NUET -det är alltid du

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anna Sara
Inlägg: 2002
Blev medlem: 14 apr 2009 15:31
Kontakt:

NUET -det är alltid du

Inläggav Anna Sara » 09 jul 2009 03:01

Eckhart Tolle -Lev livet fullt ut

Startar en egen tråd för detta BOKTIPS, för att ge det lite uppmärksamhet. Jösses vad jag relaterar till detta, då jag började tänka på boktitels namn, som heter Lev livet fullt ut -en väg till andligt uppvakande. Med tanke på att det påminner om "slogans" som jag satt på mina IDÉER... men utan att ha fått uppmärksamhet på det, som något som är på riktigt eller andligt.


Hur som helst ...minns att Jimmy ofta pratat om vikten av att ge uppmärksamhet till andra, och att bli given det själv.. (samtidigt är detta en längre process i en kollektiv emotionell rörelse).

Författaren skriver i denna boken om vikten av att ..så som han uttrycker det, bebo kroppen. Tyckte detta lät bara lite löjligt, som något slags "hälsotips", men sen läste jag vidare.. och började öva mig på det på en lång bussresa jag satt på, och hamnade i en mer jordisk och på samma gång mer medveten känsla, kändes som om det yttre bruset av manipualtion blev av mindre personlig vikt, man kände sig mer uppriktig på sina fötter, och centrerad inom sig själv som det meningsfulla. Tyvärr "söp jag bort den" några timmar efteråt (vill faktiskt aldrig mer bli full, inte min smak) -och sånt här är kanske inte utan mening heller, utan ens ego/smärta.

Jag tror det var detta som hände när jag upplevde mitt "möte med gud", min sjäsliga återfödelse av begynnelsen -jag KOM NER I KROPPEN; med sanningen/varandet; och därför ÅTERFÖDDE STRUKTUREN; den som jag internaliserat som min hjärna, och lett till kollaps genom sanningsökandet -en adaptering av FORMEN i projektionen av det förflutna... vilket ledde till en känsla av enorm expansion, på både medvetandevisionellt plan, och personligt som ett växande av framgång och lycka.

Jag kan relatera till när han skriver att uppvakandet kommer GENOM kroppen; innifrån livspulsen, och aldrig på annat fjärmande vis.

Tänk på hur droger kan "slita en" ifrån "medvetandetillstånd".

Användarvisningsbild
Anna Sara
Inlägg: 2002
Blev medlem: 14 apr 2009 15:31
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 09 jul 2009 03:14

Mästerverk från internet skrev:Ascendenten kan ses som en av de mest självklara funktionerna som vår personlighet består av. Den ligger oss så nära att vi inte ser den! Men Ascendenten har också en stor mystik runt sig. Vad är det för något som inte har någon existens, och som söker existens? Det är det vi pratar om här, inte sant?

Vi bjuder in de andra genom vår Descendent och detta är detsamma som att säga att de andra måste kontakta oss genom vår Descendent. Visst, de kan slå oss på vår axel och säga ”du!!” och beröra vår Ascendent/kropp och väcka vår uppmärksamhet (som är vår Ascendent) men i samma ögonblick relaterandet inleds då är vi inne på Descendenten.


= NÄRVARON (som är....?)

testarossa
Avstängd
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 jan 2008 08:13

Inläggav testarossa » 09 jul 2009 10:02

Jag har ett boktips till dig!

'Avslutande ovetenskaplig efterskrift' av Kirkegaard. Övertygad om att den passar dig.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Inlägg: 2002
Blev medlem: 14 apr 2009 15:31
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 18 jul 2009 16:05

Okej tack.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster