Lars von Triers Antichrist

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 03 jan 2011 00:03

Ja, filmen har laddat runt i kroppen på mig när jag småslumrat och det är nog de surrealistiska inslagen som gett det. Vad menar du med "Sedan var twisten med den rena ondskan bra. Alltså inte att det var missförstått lidande." ? Är detta något specifikt för the Ring jämfört med andra i genren?
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 03 jan 2011 10:05

Andreas,

I the ring så byggs filmen upp mot en försoning, men som sedan vänder. Det är en elak lek med tittarens känslor. Sympatikänslor hade börjat uppstå. Just det gjordes på ett elegant/effektivt sätt.

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 03 jan 2011 10:27

Håller med om att det var elegant, liksom mycket annat i filmen. Fast man vet ju bergfast att allt kommer gå åt helvete, annars hade inte filmen tillhört genren. Det är ju den trygghet som finns där. Mitt trick för att överleva skräckfilmer är att inkorporera ondskan, eller snarare låta den passera i likgiltighet. Lite av en meditativ utmaning att hålla sig bortom känslosympati med de drabbade, så som sker i mångt och mycket naturligt i förhållande till verkligt distanserat lidande i medierna.

Kanske var the Ring lite banbrytande i att göra denna tvist med jungfru-flickan? Onda småflickor har funnits förr, men just att låta henne 'räddas' av en varm modersfigur och sen se hur de båda på sätt och vis väljer att föra ondskan vidare. The Ring kom innan the Grudge. Jag såg the Grudge 2 som första i denna genre och fascinerades då av hur rått filmen gick åt alla urskiljningslöst. Totalt likgiltig av personernas 'karma', både de elaka retstickorna, metodiska journalisten, oskyldiga pojken ... rubb och stubb gick utan undantag till samma öde.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
nytt namn
Inlägg: 782
Blev medlem: 23 okt 2009 06:42

Inläggav nytt namn » 03 jan 2011 10:27

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/KPdJgD4xKSM?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/KPdJgD4xKSM?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster