Min egen grundkur(s), något missat?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ewelina
Inlägg: 85
Blev medlem: 11 sep 2009 18:46

Min egen grundkur(s), något missat?

Inläggav Ewelina » 12 sep 2009 18:58

Jag tänkte läsa in mig lite och svängde med utgång från forumets tips ihop en lista som jag tar med mig till biblioteket på måndag.

Thoreau - Walden
Alexander George - Jag finns, alltså tänker jag
Gunnar Fredriksson - 20 politiska filosofer
Bertrand Russell - Västerlandets visdom
Heidegger  - Brev om humanismen

Jag tänkte också kika lite på :
Ken Wilber - A brief history of everything
Stephen Hawking - Universum i ett nötskal

Vd tycker ni, har jag missat någon?
Jag har reserverat allihop så jag vet att de finns inne (förutom Wilber som finns här hemma men skjutit upp att läsa)
Tack

JimmyAberg
Inlägg: 932
Blev medlem: 05 aug 2008 01:56

Inläggav JimmyAberg » 12 sep 2009 21:05

Bra att du ska läsa Wilber, diskuterar väldigt gärna boken med dig sen om du har lust.

En författare jag gillar är Jiddu Krishnamurti, en av hans kändaste böcker är "freedom of the known" ("att vara fri") som är en av mina favoritböcker och finns ibland att låna.

En annan av hans kändaste är "The first and last freedom" finns online här: http://www.freeweb.hu/tchl/the_first_an ... eedom.html (han avhandlar 21 kapitel, sedan svarar på 38 olika frågor: tex: Knowledge,Discipline,Loneliness,Suffering,Awareness,Relationship,Fear,Boredom And Interest,Hate,Belief In God,Surrender To What Is,Sex,Time,Superficiality,The Stillness Of The Mind, osv.)
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Användarvisningsbild
Ewelina
Inlägg: 85
Blev medlem: 11 sep 2009 18:46

Inläggav Ewelina » 12 sep 2009 21:21

Jag började kika lit på Wilber redan idag faktiskt men jag har lite svårt att förstå vissa delar, kanske har jag tagit mig vatten över huvudet.
Ska ge det en chans till imorgon, och jag diskuterar gärna när jag är färdig (om jag nu blir det) :)

Krishnamurti lät himla intressant,; ""Sanningen är ett rike utan vägar".
Han åker med på listan!
Tack

Användarvisningsbild
Ewelina
Inlägg: 85
Blev medlem: 11 sep 2009 18:46

Inläggav Ewelina » 16 sep 2009 12:36

Har kommit halvvägs i Wilberboken, och börjat få något slags grepp om det hela.
Jag kände att det klaffade när han beskrev hur de Tre Stora varit, och hur det nu är,
kanske ligger det något i det han säger?
Ganska klart att man ju måste ha med ALLA delar man kan  när man ska bedöma någonting, inte bara den del som passar en bäst.
Dessa holoner kan jag också känna att han har hittat rätt i.
Ska fortsätta läsa och se vad han nu har att säga.
Tack

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 16 sep 2009 17:22

Om ni läser Krishnamurti ta gärna del av hans intressanta historia, som kantas av upprivande händelser som avknoppningen vi nu ser benämnd Antroposofer från Tyska teosofiska sällskapet. Om jag nu kommer ihåg rätt.

Varför det är intressant är för att det ger en inblick i hur någon som skrivit teoretiska verk själv har praktiserat sitt liv.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Ewelina
Inlägg: 85
Blev medlem: 11 sep 2009 18:46

Inläggav Ewelina » 18 sep 2009 14:40

Kommit längre in i Wilbers teorier och vad vackra och sammansatta de verkar vara!
Det känns ganska nytt att kunna förena så skilda saker som religion och vetenskap, men ändå inte förstöra grundideérna.
Han verkar inte alls vara så flummig som jag först trodde, utan har substans och djup bakom sina ideér.
Han får mig att vilja höja min medvetandenivå, och gärna smitta ner andra med den vilja också.
Tack

JimmyAberg
Inlägg: 932
Blev medlem: 05 aug 2008 01:56

Inläggav JimmyAberg » 18 sep 2009 15:13

Kul att du gillade boken/honom.

Det finns såklart gott om saker att kritisera kring Wilber eftersom han gör så stora anspråk, men det är något vi kan ta i en annan tråd. :)
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Användarvisningsbild
Anna Sara
Inlägg: 2002
Blev medlem: 14 apr 2009 15:31
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 18 sep 2009 15:39

Han har Solen på min Venus. Han är ett psykfall.


Man kan inte göra "inbilska selektiva beslut".

Användarvisningsbild
Anna Sara
Inlägg: 2002
Blev medlem: 14 apr 2009 15:31
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 18 sep 2009 15:41

Det "hör inte ens ihop"... NEJ JAG ÄR ETT FRAGMENT; subjektivt "medvetet".

En förjävligt låg medvetandenivå.


Ifrån guld till bly; sådan är/var min födelse/förlossning.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Inlägg: 2002
Blev medlem: 14 apr 2009 15:31
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 18 sep 2009 15:44

Känner mig som en jävla "gubbe".. det är "gud" som "känner igen sig"...


NEJ MEN ALLVARLIGT NU KRÄNKER VI VARANDRA.



Jag tappar närvaron liksom låter andra kliva in i mitt fält och vill städa efter mig.


Ska sova, är trött. Försökte få lite upplysning.. men nej... man dör tydligen inte.


Alltså.. jag lever världens mest "irrelevanta".. hm... det är i "ytlighetens djup" ett helvete; och det är vad det är -jag känner mig som en tvilling. Nej jag "hörde en röst som sa"; jag känner mig/är en tvilling.


Vad är befrielse?


Jag menar.. jag är lat. Det finns inget tågspår i närhten. Jag tänker på "pengar".

Användarvisningsbild
Anna Sara
Inlägg: 2002
Blev medlem: 14 apr 2009 15:31
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 18 sep 2009 15:45

Det där -HÄR (va?) är farligt.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster