I målningarna "frukost i det gröna" och "Olympia" avbildar Edouard Manet nakna modeller, och för första gången blir det skandal över detta. Hans målningar tas bort från utställningar och debatten rasar. Varför blir det så? Även tidigare så hade nakna kvinnor visats i bild, men då under täckmantel som t.ex gudomligheten "Venus". Länge hade man målat naket och rättfärdigat det med den gudomliga heroiska oskuldsfullheten. Vad Manet gjorde var att helt enkelt avbilda modeller utan denna täckmantel, och hans nakna kvinnor var nu inte längre gudinnor utan prostituerade slampor! Alla visste om den utbredda handeln med sex till borgarklassen, men ingen talade om den, och det var gott och väl så länge ingen talade om den. Realismen i mitten av 1800talet bröt mot detta tabu och människorna ställdes inför faktum. Det var således inte konsten som var skandallös utan den vittnade enbart om de moralbrott ingen öppet ville erkänna. Den spontana reaktionen blev då att vilja skyla över sanningen, vilket också först skedde, och målningarna togs bort. Kan vi lära oss något av detta, kanske se paralleller till vår samtid? Vilka är våra tabun och förträngda konflikter?
Johan
Kort reflektion över realismen och moralen
Moderator: Moderatorgruppen
- Johan Ågren
- Administratör
- Inlägg: 3368
- Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
- Ort: Gävle
Re: Kort reflektion över realismen och moralen
Johan Ågren skrev:I målningarna "frukost i det gröna" och "Olympia" avbildar Edouard Manet nakna modeller, och för första gången blir det skandal över detta. Hans målningar tas bort från utställningar och debatten rasar. Varför blir det så? Även tidigare så hade nakna kvinnor visats i bild, men då under täckmantel som t.ex gudomligheten "Venus". Länge hade man målat naket och rättfärdigat det med den gudomliga heroiska oskuldsfullheten. Vad Manet gjorde var att helt enkelt avbilda modeller utan denna täckmantel, och hans nakna kvinnor var nu inte längre gudinnor utan prostituerade slampor! Alla visste om den utbredda handeln med sex till borgarklassen, men ingen talade om den, och det var gott och väl så länge ingen talade om den. Realismen i mitten av 1800talet bröt mot detta tabu och människorna ställdes inför faktum. Det var således inte konsten som var skandallös utan den vittnade enbart om de moralbrott ingen öppet ville erkänna. Den spontana reaktionen blev då att vilja skyla över sanningen, vilket också först skedde, och målningarna togs bort. Kan vi lära oss något av detta, kanske se paralleller till vår samtid? Vilka är våra tabun och förträngda konflikter?
Johan
- Bilagor
-
- Edouard Manet Olympia.jpg (55.58 KiB) Visad 6166 gånger
Moderator
Återgå till "Kultur - konstarterna"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster