Översiktsverk som behandlarl analytisk filosofi
Moderator: Moderatorgruppen
Titeln säger väl ganska mycket. Gärna något lättläst så även en som inte är en fullfjädrad akademiker förstår 
Kul att du är intresserad av analytisk filosofi. En bra bok är "Vår tids filosofi". Finns i ett eller två band. Det första bandet behandlar kontinental filosofi, det andra analytisk filosofi från Frege till Kripke. Inte särskilt svårläst, men kanske inte den allra lättaste nivån heller. Tyvärr utgången från förlaget men finns åtminstone på SU:s bibliotek.
En bra inledning till analytisk filosofi (men snarare till begrepp och frågeställningar än gubbarna) är Argumentationsteori, vetenskapsfilosofi och språk av Föllesdal, Wallö, Elster.
En bok jag läste nyligen var "Twentieth-Century Analytical Philosophy" av Stroll. Kanske lite svårare, och lite mer eget urval av författaren.
Skulle jag rekommendera en så blir det ändå "Vår tids filosofi". Den är ungefär 400 sidor lång, men du kan hoppa över dom du inte är så intresserad av.
En bra inledning till analytisk filosofi (men snarare till begrepp och frågeställningar än gubbarna) är Argumentationsteori, vetenskapsfilosofi och språk av Föllesdal, Wallö, Elster.
En bok jag läste nyligen var "Twentieth-Century Analytical Philosophy" av Stroll. Kanske lite svårare, och lite mer eget urval av författaren.
Skulle jag rekommendera en så blir det ändå "Vår tids filosofi". Den är ungefär 400 sidor lång, men du kan hoppa över dom du inte är så intresserad av.
Återgå till "Kultur - konstarterna"