Varför ratades van gogh

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 13 okt 2010 18:20

Han målade ca 200 målningar under sin vistelse på mentalsjukhuset. Han var där under ett år; -88 -89. Vad man tror är att han led av schizofreni. De tavlor som är kända för eftervärlden som de riktigt bra målningarna gjordes under denna period. Före -88 saknar hans målningar det signum som gjort honom riktigt stor. Och detta är också den främsta anledningen till varför hans konstnärsskap inte uppmärksammades medan han levde. Just när han blommade ut tog han sitt liv.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 14 okt 2010 03:26

Jag vill se fakta, vetenskapliga fakta,,det du ger här är din egen propaganda, och din syn är en vanföreställning.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 14 okt 2010 03:33

Jag kan se din bild av mig som saknar  sanning, en ren projektion av ditt eget själsliv, bland annat har du associerat mig  med psykos. Detsamma gör du med van gogh, han har aldrig blivit diagnostiserad som schizofren därför att den diagnosen existerade ej på hans tid, det är en ren vanförställning från dig, och en smutskastning av van gogh.
försök att håll dig till vetenskapliga fakta inte propaganda.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 okt 2010 12:28

Alltså det här med sjukdommen är underordnad i min argumentation. Poängen är att anledningen till att Van Gogh "ratades" av sin samtid var att han inte började måla dessa intressanta målningar föränn de sista två åren. Det han gjorde innan var inget som han kunde utmärka sig med och det var inget som skilde sig nämnvärt från övriga konststudenters verk som målade i en impressionistisk anda.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/psyki ... 732563.svd

Den tråd som som jag skrev att du i texten definierade en typisk paranoid psykos är ganska tydlig, och det var därför jag ifrågasatte ditt agerande. Det är absolut inget illa menat. Jag var själv övertygad om att jag för ca 15 år sedan var den person här i norden som det andliga ljuset utgick ifrån. Jag är ibland övertygad om att jag är den enda existensen som finns och att allt som händer sker i mig. Min mor utvecklade schizofreni, och min mormor. Jag har tydliga anlag själv. Jag är överkreativ, och associerar och känner in otroligt mycket information som jag bearbetar och analyserar. Jag har också ett högt IQ. Detta slår ibland över när hjärnan inte längre kan hantera informationen på ett kreativt sätt. Jag ser ansikten överallt i "kreativa" mönster, och ibland så blir det så stark så att jag besväras av dem. Läs länken ovan. Det finns ett tydligt samband mellan kreativitet och schizofreni. Det är således ingen sjukdom i sig, utan det är en oballans mellan informationen som är i omlopp och förmågan att hantera denna. Det du således ser som att jag använder min vänstra hjärnhalva för mycket, och att jag tränger undan min högra och min "själ" är en medveten handling för att hålla mig innanför ramarna.

Det är sådana som du Harald och jag som hamnar i utkanten av byn och blir "trollgubbar" eller "medicinmän/kvinnor". Vi har alltid fyllt en funktion i gruppen, och våra gener har bevarats. Det har aldrig setts som en sjukdom föränn i modern tid. Idag är vi tvingade till att hålla oss på mattan. Och nej det har nog inte varit 100.000 indiska präster som försökt döda dig, och det har inte gått några bud till Sai Baba och Vatikanen om Zokrates och dig. Parera lite Harald, i all välmening. Se inte allt i dig som bra eller dåligt, var inte svart/vit. Kasta inte ut barnet med badvattnet, men ta hand om de grenar som spretar ut väl mycket. Det är inte kreativt, utan snarare en form av slaggprodukt i den kreativa smältdegeln. Det är det pris vi ibland får betala: Ett öra mer eller mindre...

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 okt 2010 14:10

Jag är överlag negativ till att kategorisera in människor i "diagnoser". Se den här tråden: http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=7543 Så i den mån jag refererar till "schizofreni" eller andra diagnoser, så är det utifrån samhällets perspektiv. Jag är övertygad om att de ökande diagnoserna går han i hand med ett samhälle som smalnar av i sin definition av vad som anses vara friskt. Förut så ingick även "vanföreställningar" och en förmåga att fantisera som viktiga inslag i våra liv. Det gynnade vår överlevnad, och de individer som var lite annorlunda hade sina unika uppgifter. Att se syner var en gåva, inte någon sjukdom. Så frågan är hur vi ska förhålla oss till detta i ett samhälle som anser att "det friska" är fastställt. Existerar det oönskade "inbillningar". Det är ju inte en sjukdom i egentlig bemärkelse att ha schizofrena anlag, inte på så sätt att personen drabbats av något personen inte genuint är. Skadan uppstår sedan, beroende på hur väl individen kan fungera i sitt sammanhang.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 okt 2010 14:31

Ur ett trist och tragiskt perspektiv kan vi människor börja bortse från de tankar, idéer (och konst) dessa individer för med sig. Det är "galet" och ska således inte få något företräde. Van Goghs konst blir således inte genial, utan visar en galnings vanföreställningar. Är vi inte överlag mer restriktiva att köpa tankar och ideer från människor som anses vara galna? Notera Harald att jag inte vill hävda detta.

Här var en trevlig sida: http://buttercup.se/poppy/wordpress/?p=20

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 14 okt 2010 14:39

det är svårt att riktigt komma dig in på livet, du har vissa rigida tankemönster som hela tiden skjuter upp och försvarar en sådan öppenhet, därför vet jag inte riktigt hur jag ska kontakt dig där du kan förstå vad jag menar, vill säga, för allt mynnar ut i en slags kaos och sedan är allt det gamla på sin plats igen.

1. det första är...vad menar vi med mentalt sjukhus på 1880-talet
2. vad menar vi med behandling på ett sådan sjukhus..

jag tror vi måste se detta HEM för en aning förvirrade som ett slags hem för socialt missanpassade.


vad led han av?.. social missanpassning. 1885 då hans potatisätarna visades för världen i theos galleri kunde vi se genialitet, det var en mörk målning, men han skildrade människorna som han levde med på ett mycket djupt vis i deras kroppshållning och ansiktsuttryck....sedan målade han intensivt i 6 hela år innan han tog livet av sig, alla stora konstnärer i Paris kände till hans bilder och gougain levde en tid tillsammans med Gogh i hans lilla rum och de målade
tillsammans, tror du inte mycket påverkan kommer från Gougain, som sedan stack till söderhavsöarna och sålde bra.


De som är schizofrena tystnar som Hill och Josefsson,

det jag säger om mantra folket är hundra procent sant, På flera ställen i Indien gör de puja flera gånger om dagen om mitt tillstånd. Bland annat i tanjore i Tamil. De gör inte detta för mig, men för mina fiender, denna information går direkt till vatikanen, Dalai Lama och Sai BABA,  och jag vet inte ifall de nämnde zokrates till Vatikanen, jag får i alla fall information av de som sympatiserar med mig, de berättade om Zokrates, jag tror inte de berättade om Zokrates till vatikanen, men det var alltså information som kom fram i pujan då, jag vet inte vad de säger till Sai baba, jag antar att de ger endast det ytterst nödvändiga bitarna till honom då han testar nya mantra, han tog loss två skruvar från min kofångare, inte Sai, men han gav order om det, och dessa två skruvar använder han i Puttaparthi då han säger mantra om mig, dessa skruvar och kofångaren associeras puja-mässigt, jag tror Zokrates kan förstå, till min bröst korg, och detta är ett fenomen som existerar men hur det är möjligt vet jag inte, jag får alltså spänningar i bröstet osv..

du har en oerhört kort stubin, det beror på att du är väldigt sensitiv, så du är i botten en höggradigt emotionell människa,
och du har alltid varit rak och ärlig i förhållandet till dina känslor, inte alltid, men i alla fall har du tagit dig den friheten sedan din så kallade ego-död hände,nu lever du i ett dynamiskt kaos, men jag uppfattar dig inte som psykotisk, schizofren eller sjuk,

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 okt 2010 14:47

Här Harald: "Vetenskapliga fakta": http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/con ... /159/4/519 Huruvida det verkligen var "schizofreni", epilepsi, eller för mycket absint tycker jag inte är viktigt. Han uppvisar dock den problematik jag talar om, samt att hans "sjukdom" och när hans konst tillkom, förklarar varför han vara "ratad" under sin levnad.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 14 okt 2010 14:57

Vilka säger att van gogh var galen? Vilka säger att jag är galen, här i Indien anses jag som en mycket sannfärdig människa av professorerna på Gandhi universitetet, också har polisens intelligens grupp i Delhi, som kollar alla utläningar,  ifall de utför anti-nationell propaganda och aktiviter klassificerat mig som en mycket ärlig och rak människa, utan någon misstanke om negativ aktivitet emot India.

Jag har aldrig begått nån vådshandling  eller propagerat för våld, Raja och dem säger att jag alltid är god, men detta är att döma i egen sak, och kanske utan något värde.

de som sa att van gogh var galen, var några konstnärer som höll på att spricka av avund då de såg hans konst och några sjuka kritiker, aldrig vanligt folk.

men dom som skjuter ihjäl vanligt folk i Afganistan är inte galna.

alltihopa handlar om att vi inte vill ändra vår rutinartade verklighetsbild, varje individ som kommer med nya ideer betrakts då som galen.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 okt 2010 15:09

Harald Davidsson skrev:Vilka säger att van gogh var galen? Vilka säger att jag är galen, här i Indien anses jag som en mycket sannfärdig människa av professorerna på Gandhi universitetet, också har polisens intelligens grupp i Delhi, som kollar alla utläningar,  ifall de utför anti-nationell propaganda och aktiviter klassificerat mig som en mycket ärlig och rak människa, utan någon misstanke om negativ aktivitet emot India.

Jag har aldrig begått nån vådshandling  eller propagerat för våld, Raja och dem säger att jag alltid är god, men detta är att döma i egen sak, och kanske utan något värde.

de som sa att van gogh var galen, var några konstnärer som höll på att spricka av avund då de såg hans konst och några sjuka kritiker, aldrig vanligt folk.

men dom som skjuter ihjäl vanligt folk i Afganistan är inte galna.

alltihopa handlar om att vi inte vill ändra vår rutinartade verklighetsbild, varje individ som kommer med nya ideer betrakts då som galen.


Håller med dig. Men det är ändå troligt att Van Gogh hade schizofreni eller en likvärdig "sjukdom". Enligt de senaste vetenskapliga rönen ska det inte ses som något nedsättande. Har du inte anlag för schizofreni så har du heller inte någon egentlig potential till extraordinär kreativitet. Van Goghs diagnos så här i efterhand kan således ses som en kvalitetsstämpel.

"Samband mellan ”galenskap” och briljans är inget nytt tema. Forskning har tidigare visat att hög kreativ förmåga är vanligare hos människor med anlag för psykisk sjukdom. Samma sak gäller förmåga att göra ”bisarra” associationer. Kopplingen har setts som mer skröna än fakta, säger Rakel Lundgren på Schizofreniförbundet:

–Tankar har ju förekommit om att kreativa och specialbegåvade människor oftare drabbas av schizofreni men jag läste så sent som härom dagen att det är myter.

Men nu visar svenska forskare för första gången att det verkligen tycks finnas ett bevisat samband mellan psykisk ohälsa eller hjärnor som fungerar som sjuka och kreativitet och förmåga till nytänkande.

–Poängen är att vi kan föreslå en förklaring till den mystiska kopplingen mellan schizofreni och kreativt tänkande, säger Fredrik Ullén, docent vid Institutionen för kvinnor och barns hälsa på Karolinska institutet, som lett studien.

Tillsammans med doktoranden Örjan de Manzano har han studerat hjärnans funktioner och så kallade dopamin D2-receptorer. Slutsatsen de drar i sin studie som presenteras offentligt idag – och som väntas ge rubriker över världen – är att dopaminsystemet, där signalsubstanser förs till hjärnan som en del av hjärnans kommunikationssystem, hos friska högkreativa hjärnor påminner om schizofrena."

Från artikeln i DN, länken tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 okt 2010 15:20

"En följd av detta kan vara att talamus, som fungerar som hjärnans filtreringsstation för bland annat sinnesintryck, släpper genom mer information. Hjärnan lär sig jobba under högtryck och kan göra mer ovanliga associationer.

–Speciellt i talamus är nivåerna lägre hos schizofrena och högkreativa människor. Ju mer kreativ du är, desto lägre nivåer har du där, säger Fredrik Ullén.

Slutsatsen innebär inte att personer som drabbas av schizofreni automatiskt är mer kreativa. Framför allt har den som är sjuk svårare att dra nytta av sin gåva:

–Blir du sjuk är det svårt att vara kreativ med de svåra problem man dras med. Däremot så har briljanta personer oftare psykisk sjukdom i släkten och de kan oftare än andra drabbas av psykisk sjukdom under perioder i livet.

Fredrik Ullén tror att upptäckten skulle kunna förklara varför anlag för schizofreni förs vidare – fördelarna med hög kreativitet har visat sig vara stora för mänskligheten."

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 14 okt 2010 15:25

He tended to be untidy and quarrelsome; his irascible temper caused many unpleasant scenes and rendered him an undesirable in a number of places. citat

dessa två rader säger allt om van gogh. Han skaffade sig många ovänner, detta trycket gjorde honom deprimerad, och han tog sin tillflyckt en tid på detta hem för missanpassade.

Ifall dessa psykiater skulle skriva om mig, de skulle säkert framställa mig som ett monster osv..vad alla dessa psykiater säger saknar värde för mig.

hans självmord var en plötslig emotionell attack emot honom själv, precis som självmordet som Paul Celan gjorde, då han dränkte sig,, de var båda extremt känsliga. Du johan tillhör samma grupp av människor, så ifall din aggression plötsligt skulle gå inåt i dig, du skulle kanske plötsligt ta livet av dig, men nu har du fått ut din aggression.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 okt 2010 18:16

Harald Davidsson skrev:He tended to be untidy and quarrelsome; his irascible temper caused many unpleasant scenes and rendered him an undesirable in a number of places. citat

dessa två rader säger allt om van gogh. Han skaffade sig många ovänner, detta trycket gjorde honom deprimerad, och han tog sin tillflyckt en tid på detta hem för missanpassade.

Ifall dessa psykiater skulle skriva om mig, de skulle säkert framställa mig som ett monster osv..vad alla dessa psykiater säger saknar värde för mig.

hans självmord var en plötslig emotionell attack emot honom själv, precis som självmordet som Paul Celan gjorde, då han dränkte sig,, de var båda extremt känsliga. Du johan tillhör samma grupp av människor, så ifall din aggression plötsligt skulle gå inåt i dig, du skulle kanske plötsligt ta livet av dig, men nu har du fått ut din aggression.


Förstår inte varför du måste se det jag skriver som aggressivt. Jag nedvärderar inte Van Gogh bara därför att han eventuellt hade kunnat klassas som schizofren, vilket många gör.

Javisst jag är suicidal, har i alla fall varit. Ser det fortfarande som min troligaste dödsorsak. Det har att göra med att jag varit ensam i mitt sätt att betrakta världen, och att jag varit uttråkad långa perioder, vilket lett till själsliga liggsår och depression. Om jag tar mitt liv så blir det inte utifrån aggression, inte heller utifrån någon passionerad melankoli, utan i detta grå tillstånd av hopplöshet där inte något gnistrar till under en lång period. Det blir som att lösa ett förvaringsproblem. Som tur är så har jag klarat mig från att fastna alltför länge i samma tillstånd. Jag jobbar på att bryta mig ut ur det varje gång. Men även ansträngningen att bryta sig ut kräver en gnista. Jag har vägrat medicinering, just av den anledningen att jag ser det som ett förklarligt tillstånd med en förklarlig lösning, och jag vill inte grumla till den potentiella lösningen. Just nu har jag haft en längre tung period, men jag anar en viss underliggande glöd. Den är inte så varm så att den värmer, men jag kan i alla fall ana den, och det i sig ger mig ork. Mentalt är jag ganska skärpt nu, och jag tycker att det sker på ett djupare plan. Ofta har jag tänkt att jag lever på övertid, att jag skulle ha dött för bra många år sedan, men att något gick fel, att jag var envis eller nåt  :)

Nåja, ibland kan jag vara en vettig förälder, även om jag tvivlar, och då gör jag någon nytta i alla fall. Mestadels är jag ett stort ego, men inte ett lustfyllt ego, utan är bara trött.

Fast jag kan ju erkänna att den längsta och "lyckligaste" perioden i mitt liv var när jag helt spacade ut och trodde jag var "Jesus". Så där avundas jag dig Harald. Fast jag känner ju att du inte är riktigt glad, utan att du är tyngd.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 14 okt 2010 18:54

Förstår inte varför du måste se det jag skriver som aggressiv, skriver du..

Jag ser det som mycket positivt att ha fått ut sin aggression, det är då man ej fått ut den som man blir ilsken, exploderar
det är tydligen en bit kvar innan du kan förstå mig, och när du avslöjar dig här uppfattar jag det som att du fortfarande har en del aggression kvar i kroppen, men jag tror att den aggression du har ute inte riktigt är medveten hos dig, och då hindrar den snarare än frigör, fast du verkar bättre nu än för fem eller sex månader sedan,

du har ju en stor dynamisk kraft, ett forum, konstnär men du skulle vara intendent för moderna museet, Gävle länsmuseet räcker inte för dig.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 14 okt 2010 19:08

Din glöd är din själ, det är bra att du längtar efter den, att du verkligen känner saknad, för allt är värdelöst utan själens sällskap, den är förträngd därför att du tvingat dig själv att vara normal i samhället samtidigt som du vill slänga av dig hela detta samhällsok och börja leva helt fritt tillsammans med din själ, du har för många omkring dig som vill att du ska vara normal, även om du känner dig ensam existentialistiskt och tar dina beslut själv visar du för stor hänsyn till samhälls-varat, som du på något sätt inte vill förstöra.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst