Konst och pengar.

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Viola
Avslutat konto

Konst och pengar.

Inläggav Viola » 19 jun 2011 07:23

Jag såg en artikel om hur en Picasso-tavla förväntas ge c:a 100 miljoner kronor. Här skulle pengarna gå till forskning så då går de ju till en god sak:

http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form ... pa-auktion

Men fastän jag gillar konst och tycker om att försöka skapa själv så tycker jag alla dessa pengar i konsten
är något sjukt.

Hur mycket skulle du lägga ned på en tavla om du hade möjlighet?
Bifoga gärna en motivering.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 jun 2011 08:00

Just Pablo spårade ut konstnärligt, därav skulle jag inte ens ge en femtiolapp om jag hade chansen att köpa ett av hans verk, förutsatt att jag inte visste att det var en Picasso och det värdet verket därmed har på samlarmarknaden.
Jag har annars aldrig köpt ett konstverk i hela mitt liv, men Pablo hade kunnat bli en bra konstnär om han fortsatt med tavlor som denna nedan,  men tyvärr förföll han tillsammans med fasadmålaren Braque till avgrundens rännsten.
Bild

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 19 jun 2011 09:08

Åja - så föraktfull är jag inte mot Picasso även om jag inte kan ta till mig precis allt av honom!

Men om det nu gällde den här tavlan du visar upp eller ett konstverk som du verkligen älskar av en konstnär som du beundrar.
Kan det någonsin finnas någon form av förnuft i att en prestation av en person kan vara värd fantasisummor?

Men du skulle alltså köpa ett konstverk vilket som helst som en investering för att tjäna pengar och om du då tyckte att det var något som hör rännstenen till så skulle du inte ha några som helst betänkligheter mot att köpa och sälja med dessa produkter?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 jun 2011 09:33

Jag tror att de flesta människor skulle göra det, men nu har jag aldrig varit speciellt sniken eller ogin av mig, så tyvärr hör jag till det undantaget som skulle upplysa försäljaren om tavlans rätta värde, med tanke på den rådande bristen på medmänsklighet skulle ägaren bli oerhört tacksam och sedermera rik samt givetvis helt glömma bort min lilla gärning, otack är världens lön. :cry:

Så här ser dock verkligheten ut, läs och begrunda.
http://www.ablogabouthistory.com/2010/0 ... -da-vinci/

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 19 jun 2011 14:04

Tack för länken - nu fick jag en till intressant blogg till min samling  :)

Jag har inte resurser att göra sådana affärer på spekulation och jag hoppas jag skulle ha någon sorts moral kvar om jag hade.
Ingen konstnär, död eller levande, är värd dessa fantasisummor, dessutom leder dem till en massa frestelser att förfalska.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 19 jun 2011 14:33

Viola skrev:Tack för länken - nu fick jag en till intressant blogg till min samling  :)

Jag har inte resurser att göra sådana affärer på spekulation och jag hoppas jag skulle ha någon sorts moral kvar om jag hade.
Ingen konstnär, död eller levande, är värd dessa fantasisummor, dessutom leder dem till en massa frestelser att förfalska.

det är ju inte konstnären som får pengar
vilket ju inte rättfärdigar de höga priserna, men det handlar väl om investeringar
i objekt som fått en viss status

vad är det för fel på picasso nu då?

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 19 jun 2011 16:13

dokido skrev: det är ju inte konstnären som får pengar
vilket ju inte rättfärdigar de höga priserna, men det handlar väl om investeringar
i objekt som fått en viss status

vad är det för fel på picasso nu då?

Konstnären får inte pengarna men statusen ligger ju i konstnärens namn.
Picasso är en riktigt intressant konstnär så inte är det nåt fel på honom men jag hänger hellre
upp en tavla målad av mig själv en en för hundra miljoner - för min tavla är lika mycket värd
nästan i alla fall  :wink:

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 jun 2011 16:18

Viola skrev:Tack för länken - nu fick jag en till intressant blogg till min samling  :)

Den första kvinnan Mrs Jeanne Marchig Schweiz, som sålde tavlan, hade "ärvt" den av sin make tillika konstnär som hade arbetat som konservator och renoverat just den tavlan för 50 år sedan... redan här kan man ju börja undra hur den kom i hans ägor... men hur som helst, hon lämnade in tavlan hos Christie's och fick tavlan katalogiserad som ett tidigt tyskt nittonhundratalsverk av en okänd konstnär. Tavlan köptes 1998 av Kate Ganz via ett ombud för 19.000 dollar, hon hade den i sin tur i nästan 10 år i en byrålåda, hennes fd. make, Peter Silverman köpte den av henne för 21.000 dollar, efter att han kontaktat en expert på Leonardos konst.

Marchig stämde Christie´s som hon menade hade fört henne bakom ljuset, men eftersom hon inte fick reda på tavlans värde förrän 10 år efter försäljningen ansågs tiden för ett överklagande vara passé, Kate Ganz i sin tur blev förbannad på Silverman, då hon ansåg att han kände till att tavlan var en äkta Leonardo och utan att tala om detta för henne fick henne att tro att hon gjorde en god vänskapsdeal, när hon sålde tavlan till honom, Silverman i sin tur drog ett flertal falska historier om hur han kommit över tavlan, för att slutligen så gott som erkänna att han utnyttjat Kate's okunskap om tavlans rätta värde, han i sin tur sitter nu helt legalt på en tavla värderad till ca. 150 miljoner dollar.

Äh, med viss reservation så var det historien i sin korthet.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 jun 2011 16:36

Viola, för den händelse du skulle ha råkat missa vem som är världens genom tidernas bäste konstnär.
http://en.wikipedia.org/wiki/Han_van_Meegeren

Men jag skulle nog ändå liksom dig hellre hänga upp ett eget verk på väggen.
http://filosofiforum.com/gallery/albums ... lotter.jpg

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 21 jun 2011 13:34

Zokrates skrev: Men jag skulle nog ändå liksom dig hellre hänga upp ett eget verk på väggen.
http://filosofiforum.com/gallery/albums ... lotter.jpg

Den skulle jag kunna tänka mig att hänga upp  :)

umee

Inläggav umee » 21 jan 2012 01:44

jag citera ur en essä som jag läste här om dag.

"Varufetischism och  konstens kommersiella värde..............

"Konst kan uttrycka många olika processer i vår  senkapitalistiska värld".........

[url]
http://blogg.vk.se/kami/2012/01/19/den- ... ten-540156 [/url]

transversal

Inläggav transversal » 21 jan 2012 15:22

Ok, men rent praktiskt, hur ska man begränsa hur dyr en tavla blir?
Det finns ju alltid folk som vill spekulera i investeringar?

transversal

Inläggav transversal » 21 jan 2012 15:25

Zokrates skrev:Just Pablo spårade ut konstnärligt, därav skulle jag inte ens ge en femtiolapp om jag hade chansen att köpa ett av hans verk, förutsatt att jag inte visste att det var en Picasso och det värdet verket därmed har på samlarmarknaden.
Jag har annars aldrig köpt ett konstverk i hela mitt liv, men Pablo hade kunnat bli en bra konstnär om han fortsatt med tavlor som denna nedan,  men tyvärr förföll han tillsammans med fasadmålaren Braque till avgrundens rännsten.

Gillar Picasso - inte som person - men som konstnär. Han har stor skärpa i sitt uttryck - inte så nydanande, men en praktiker som tog den tidens idéer till praktisk handling. Vissa människor har bara en ofantlig energi när det gäller att materialisera och konkretisera.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 jan 2012 16:09

Skulle inte ge en spänn för konstverk.
Vill folk skapa och ge, så är det i sin fulla ordning,

konstverk har dom rika lekt med, en annan form av pengar..med fantasi belopp.
Det var den tidiga mediaindustrin det.. då man jagade förfalskare och pirater..

hade jag varit miljardär hade jag heller inte köpt någon konst av högre värden,
kanske någon vacker kopia eller bild som någon gett ut.. gillar de tre tavlor jag har just nu.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 jan 2012 17:35

transversal skrev:
Zokrates skrev:Just Pablo spårade ut konstnärligt, därav skulle jag inte ens ge en femtiolapp om jag hade chansen att köpa ett av hans verk, förutsatt att jag inte visste att det var en Picasso och det värdet verket därmed har på samlarmarknaden.

Gillar Picasso - inte som person - men som konstnär. Han har stor skärpa i sitt uttryck - inte så nydanande, men en praktiker som tog den tidens idéer till praktisk handling. Vissa människor har bara en ofantlig energi när det gäller att materialisera och konkretisera.

Var det inte Picasso som sa att en god konstnär kopierar, en genialisk stjäl?

Återgå till "Kultur - konstarterna"