Vilken musik lyssnar ni på?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav David H » 12 okt 2020 21:19



Jag har för mig att jag sett en annan version av den här sången som var mer allvarsbetonad.

Ibland får jag intryck av att vissa ord som behöver bankas in. Lyssna till Bee Gees sjunga To Love Somebody.. och sen Janis Joplin sjunga cover på samma sång, det är ju som hon tar i från tårna. FATTA? typ. Kanske det är vad som krävs ibland... eller så räcker inte det heller.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 13 okt 2020 17:23


Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Algotezza » 18 okt 2020 16:20

Thore Skogman var ju populär där hemma på 60-talet.

Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Algotezza » 19 okt 2020 12:59

Som tonåring fick jag lyssna på vilken musik jag ville så länge jag gjorde läxorna. Farsan ville dock ej jag skulle skaffa långt hår.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 19 okt 2020 14:51

Pappa avskydde "dunka-dunka musik". Jag hade inga hörlurar men jag stängde åtminstone min dörr som tonåring. Mamma var mest förfärad att jag klippte hål i jeansen. Det var ju inne då. Numera gör jag förstås inte sånt[


David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav David H » 19 okt 2020 21:30

Algotezza skrev:
rekoj skrev:En kille med långt hår och en tjej med kort hårt hår, min pappa gillade det inte. Men ändå var det som han gillade mest att lyssna på den skivan, och det blev ett av hans favoritband.



Våra föräldrar tillhörde nog olika generationer i hög grad.


Jo, så må vara. Eurythmics, som jag postade här, tillhörde dock inte min pappas generation, utan det är nåt han lyssnat på senare dagar. Som ungdom hade min pappa The Seekers som ett av sina favoritband..

En romantisk ådra..har nog jag också ärvt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anders » 20 okt 2020 09:00

lynx skrev:... Mamma var mest förfärad att jag klippte hål i jeansen. Det var ju inne då. ...


Hmm... du är nog lite yngre än jag trodde!

Eller så var nåt inne hos dej som inte jag såg nåt av i egen ålder eller åldrarna lite uppåt och nedåt runtikring mej... Eller var du punkare?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 20 okt 2020 09:17

Mhm, jaha... vet inte om jag ska ta det som en skymf eller en komplimang :wink: Jag är född -70. Jag trodde att du och jag var ungefär jämngamla. Är vi det? Jag var - tänka sig! - hårdrockare under högstadietiden.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anders » 20 okt 2020 09:54

lynx skrev:Mhm, jaha... vet inte om jag ska ta det som en skymf eller en komplimang :wink: Jag är född -70. Jag trodde att du och jag var ungefär jämngamla. Är vi det? Jag var - tänka sig! - hårdrockare under högstadietiden.

Jag är ett gäng år äldre men inte massor. Minns högeromläggningen om än ganska svagt. Du måste alltså prata runt 87? Då gick jag till föreläsningarna i kostymbyxor, skjorta, knuten slips, kavaj, långrock, två halsdukar och hatt. Försöker erindra mig modet där och hemmavid i förorten. Det kunde nog faktiskt vara hål i jeansen hos tjejerna. Och en bylsig, glittrig tröja i nåt angoraliknande, och ungefär lika permanentat som jag hade... Exakt hur hårdrockstjejernas mode såg ut minns jag inte.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Pilatus » 20 okt 2020 15:51

Tom Petty - You Don't Know How It Feels

Moderator

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Vertumnus » 21 okt 2020 17:02


Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 21 okt 2020 22:34

Det är inte lätt. Jag såg ett litet klipp i en kvällstidning. Ett äldre par beslöt sig som så många andra att njuta av höstlövsfägringen, men de åkte till ett ensligt ställe. Halvvägs ner i sanden fann de en liten träbåt. Det var en skolklass som hade skickat iväg den och bad upphittaren sätta den till sjöss igen. Reportern avslutade med (ungefär) "Go the road less travelled, and you dont know what you will find."

Jag kom in i ett nostalgiryck.

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav David H » 21 okt 2020 23:34

lynx skrev:
Det är inte lätt. Jag såg ett litet klipp i en kvällstidning. Ett äldre par beslöt sig som så många andra att njuta av höstlövsfägringen, men de åkte till ett ensligt ställe. Halvvägs ner i sanden fann de en liten träbåt. Det var en skolklass som hade skickat iväg den och bad upphittaren sätta den till sjöss igen. Reportern avslutade med (ungefär) "Go the road less travelled, and you dont know what you will find."

Jag kom in i ett nostalgiryck.


Jag hörde det uttrycket go the road less travelled bara för någon dag sen, men kan inte ihåg vart, kanske från när jag såg en filmatisering av Tolstojs Krig och Fred. Och låten du postar You're the voice, läste jag tidigare idag eller igår ska framföras av en av idolerna i Idol på fredag. Tredje sammanträffandet är att du skriver om höstlöv..för en kompis skrev till mig idag om "höstlov", och av misstag läste jag "höstlöv", och jag tänkte att ordet höstlöv lät trevligare än höstlov. Det lilla höstlov jag nu har går så fort framåt, jag skulle gärna stanna upp det en stund. Och tid som passerar fort, höstlöv, löv is in the air, får mig att tänka på den här sången.

David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 21 okt 2020 23:41

Ja, du ser vilken magi och mysterium om man är öppen för det :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 22 okt 2020 14:09



Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster