 2020 12:47

lynx skrev:Äh, jag borde nog vara tyst ibland :) Men jag är så attans förtjust i att lyssna på er! Självklart undrar jag ibland vilka ni är och blir nyfiken, men du kan vara lugn Vertumnus - du får visa hur mycket eller lite av dig själv som du själv vill :)


Var det inte den som du inte gillade melodin på?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 19 nov 2020 13:03

Jo, just det och... :lol: sanningen att säga är jag inte vrålförtjust i Dylans röst heller, men texten är ju helt otroligt bra. Så känner jag ofta.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Vertumnus » 19 nov 2020 14:16

lynx skrev:Äh, jag borde nog vara tyst ibland :) Men jag är så attans förtjust i att lyssna på er! Självklart undrar jag ibland vilka ni är och blir nyfiken, men du kan vara lugn Vertumnus - du får visa hur mycket eller lite av dig själv som du själv vill :)

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Severus Snape » 19 nov 2020 14:33



one of my favorite performances of all time

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 19 nov 2020 14:39

Jag är nyfiken på de flesta forummedlemmar här, Vertumnus :) Vi ska inte glömma att det är människor som sitter bakom alla dessa datorer.
Jaså finns det ett sådant uttryck - daimon - då har du lärt mig något nytt idag! Och det är det här jag menar med det vänskapliga samtalet. Tänk två parter som har fasta övertygelser som är diametralt olika. Det blir en debatt där ståndpunkterna försvaras till varje pris. Det vore så skönt att höra någon gång i dessa samtal "förvisso", "du har en poäng där", "nu har du gett mig något att fundera på"... osv.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Vertumnus » 19 nov 2020 15:44

lynx skrev:Jag är nyfiken på de flesta forummedlemmar här, Vertumnus :) Vi ska inte glömma att det är människor som sitter bakom alla dessa datorer.
Jaså finns det ett sådant uttryck - daimon - då har du lärt mig något nytt idag! Och det är det här jag menar med det vänskapliga samtalet. Tänk två parter som har fasta övertygelser som är diametralt olika. Det blir en debatt där ståndpunkterna försvaras till varje pris. Det vore så skönt att höra någon gång i dessa samtal "förvisso", "du har en poäng där", "nu har du gett mig något att fundera på"... osv.


Jag har tänkt i samma banor, "du har en poäng där" och där är naturligtvis du ett föredömme. Jag förstår, jag visste bara inte att jag stack ut här.

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Severus Snape » 19 nov 2020 16:44



my most loved r3miix

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 19 nov 2020 17:23

Vertumnus skrev:Jag förstår, jag visste bara inte att jag stack ut här.
:) För mig gör du det. Jag har fått för mig att du är en sådan där som man kan vara naturlig med och det är sjutusan skönt! Alltså att jag kan släppa presigen och fråga dig "dumma" frågor utan att du ser ner på mig. Det är väl vackert om något :)? Nu har vi pladdrat så mycket. Spela en låt!

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav David H » 19 nov 2020 19:02

lynx skrev:Jag är nyfiken på de flesta forummedlemmar här, Vertumnus :) Vi ska inte glömma att det är människor som sitter bakom alla dessa datorer.
Jaså finns det ett sådant uttryck - daimon - då har du lärt mig något nytt idag! Och det är det här jag menar med det vänskapliga samtalet. Tänk två parter som har fasta övertygelser som är diametralt olika. Det blir en debatt där ståndpunkterna försvaras till varje pris. Det vore så skönt att höra någon gång i dessa samtal "förvisso", "du har en poäng där", "nu har du gett mig något att fundera på"... osv.


Jo, visst kan jag hålla med. Det talas ofta om det är viktigt med (konstruktiv) kritik, förbättring etc, men vad som lätt förbises då är att faktiskt förstå den andras perspektiv. "Konstruktiv kritik" som utgår från missförstånd ger ju sällan så mycket. Finns ett känt citat av Sören Kierkegaard som börjar så här "”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra."
Men vänlighet och komplimanger kan nog i sig inte räcka för att skapa en mer konstruktiv dialog. Jag minns när jag nyss startat min filosofiblogg att jag blev förväntansfull när jag såg att något av de inlägg jag skrivit fått kommentarer, men så blev jag besviken när de kommentarer jag fick bara var komplimanger. Jag hade ju hoppats på få någon respons som ifrågasatte, utmanade och kritiserade det jag skrivit, och bara positiv feedback kunde resultera i viss snopenhet...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 19 nov 2020 19:28


Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Vertumnus » 19 nov 2020 21:20


Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Pilatus » 19 nov 2020 21:43

Malka Moma by Georgi Genov & Neli Andreeva (Philip Koutev choir) (2010)


Performed at Studio 1 of Bulgarian National Radio by the choir of the Bulgarian National Folklore Ensemble "Philip Koutev" Soloist: Neli Andreeva
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav David H » 19 nov 2020 23:32

Jag satt vid ett middagsbord och hamnade i en diskussion om bästa låten under ett visst årtal. Några låtar valdes ut, och alla bads sätta betyg på dessa låtar. De andra satte högsta betyg på en klassisk låt av Bruce Springsteen, men jag ville inte ge den betyg högre än 7/10. Inte för att jag inte tyckte den förtjänade betyg högre än 7/10... men det var som nåt jag sa för att jag egentligen inte ville sätta något betyg alls.
Musik handlar ju så mycket om timing, tänker jag, och en klassisk rocklåt låt kan verkligen ge en wow-känsla, men en annan stund kan den låten bli tråkig och uttjatad... Och någon stans i ett annat hörn av världen är det nån ganska omusikalisk amatör som lyckas förmedla en känsla i en låt som prickar en rakt i hjärtat. Högsta betyg ville jag ge till nån låt som lyste som en klar stjärna under en kort stund, och som därefter slocknade och glömdes bort strax därefter, men jag kunde inte komma på vad det skulle vara för låt. Det här inlägget får bli tillägnat någon underbar okänd låt som jag aldrig fått chansen att höra.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster