Röda rummet - Olle Montaus

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Röda rummet - Olle Montaus

Inläggav J R Auk » 25 aug 2009 15:23

- Ornamentsbildhuggar-gesällen Olof Montanus har anmält sig hålla föredrag om Sverige, började ordföranden; ämnet är väl stort, förefaller det mig och något allmänt hållet, men om han lovar göra undan det på en halv timme så ska vi väl höra på; eller vad säger herrarne?

- Ja!

- Herr Montanus; var så god och stig fram.

Olle ruskade på sig som en hund innan han skall ta språng och gick fram genom hopen, som mönstrade honom med sina blickar.

Ordföranden öppnade ett litet samtal med första bänken och sekreteraren gäspade innan han tog upp en tidning för att visa huru litet han ämnade höra på föredraget.

Men Olle steg upp på estraden, fällde ner sina stora ögonlock, tuggade några gånger för att narra åhörarne att han började och när det blev riktigt tyst, så tyst att man kunde höra vad ordföranden sade åt ryttmästarn, började han.

- Om Sverige. - Några synpunkter.

Det blev en paus.

- Mina Herrar! Det torde väl få anses som mera än ett obestyrkt antagande att våra dagars mest fruktbara idé och kraftigaste strävan är att upphäva den trångsynta nationalitetskänslan, vilken skiljer folken och ställer dem som fiender emot varandra; vi hava sett de medel som härvid användas - världsexpositionerna och dessas verkningar - hedersdiplomen!

[Man såg på varandra frågande. - »Vad var det där för en gliring?» sade Eriksson! »Den kom litet tvärt, annars var den bra!»]

- Svenska Nationen går, såsom alltid, härvidlag i spetsen för civilisationen och har i högre grad än någon annan bildad nation vetat göra den kosmopilitanska idén fruktbärande, och, om man får döma efter vad siffror giva vid handen, redan hunnit mycket långt. Härtill hava ovanligt gynnsamma omständigheter bidragit och det är dem jag nu på en kort stund vill betrakta för att sedan övergå till något lättsmältare, såsom styrelseformen, skattehemmanen och dylikt.

[»Det blir långt det här», sade Eriksson och knuffade Falk i sidan; »men han är rolig!»]

- Sverige är, som var man vet, ursprungligen en tysk koloni och språket vilket bibehållit sig tämligen rent ända in på våra dagar är plattyskan i tolv dialekter. Denna omständighet, nämligen svårigheten provinserna emellan att meddela sig med varandra, har varit en mäktig hävstång för motverkandet av det osunda nationalitetsbegreppets utveckling. Andra lyckliga omständigheter hava dock motverkat ett ensidigt tyskt inflytande, vilket en gång gick så långt att Sverige var en inkorporerad tysk provins såsom under Albrekt av Mecklenburg. Hit räknar jag först de danska provinsernas erövring. Skåne, Halland, Blekinge, Bohuslän och Dalsland, Sveriges rikaste provinser bebos av danskar, vilka ännu tala sitt lands språk och vägra att erkänna svenska väldet.

[»Vart i Jesu namn ska det här ta vägen? Är han galen?»]

- Skåningen, till exempel, räknar ännu i dag Köpenhamn som huvudstad och skåningarne utgöra vid Riksdagen det Regeringsfientliga partiet. Så är även förhållandet med det danska Göteborg, som icke erkänner Stockholm såsom rikets huvudstad; där ha dock engelsmännen numera tagit försteget och anlagt en koloni. Denna nation, den engelska, fiskar utanför kusten och driver inne i staden nästan all storhandel under vintern; om sommarn resa de tillbaka och njuta av de samlade skatterna i sina hem på skotska höglanden. Ett mycket präktigt folk förövrigt! Engelsmännen hålla sig också en stor tidning där de berömma sina egna handlingar utan att precis klandra andras.

Så hava vi att fästa oss vid de täta invandringarna, som då och då ägt rum. Vi ha finnar på Finnskogarna, men vi ha dem också i huvudstaden, dit de invandrat under svåra politiska förhållanden hemma.

Vid våra större järnbruk finnes en myckenhet valloner inkomna på 1600-talet och vilka än i dag tala sin brutna franska. Det är som bekant en vallon som infört i Sverige den nya statsförfattningen vilken är tagen från Vallonien. Styvt folk och ganska hederligt!

[»Nej vad in i - är det här för slag!»]

- Under Gustav Adolfs tid hitkom en mängd skotskt frat och hyrde ut sig som soldater varför de också kommo in på riddarhuset!

På östra kusten finnas många familjer som bära traditioner om en invandring från Livland och de andra slaviska provinserna, varför man här ofta träffar rent tartariska typer.

Jag framkastade det påståendet att svenska folket var på den allra bästa väg att denationaliseras! Slå upp Svenska Adelns Vapenbok och räkna de svenska namn ni träffar. Om de gå över 25 procent så ska ni få skära näsan av mig mina herrar!

Slå upp Adresskalendern, på en höft; jag har själv räknat efter på bokstaven G och av fyrahundra namn voro två hundra utländska. Vad är orsaken? Många äro de, men de förnämsta äro: De Utländska Dynastierna och erövringskrigen. Om man tänker efter huru mycket fusel som suttit på svenska tronen så förvånas man över att nationen än i dag kan vara så konungsk. En grundlagsbestämmelse sådan som att svenske konungen alltid skall vara en utlänning måste ovillkorligen leda rakt på målet=denationalisering; och den har också gjort det! Att landet skall komma att vinna på anslutning till främmande nationer är min övertygelse, ty att förlora något - det kan det icke, ty man kan icke förlora vad man icke har. Nationen saknar helt enkelt nationalitet och det var det Tegnér upptäckte 1811 och som han så trångsynt beklagar i Svea, men då var det för sent, ty rasen var redan förstörd genom utskrivningarne under de dumma erövringskrigen. Av den enda million innevånare som på Gustav II Adolfs tid funnos i landet utskrevos och fördärvades 70.000 fullmåliga karlar. Hur många Karl X och XI och XII förstörde kan jag icke säga, men man kan förstå vilken avel de hemmavarande skulle ge då de alla voro kasserade kronvrak!

Jag återvänder till mitt yttrande att vi sakna nationalitet. Kan någon säga mig något svenskt i Sverige annat än våra tallar, granar och järngruvor, vilka snart icke behövas mer i marknaden! Vad äro våra folkvisor? Franska, engelska och tyska romanser, i dåliga översättningar! Vad äro folkdräkterna, vilkas försvinnande vi sörja? Gamla slarvor från medeltidens herredräkter! Redan på Gustav I:s tid begärde dalkarlarne, att man skulle straffa dem som buro hackade och brokiga kläder. Troligen hade icke de brokiga hovkläderna, den Burgundiska dräkten, ännu kommit ned till dalkullorna! Och säkert ha de haft många modeförändringar sedan dess!

Säg mig något svenskt skaldestycke, konstverk, musikstycke, som är specifikt svenskt, varigenom det skiljer sig från alla icke-svenska! Visa mig en svensk byggnad! Det finns icke, och finns det så är det antingen dåligt eller är det bildat efter utländskt mönster.

Jag tror icke jag säger för mycket om jag påstår att svenska nationen är en obegåvad, högfärdig, trälsinnad, avundsam, småsint och rå nation! Och därför går den sin undergång till mötes och det med stora steg!

[Nu uppstod larm i salen! Spridda rop på Karl XII läto dock förnimma sig över bullret.]

- Mina Herrar, Karl XII är död, och låt nu honom sova till nästa jubelfest! Det är honom vi ha mest att tacka för vår denationalisering och det är därför jag ber att herrarne instämma med mig i ett fyrfaldigt hurra! - Mina herrar! Leve Karl den tolfte!

[»Jag skall be att få kalla sällskapet till ordning!» skrek ordföranden!]

- Kan man tänka sig någon större fäaktighet hos en nation, som skall lära sig utifrån att bli skalder! Tänk sådana oxar som kunde gå bakom plogen i ett tusen sex hundra år och inte komma på den idén att göra visor! Men så kom det en kurre från Karl XI:s hov och förstörde hela denationaliseringsverket! Förr skrev man på tyska, men nu skulle det skrivas på svenska! Jag får därför be herrarne instämma med mig när jag ropar så här: Ner med den dumma hunden Georg Stiernhielm!

[»Vad hette han?» - »Edvard Stjernström!» Ordföranden slår klubban i bordet! Uppståndelse! »Det är nog! Ned med den förrädaren! Han driver med oss!»]

- Svenska nationen kan bara skrika och slåss, det hör jag! Och efter som jag icke får fortsätta och komma till styrelsen och kronoskattehemmanen så vill jag bara säga, att sådana här servila lymlar som jag hört på i kväll äro mogna för enväldet när som helst! Och ni får't! Lita på det! Ni får envälde!

[En puff bakifrån kastade upp orden ur halsen på talaren som nu tog fatt i talmansbordet för att hålla sig kvar.]

- Och ett otacksamt släkte som inte vill höra sanningen...

[»Kör ut honom! Riv sönder honom!» Olle kastades ner från estraden men ännu i sista ögonblicket skrek han som en vansinnig och under mottagande av hugg och slag: »Leve Karl den tolfte! Ner med Georg Stiernhielm!»]

Olle och Falk befunno sig ute på gatan.

- Vad kom åt dig? frågade Falk; blev du från dina sinnen!

- Ja, jag tror jag blev det! Jag hade läst över mitt tal i nära sex veckor, jag visste på pricken vad jag skulle säga, men när jag kom fram och fick se alla dessa ögon så gick det sönder; hela min konstiga bevisföring ramlade som en murarställning, jag kände marken sjunka under mina fötter och alla tankar kommo i en röra! Var det mycket galet?

- Ja det var svårt, och du får nog tidningarna på dig!

- Ja det är för sorgligt! Och jag tyckte att jag hade det så klart! Men det var skönt att få bränna till dem lite ändå!

- Du skadar din sak på det där sättet och kan aldrig komma fram mera!

Olle suckade!

- Vad i herrans namn hade du med Karl XII att göra? Det var det värsta av alltihop!

- Fråga mig inte! Jag vet ingenting!

- Älskar du ännu arbetaren? fortfor Olle.

- Jag beklagar honom som låter vilseföra sig av lycksökare och jag skall aldrig svika hans sak, ty hans sak är den närmaste tidens fråga, och hela er politik är inte värd ett öre mot den!


http://runeberg.org/rodarum/24.html
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 25 aug 2009 19:32

:)

Strindberg har sånt djävla driv i det han skriver, sånt tryck, det är avundsvärt. Vill du läsa en teoretiker som har samma "feeling" så kolla in Baudrillard. Men jag gillar Strindberg jag, det sorgliga (om något) med honom var att han, precis som Zola, var en dålig marxkännare. Han hade kunnat sätta dit borgarna hårdare med lite renodlade marxistiska vinklingar (samma gäller Zola). Den borgerliga idealismen han stundom förfäktar kan man ju utan vidare härleda hans paranoiska psykoser på 1880-90 talet nån gång (minns inte exakt så här på stående fot). Och att han menade sig bli "botad" av dem genom att läsa Swedenborg är väl talande i sig. Jag tycker du ska ta och kolla in en samling essäer av Georgy Lukács som finns på svenska under titels "Realismens seger", han behandlar inte Strindberg explicit, men Strindberg berörs som hastisgast och berörs indirekt av hela resonemanget som Lukác för genom alla essäerna. Samlingen inleds (har jag för mig, den kan komma som andra i ordningen också) också med en riktigt, riktigt, lysande essä om satiren och dess funktion i subversivt syfte. Lovar, helt klart nåt för dig, läs! Eller: LÄS! Lukács, kom ihåg.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 26 aug 2009 07:47

Nej, just fan, han är fackordförande eller nåt skumt där va?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 26 aug 2009 10:46

Ja det är ett arbetarförbund som har möte, och Olle skall hålla föredrag :)

Jag blev smått lyrisk i vissa passager av Röda Rummet, har aldrig bemödat mig med Strindberg någon gång, brukar vara så jävla mycket kulturnationalism bakom rekomendationer av litteratur (något jag har dåligt stöd för att påstå då jag inte undersökt saken nämnvärt ;) ).

Något tips på flera verk?

Vad tycker du förresten om kritiken som förs fram här dold bakom Olles ord? Jag finner den ytterst träffande, och jag ser inga skäl att revidera den för att det framväxt någon slags svenskhet nu.

Förmodligen är varför vi ser dessa oblyga rån som ständigt återkommer från finanstoppen bland annat sprungna ur en tradition av att plundra nybesättningarna som gjorts.

Sverige har ju alltid varit landet för Europeiska loosers, sen kanske det efter krigstider och industrialisering har kommit att bli lönsamt och inte bara en undanflykt att förrätta sin verksamhet här.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 26 aug 2009 11:03

Ja, jag vet inte, instämmer nog med dig där, finns inte så mycket att tillägga. En liten vinkling kan jag som norrlänning dock vilja göra, och det är detta att svensken idag är mer eller mindre synonym med stockholmaren. Tycker det är lustigt vad nationalitetstanken sitter djupt rotad, och hur lite vikt vi fäster vid lokala skillnader. Och tar man norrland som exempel, en gammal straffkoloni, som ständigt plundrats på sina naturresurser, medan all profit skickats ned till topparna i södra delen av landet. På historielektionerna fick vi lära oss om kungarna nere i huvudstan, och på språklektionerna att tala som man gjorde där nere. Och hur djävla absurt det kunde bli. Vår klassföreståndarinna och lärarinna i svenska var från blekinge och det kom bara gröt ur käften på henne, men minsta lilla spår av pitmål i uttalet och man skickades till logopeden. Så jag vet inte, men jag har, som norrlänning, ett förhållande till begreppet "svenskhet" som man inte har på samma sätt i södra delarna av landet, där man tillåts behålla sin dialekt och lokala prägling på ett helt annat sätt.

Jo, och boktips. Vet inte riktigt, har inte läst så förbannat mycket Strindberg. Gillar hans tidigare dramer. Tycker "Fadren" än idag är en klockren skildring av Kvinnans bakslughet, som må va resultat av hennes livssituation men likväl.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Logos
Inlägg: 1827
Blev medlem: 23 nov 2008 23:32
Ort: Stortån och uppåt
Kontakt:

Inläggav Logos » 31 aug 2009 12:07

"Röda rummet" är ju en riktigt välskriven samhällsskildring. Jag kom att tänka på Falks redogörelse för ämbetsmännens arbetsdag i samband med debatten om Postens VD:s extraknäck för några veckor. Same, same, but different.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 31 aug 2009 14:26

Över huvud taget så slogs över vad giltig kritiken och vad aktuell den fortfarande är.

Tänker på "Smith" aka Bonnier (antar jag) med sina knep av att lyfta citat från obskyra tidningars recensenter.

"Strålande författarskap, ett måste för 2009 års bokmalar" - Bofinkas Hemslöjdsnytt :)

Eller det om aktiebolaget tritons uppkomst.

"Men vet du då så lite om hur man gör affärer" (ungefär kan inte citera rätt av) "Bolaget står för säkerheten inte vi"; på frågan om det inte är chansartat om bolagets försäkringar tvingas ge utdelning. Eller beskrivningen vid det samma parti där man klargör hur gratisposter i bolaget ges till en sjökapten och andra prominenta för att ge det legitimitet.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Logos
Inlägg: 1827
Blev medlem: 23 nov 2008 23:32
Ort: Stortån och uppåt
Kontakt:

Inläggav Logos » 01 sep 2009 00:17

Hehe ja det är väl därför som Carl Bildt sitter i så många styrelser?

Överhuvudtaget verkar det vara rätt soft högst upp. Se bara på alla riksdagsmän som bara sitter på sina rum och röstar med partiet. Eller min chef som nära på infört stämpelklocka men som kommer och går som hon vill. Samma dubbelmoral vart man än vänder sig.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster