Världens bästa film

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

EnGladEn
Inlägg: 47
Blev medlem: 07 aug 2009 15:17

Världens bästa film

Inläggav EnGladEn » 09 aug 2009 10:22

Vet ni vilken världens bästa film är, enligt omröstning? Det är "Shawshank Redemption", eller "Nyckeln till frihet" som den heter på svenska. Jag har sett den flera gånger. Helvetet är ett fängelse. Paradiset att dricka en piña colada i den underbara kuststräckan i Mexico längst västerut vid Stilla Havet. Se filmen, så förstår ni.

/EnGladEn
Virtus Subvenio?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Världens bästa film

Inläggav Pilatus » 18 sep 2012 02:19

EnGladEn skrev:Vet ni vilken världens bästa film är, enligt omröstning? Det är "Shawshank Redemption", eller "Nyckeln till frihet" som den heter på svenska. Jag har sett den flera gånger. Helvetet är ett fängelse. Paradiset att dricka en piña colada i den underbara kuststräckan i Mexico längst västerut vid Stilla Havet.

En film som jag tycker tillhör de bästa inom sf är Andrej Tarkovskijs film Solaris som är baserad på Stanislaw Lems roman Solaris från 1961.

Moderator

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

Världens bästa film

Inläggav Kristofer » 18 sep 2012 22:30

Pilatus skrev:
EnGladEn skrev:Vet ni vilken världens bästa film är, enligt omröstning? Det är "Shawshank Redemption", eller "Nyckeln till frihet" som den heter på svenska. Jag har sett den flera gånger. Helvetet är ett fängelse. Paradiset att dricka en piña colada i den underbara kuststräckan i Mexico längst västerut vid Stilla Havet.

En film som jag tycker tillhör de bästa inom sf är Andrej Tarkovskijs film Solaris som är baserad på Stanislaw Lems roman Solaris från 1961.



har jag aldrig sett eller hört talas om...men eftersom du lyfter fram den ska jag faktiskt ta mig tid och kolla på den vid tillfälle :) ...dock har jag svårt att relatera till gamla filmer...sätter ofta i gång en adhd liknande kedja i min hjärna och kropp :wink: . När man väl kommit över den där första känslan brukar det dock funka bra förutsatt att filmen är bra...

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Världens bästa film

Inläggav dokido » 22 sep 2012 13:43

se upp för den amerikanska versionen dock, den har också kvaliteer men se den ryska först

tarkofskij var också min första tanke, solaris ja den var bra o stalker
men det finns för många bra filmer u j uj
så världens bästa film hur väljer man ut det då
att alla i hela världen får rösta antar jag?

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Världens bästa film

Inläggav freddemalte » 22 sep 2012 13:55

EnGladEn skrev:Vet ni vilken världens bästa film är, enligt omröstning? Det är "Shawshank Redemption", eller "Nyckeln till frihet" som den heter på svenska. Jag har sett den flera gånger. Helvetet är ett fängelse. Paradiset att dricka en piña colada i den underbara kuststräckan i Mexico längst västerut vid Stilla Havet. Se filmen, så förstår ni.

/EnGladEn
Vad som är "bäst" beror ju på vad det är man bedömer. Jag uppskattar t ex extremt snyggt gjorda animeringar och kan därför tycka att "Sagan om ringen" tillhör de bättre, trots att jag tycker att historien som sådan är helt ointressant. Sedan kan andra filmer vara extremt välspelade och ha en intressant historia, så som t ex "Eternal sunshine of the spotless mind", och blir då en av mina favoriter med avseende på något helt annat. Mitt svar är alltså att det inte existerar någon "bästa" (total sett), utan att det först måste klargöras vad det är som ska bedömas.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Världens bästa film

Inläggav dokido » 22 sep 2012 14:09

förmodligen är det de som har mest makt som bestämmer vad som är bäst
som alltid - nåja, ofta ivarje fall

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Världens bästa film

Inläggav freddemalte » 22 sep 2012 14:17

dokido skrev:förmodligen är det de som har mest makt som bestämmer vad som är bäst
som alltid - nåja, ofta ivarje fall
Jo, man ska nog inte förringa krafterna bakom marknadsföring.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Världens bästa film

Inläggav dokido » 22 sep 2012 14:35

Tänkte mer på rådande kulturpolitik
Känns som kulturens framtid som revoltör börjar övergå i företagskultur
Äsch inte så underbyggd teori

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Världens bästa film

Inläggav freddemalte » 22 sep 2012 15:51

dokido skrev:Tänkte mer på rådande kulturpolitik
Känns som kulturens framtid som revoltör börjar övergå i företagskultur
Äsch inte så underbyggd teori
Ok, det är väl förvisso inte säket att det finns någon skarp gräns mellan kulturpolitiken och marknadskrafterna.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Världens bästa film

Inläggav reflex » 12 maj 2015 16:40

Fisher King.
Kanske inte världens bästa, men i alla fall den bästa jag sett.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Dean
Inlägg: 97
Blev medlem: 21 aug 2009 15:30

Världens bästa film

Inläggav Dean » 12 maj 2015 18:05

Gudfadern 1 & 2.
Dean.
Don´t kid yourself!

Draken
Inlägg: 72
Blev medlem: 03 okt 2018 00:36

Re: Världens bästa film

Inläggav Draken » 07 okt 2018 14:15

Irreversible

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Världens bästa film

Inläggav Esther » 07 okt 2018 15:11

Djävulens advokat (1997)
Keanu Reeves: Kevin Lomax

Kevin Lomax : "Better to reign in Hell than serve in Heaven", is that it?
John Milton : Why not? I'm here on the ground with my nose in it since the whole thing began. I've nurtured every sensation man's been inspired to have. I cared about what he wanted and I never judged him. Why? Because I never rejected him. In spite of all his imperfections, I'm a fan of man! I'm a humanist. Maybe the last humanist.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Världens bästa film

Inläggav Anders » 08 okt 2018 09:14

En gammal fransk film som heter "En sommar för livet" ligger bra till för mej på topplistan all time. Men det varierar från gång till gång. "Pulp fiction" tål också att tittas på. Och första "Sällskapsresan". På senare år är TV-serier snarast bättre än filmer.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Världens bästa film

Inläggav Anders » 10 okt 2018 11:46

Bästa filmmusik är enklare : "Streets of fire" och "Crossroads" som gjordes av Walter Hill, med musik av Ry Cooder. Bäst är nog låten de spelar under de inledande texterna om produced by och directed by (vad kallas det då den texten visas? Kan inte filmnomenklatur så bra) till Streets of Fire. Call me Willie i Crossroads är också en grym låt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster