Into the wild

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Restless
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 aug 2008 17:03

Into the wild

Inläggav Restless » 07 sep 2009 18:24

Det finns en del splittrade meningar/tolkningar om vad filmen egentligen handlar om.

För mig tycks det rätt så klart att filmen bygger på en ung mans slutgiltiga uppgöresle med västvärldens hycklande materalistiska fixeringar.

Som den unga buddha, märker han att världen inte längre är god och rättvis utanför "hemmets murar", därför måste allt innanför murarna också vara lögn.
Så han bestämmer sig för att fly ifrån alla lögner till en plats som fortfarande vågar vara i sitt mest "äkta och sanna" tillstånd utan att skämmas över sig själv, det vill alltså vara vildmarken/naturen.

Men jag kan heller aldrig acceptera hans relativistiska och arroganta fjortishållning.
Han är svag i mina ögon.
Han har mer möjligheter än någon annan att påverka världen med sin akademiska karriär, ändå så ger han upp.
Han lämnar möjligheten att påverka och engagera sitt liv åt någonting som berör honom så illa att han måste fly ifrån det, dö för det, men inte kämpa för det. Stekare!

Hursomhelst vad anser ni om denna film?

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 08 sep 2009 02:00

Tror du är ganska rätt ute i din analys.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster