Världens bästa film

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Världens bästa film

Inläggav Pilatus » 10 okt 2018 16:11

Andrej Tarkovskij är en av mina favoriter, speciellt Solaris. Kan säkert ses även i dag, den är övertygande och avfärdar våra drömmar om att exploatera främmande planeter.

1962 Ivans barndom, Vinnare av Guldlejonet för "Bästa film" år 1962 i Venedig.
1966 Den yttersta domen, Om ikonmålaren Andrej Rubljov.
1972 Solaris
1979 Stalker, Inspirerad av romanen Picknick vid vägkanten av Arkadij och Boris Strugatskij.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Världens bästa film

Inläggav Esther » 10 okt 2018 19:23

Pilatus skrev:Andrej Tarkovskij är en av mina favoriter, speciellt Solaris. Kan säkert ses även i dag, den är övertygande och avfärdar våra drömmar om att exploatera främmande planeter.

1962 Ivans barndom, Vinnare av Guldlejonet för "Bästa film" år 1962 i Venedig.
1966 Den yttersta domen, Om ikonmålaren Andrej Rubljov.
1972 Solaris
1979 Stalker, Inspirerad av romanen Picknick vid vägkanten av Arkadij och Boris Strugatskij.



Varför gillar du rysk film? Vem ser sådant?
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Världens bästa film

Inläggav Pilatus » 10 okt 2018 21:46

Esther skrev:
Pilatus skrev:Andrej Tarkovskij är en av mina favoriter, speciellt Solaris. Kan säkert ses även i dag, den är övertygande och avfärdar våra drömmar om att exploatera främmande planeter.

1962 Ivans barndom, Vinnare av Guldlejonet för "Bästa film" år 1962 i Venedig.
1966 Den yttersta domen, Om ikonmålaren Andrej Rubljov.
1972 Solaris
1979 Stalker, Inspirerad av romanen Picknick vid vägkanten av Arkadij och Boris Strugatskij.

Varför gillar du rysk film? Vem ser sådant? :)

En anledning kan ju vara att Tarkovskij var fantastiskt bra. Man måste se filmerna för att förstå att det är något helt annat än film från Hollywood. Det finns så mycket bra film om man är trött på det som vi vanligen matas med. Eller varför inte Emir Kusturicas, När pappa var borta på affärsresa. En tidsbild av Jugoslavien, tidigt 1950-tal. Tito har brutit sig ur Stalins grepp och det krävs inte mycket i det spända läget för att man ska betraktas som oliktänkande.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Världens bästa film

Inläggav Esther » 11 okt 2018 05:59

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Andrej Tarkovskij är en av mina favoriter, speciellt Solaris. Kan säkert ses även i dag, den är övertygande och avfärdar våra drömmar om att exploatera främmande planeter.

1962 Ivans barndom, Vinnare av Guldlejonet för "Bästa film" år 1962 i Venedig.
1966 Den yttersta domen, Om ikonmålaren Andrej Rubljov.
1972 Solaris
1979 Stalker, Inspirerad av romanen Picknick vid vägkanten av Arkadij och Boris Strugatskij.

Varför gillar du rysk film? Vem ser sådant? :)

En anledning kan ju vara att Tarkovskij var fantastiskt bra. Man måste se filmerna för att förstå att det är något helt annat än film från Hollywood. Det finns så mycket bra film om man är trött på det som vi vanligen matas med. Eller varför inte Emir Kusturicas, När pappa var borta på affärsresa. En tidsbild av Jugoslavien, tidigt 1950-tal. Tito har brutit sig ur Stalins grepp och det krävs inte mycket i det spända läget för att man ska betraktas som oliktänkande.


Ok... jag gillar de Sju Samurajerna -- en svartvit film som man kan många gånger... mest på grund av detaljerna. Men jag har aldrig letat film på det sättet - och den enda ryska filmen jag sett är nog en som handlar om någon kung de hade på medeltiden tror jag. Minns inte titeln.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster