Konstens syfte/skapa något nytt eller imitera

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Konstens syfte/skapa något nytt eller imitera

Inläggav Cosmic philosopher » 23 maj 2011 18:40

Hej!

Se följande videor först för att sedan besvara nedanstående frågor! :wink:

<object width="425" height="349"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/GavE1dzgLUs?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/GavE1dzgLUs?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>

<object width="425" height="349"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4CMMCS2IPc0?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/4CMMCS2IPc0?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>

Och så frågorna:  :wink:

1)a) Är syftet med konst egentligen att skapa,alstra eller frambringa något nytt och komma med något helt eget som man vill förmedla till omgivningen som ingen annan tidigare gjort?
b) Eller är det möjligt att en konstnär kan brinna oerhört starkt för att måla ett plagiat,en imitation eller en till kopia av t ex "Mona-Lisa" ? Är det lika mycket konst som konstverket i 1a?
c)Vilket tycker du motsvarar "sann konst"?

2) Värderar du  familjelivet högre än ditt eget skapande, din egen kreativitet, ditt eget skrivande,tänkande,musicerande,filosoferande,målande, etc. Eller tvärtom?  Vilka av dessa två principer : skapandepricipen eller familjeprincipen( som avser t ex fortplantning,önskan till barn,uppfostran av dem,vara med familjen) spenderar du mest tid till eller investerar mest energi i? Vad sätter du högst av dessa principer?

3) Hur mycket fritt/kritiskt tänkande ryms hos de akademiska institutionerna/universiteten?

4) Vad är dina tankar för övrigt om dokumentären och om Kjell Höglund?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 maj 2011 06:51

Konstnären omskapar efter egen önskan, svikt, vilja, intresse det som hon erfarit ur sitt individuella perspektiv - som dock delvis kan sammanfalla med andras. Det finns inget absolut unikt ty det finns inget skapande ur intet. Vore sådant möjligt skulle det inte vara begripligt- nonsens även för dess skapare.

Guds creatio ex nihilo är ett omskapande av oskapat tomrum (oupplevbart vara) till materia (kamouflerat tomrum) - ett synliggörande av honom som skapare genopm att han - omskapar något befintligit icke-skapat, icke-förnimbart  och egenskapslöst  till något förnimbart som äger egenskaper - förnimbart pga att det har givits egenskaper via Fiat Lux - Varde Ljus.

Ljus  - den primära materien.

All annan materia är i grunden ljusvariationer - förtätat ljus.

Förnimmande är att beröras av materien - Guds skapelse.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Viola
Avslutat konto

Re: Konstens syfte/skapa något nytt eller imitera

Inläggav Viola » 14 jun 2011 20:50

Cosmic philosopher skrev:

1)a) Är syftet med konst egentligen att skapa,alstra eller frambringa något nytt och komma med något helt eget som man vill förmedla till omgivningen som ingen annan tidigare gjort?
b) Eller är det möjligt att en konstnär kan brinna oerhört starkt för att måla ett plagiat,en imitation eller en till kopia av t ex "Mona-Lisa" ? Är det lika mycket konst som konstverket i 1a?
c)Vilket tycker du motsvarar "sann konst"?  

Jag kan inte se att konstens syfte ska formuleras på det viset. Konstens syfte är att skapa och att med det skapande ge uttryck för något och kommunicera med sin omvärld. Det kan man göra på traditionellt sätt eller genom att uttrycka sig på ett nytt sätt. Ett exakt plagiat av t.ex.  Mona-Lisa kanske jag har svårt att uppfatta som annat än möjligen en god övning i ett hantverk

2) Värderar du  familjelivet högre än ditt eget skapande, din egen kreativitet, ditt eget skrivande,tänkande,musicerande,filosoferande,målande, etc. Eller tvärtom?  Vilka av dessa två principer : skapandepricipen eller familjeprincipen( som avser t ex fortplantning,önskan till barn,uppfostran av dem,vara med familjen) spenderar du mest tid till eller investerar mest energi i? Vad sätter du högst av dessa principer?

Jag kan inte sätta dessa "principer" emot varandra. "Princip" låter förresten motbjudande i sammanhanget. Men det är klart - jag skulle inte klara av att sitta uppslukad av en konstnärlig aktivitet när någon i min familj behöver mig. Men jag börjar respektera mitt skapandebehov lite mer så jag kan prioritera det i vissa situationer. Men man kan ju inte sätta konsten mot livet(där ingår ju familjen) - konst utan liv - vad blir det?

3) Hur mycket fritt/kritiskt tänkande ryms hos de akademiska institutionerna/universiteten?

Jag är en glad amatör så det är jag inte så insatt i

4) Vad är dina tankar för övrigt om dokumentären och om Kjell Höglund?

Orkade bara titta på den första men det var intressant.

Återgå till "Kultur - konstarterna"