Olje-, akryl resp. akvarell?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

nkl
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 apr 2005 16:44

Olje-, akryl resp. akvarell?

Inläggav nkl » 14 apr 2005 16:51

Hej,

Tänkte bara höra om det är någon som har några tips när det gäller målning?

Vad anses finast att måla med? Vad är vanligast? Vad är det för skillnad på de olika färgerna och vad blir skillnaden på resultatet? De olika färgtyperna kanske lämpar sig vid olika typer av målningar.. Jag har ingen koll alls och skulle gärna vilja ha lite hjälp och tips.. Jag har sökt runt en hel del på internet nu men jag hittar inget vettigt. Om det är någon som har tips på bra sidor så är det välkommet!

/Niklas

nkl
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 apr 2005 16:44

Inläggav nkl » 14 apr 2005 17:18

Här händer det inte mycket.. :\

Användarvisningsbild
cogito
Inlägg: 621
Blev medlem: 10 mar 2004 17:01

Inläggav cogito » 14 apr 2005 17:33

Vad anses finast att måla med? Olja.

Vad är vanligast? Olja bland yrkesfolk, akvarell bland hobbyfolk.

Vad är det för skillnad på de olika färgerna och vad blir skillnaden på resultatet? Olja är svår (kletig). Man kan inte genast måla över utan får vänta några dar. Akryl kan vattespädas. Torkar fort. Liknar olja om man efterbehandlar. Båda målas oftast på duk (dyr). Akvarall målas på papper (billig) men måste ramas (dyr). Bäst för mindre format. Anses "mindre fin"= kostar mindre på gallerier.

De olika färgtyperna kanske lämpar sig vid olika typer av målningar.. Jag har ingen koll alls och skulle gärna vilja ha lite hjälp och tips..

Köp ett starterset av varje sort och testar. Det som du gillar bäst behåller du, resten ger du bort i födelsedagspresenter till tjejer.

nkl
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 apr 2005 16:44

Inläggav nkl » 14 apr 2005 17:49

Tack för bra svar.. Det lutar åt akryl.. men jag ska köpa ett startset med akryl ett med och oljefärger.

Ska följa rådet att ge bort resten till tjejer! Haha.. det lät ju askul. ;)

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 14 apr 2005 20:55

Håller just på att övergå från olja till akryl - det finns fler variations-
möjligheter med akryl. Om man blandar med mycket vatten kan man
göra akvarellmålningar och man kan göra sånt som ser ut som oljemålningar fast har man målat i olja ett tag - så tar det lite tid att
vänja sig vid hur färgen fungerar.

Man slipper sniffa terpentin när man målar med akryl också eftersom
man använder vatten som förtunningsmedel

Användarvisningsbild
MikaelP
Inlägg: 67
Blev medlem: 06 sep 2004 18:38

Inläggav MikaelP » 14 apr 2005 21:16

Jag gillar akryl. Man skall måla med det man gillar, och det man gillar, är det finaste enligt mig.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 apr 2005 23:38

Gå ner i källaren och leta rätt på överblivna burkar med lackfärg, väggfärg och andra burkar med suspekt innehåll (undvik de dödskallemärkta! Konstskolan fick utrymmas vid ett tillfälle...), och hitta sedan något annat underlag än köpta dukar och pannåer; kasserade skåpluckor t.ex. Jag själv har alltid fastnat när jag köpt dyra uppsättningar med oljefärger, eller fina flaskor med akrylfärg. Och att stå inför en fin vit duk är förödande i alla fall för min kreativitet. Nu var jag i och för sig den enda som arbetade på golvet medan andra stod vid stafflier - mitt skulle bara välta :)

Ett tips: Grunda grov golvskyddspapp med vit matt takfärg. En billig och läcker yta att måla på. Man kan även få olika stukturer genom att blanda i sand, sågspån ETC i grundfärgen. Detta ger också en sugande yta som är roligt att arbeta med förtunnade oljefärger på - torkar fort.

Personligen tycker jag akryl är långtifrån olja. Man får aldrig samma färgäkthet och djup. Akryl är stumt, lägger sig som ett hinna på underlaget, läbbigt.

Man slipper sniffa terpentin när man målar med akryl också eftersom
man använder vatten som förtunningsmedel


Slipper? All stor konst har uppstått i ruset av terpentinångor! :D

Johan

Användarvisningsbild
cogito
Inlägg: 621
Blev medlem: 10 mar 2004 17:01

Inläggav cogito » 15 apr 2005 00:08

All stor konst har uppstått i ruset av terpentinångor!

Jag som trodde att du framställer dina färger själv, av pigment och Amanita Muscaria som bindemedel!

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 15 apr 2005 07:44

Johan skrev:Personligen tycker jag akryl är långtifrån olja. Man får aldrig samma färgäkthet och djup. Akryl är stumt, lägger sig som ett hinna på underlaget, läbbigt.


Hur fungerar dessa "medier" som man kan blanda i då finns det ju någon
gelé som gör färgerna mer långsamtorkande och får dem att likna oljefärger mer?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 15 apr 2005 10:05

Viola,

Om du köper högkvalitativ akrylfärg och blandar i gelmedium så kan du få en färg som liknar oljefärg, och det kanske är gott nog om man föredrar akrylens andra fördelar. Köper man däremot stora billiga flaskor "hobbyakryl" så får man räkna med att hamna helt fel i färgskalan. Målar man med jordfärger så kan man köpa lite billigare akrylfärg.

Beckers oljefärger är det som gäller, om det sedan har att göra med lärarnas indoktrinering i de konstskolor jag gått vet jag inte. Men jag har inte råd att köpa sådana färger; en tub per streck typ.

För den som vill experimentera rekommenderar jag vattenbaserad golvlack. Den har egenskapen att den torkar snabbt i tjocka lager. Sedan kan man själv blanda i pigment. Den finns med olika glans. Känslan är lite som att måla med honung (med guldockra). När man låter ett lager torka och går på med nya så skapas djupeffekter man kan förlora sig i. Lämpar sig dock inte för något detaljmåleri. Att i huvudtaget använda pigmentpulver och blanda med egna medium är roligt. Jag tycker att det är så trist att gå på utställningar och så hänger där "oljemålningar", "akvareller" och "akrylmålningar". Lika trist är det att själv utgå från dessa material bara för att upptäcka att allt blir mer eller mindre det samma. Oljefärgen ser jag dock har den största variationsrikedomen. Det är så kul att det första någon gör när de betraktar en bild är att avgöra vilken teknik den är gjord i. Man ser det ofta på utställningar att (särskilt män) går fram och sneglar, och helst tar på ytan (hände senast på moderna när jag var där, och han fick en tillsägelse). Och sedan är det jätteskoj att använda tekniker som ingen jäkel kan artbestämma; man kollrar bort alla besserwissar. Titta på målningen god dammit, inte på målningen!

Johan

nkl
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 apr 2005 16:44

Inläggav nkl » 17 apr 2005 23:20

Jag kan inte ens måla.. men nu har jag varit o köpt lite färger iaf! :) Ska bli kul o prova!

artman
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 apr 2005 10:38
Kontakt:

Inläggav artman » 22 apr 2005 10:40

Jag tror att olja ansers vara adet lite finare mediet, troligen för att det har så gamla fina anor bakåt i tiden. Själv målar jag i alla medier och tycker nog att alla är lika fina :roll: ta en titt www.jimmyekman.com
Besök gärna min hemsida och titta på lite konst www.jimmyekman.com

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 22 apr 2005 13:20

Snygga grejjer artman. Den tänkande kon och näckrosorna i akryl lockade mig. Men jag har så många tavlor! Hm, får fundera på saken.

Välkommen hit förresten! :D

§

Användarvisningsbild
cogito
Inlägg: 621
Blev medlem: 10 mar 2004 17:01

Inläggav cogito » 22 apr 2005 15:34

Själv målar jag i alla medier och tycker nog att alla är lika fina ta en titt www.jimmyekman.com


Du är bra, men alldeles för billig, Jimmy!!!
Du fördärvar priserna för konstnärer som inte ta svart betalt =P~

Eller har du nyss etablerad dig?

mvh/ cogito

artman
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 apr 2005 10:38
Kontakt:

Inläggav artman » 22 apr 2005 16:25

Ja vet att det är billigt men det hjälper inte inte många som köper ändå tyvär, måste ju ha såna priser för att någon ens kan tänka sig att köpa, har du några tipps om någonstans att synas för att sälja mer så lysnar jag. Vad tar du för dina tavlor? Har du gått någon skola?

Mvh Jimmy
Besök gärna min hemsida och titta på lite konst www.jimmyekman.com


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster