Konst och pengar.

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 24 jan 2012 01:10

Ärligt talat så skäms jag över sådan skit, KG Nilson borde kanske också skämmas?
Som barn målade jag grottmålningar på tapeterna som skulle fått Leonardo att bli avis,
perfekta in i minsta detalj, storverk som jag var stolt över då och är än idag fast de
bara finns kvar i mitt minne.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 24 jan 2012 09:29

Grym tavla eller parodi : )

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 24 jan 2012 12:47

Marko skrev:Grym tavla eller parodi : )


Parodi.
Jag försökte göra en hubot i adobe inatt då jag ändå inte kunde sova, den skulle vara
lite svårplacerad ålder och utseendemässigt och se onaturligt konstlad ut, men det kan ju
alltid tolkas som en dålig ursäkt för att den inte blev så bra, sket ju helt i skavankerna.
http://filosofiforum.com/gallery/albums ... l_iRub.jpg
(gjorde om den genom att öda bort 5 timmar.)

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 24 jan 2012 18:31

Zokrates skrev:Gjorde en parodi på konstnärens verk i ms paint, justerade storleken i adobe.
Reproducera gratis hur många ni vill... :wink:
Bild



Tack. Jag har förstås den som skrivbordsunderlägg. :P

Fast konst har ju ofta (idag) en kontext, det är svårt att veta om det är en bra representation av något om man inte har kontexten. Jag gillar konceptuell konst så jag har inget problem med den här typen av bilder i sig, men det känns lite som att bilden antagligen är tagen ur sitt sammanhang. (Menar då den förra bilden.)

Jag orkar inte ens se på realistiska reproduktioner i oljefärg längre. Blir bara kräkfärdig. Det finns miljoner sådana. Orkar knappt se modernisterna längre heller om jag går till ett museum. Jo, det händer att jag gör det, och har uppskattat det mycket tidigare (och ibland fortfarande), men man tröttnar ju!

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 24 jan 2012 18:42

transversal skrev:
Tack. Jag har förstås den som skrivbordsunderlägg. :P


Om du har den som skrivbordsunderlägg eller inte, är ungefär lika intressant för mig att veta som
ifall du torkar dig med händerna eller använder tidningspapper, skit samma.
transversal skrev:Fast konst har ju ofta (idag) en kontext, det är svårt att veta om det är en bra representation av något om man inte har kontexten. Jag gillar konceptuell konst så jag har inget problem med den här typen av bilder i sig, men det känns lite som att bilden antagligen är tagen ur sitt sammanhang. (Menar då den förra bilden.)

Jag orkar inte ens se på realistiska reproduktioner i oljefärg längre. Blir bara kräkfärdig. Det finns miljoner sådana. Orkar knappt se modernisterna längre heller om jag går till ett museum. Jo, det händer att jag gör det, och har uppskattat det mycket tidigare (och ibland fortfarande), men man tröttnar ju!


Man tröttnar på det mesta i längden och det "nya" blir mest simpla återupprepningar och för varje gång
det upprepas urholkas det något, det gäller det mesta här i livet. :)  Fast smajlisarna är fortfarande kul,
kanske är de undantaget som bekräftar regeln?

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 24 jan 2012 20:55

Zokrates skrev:
transversal skrev:
Tack. Jag har förstås den som skrivbordsunderlägg. :P


Om du har den som skrivbordsunderlägg eller inte, är ungefär lika intressant för mig att veta som
ifall du torkar dig med händerna eller använder tidningspapper, skit samma.
transversal skrev:Fast konst har ju ofta (idag) en kontext, det är svårt att veta om det är en bra representation av något om man inte har kontexten. Jag gillar konceptuell konst så jag har inget problem med den här typen av bilder i sig, men det känns lite som att bilden antagligen är tagen ur sitt sammanhang. (Menar då den förra bilden.)

Jag orkar inte ens se på realistiska reproduktioner i oljefärg längre. Blir bara kräkfärdig. Det finns miljoner sådana. Orkar knappt se modernisterna längre heller om jag går till ett museum. Jo, det händer att jag gör det, och har uppskattat det mycket tidigare (och ibland fortfarande), men man tröttnar ju!


Man tröttnar på det mesta i längden och det "nya" blir mest simpla återupprepningar och för varje gång
det upprepas urholkas det något, det gäller det mesta här i livet. :)  Fast smajlisarna är fortfarande kul,
kanske är de undantaget som bekräftar regeln?



Eh, ok jag var ironisk. Men det kanske gick lite över ditt huvud.

Eftersom du inte är det minsta intresserad ska jag inte berätta vad jag har istället som skrivbordsunderlägg, för då går du väl i taket av frustration.

Eller också ska jag berätta, bara för att göra dig lite mer frustrerad och up tight.

Nej, nu ångrade jag mig.

Tillbaka till ämnet ...

Smilisarna är funkis och funkis fungerar. Mer funkis åt folket. En del saker är svåra att tröttna på. Naturen till exempel. Avbildningar av naturen är något annat. Undrar varför det är så. Tänker så med en del mat också, viss mat tröttnar man så jättefort på. Har käkat sallad (är lat och salladsstället ligger närmast jobbet) i en månad nu, men tröttnar liksom inte. Det smakar fortfarande ok. Undrar varför det är så.

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 24 jan 2012 20:59

Morsan har några tryck av ann wolff hemma. Tittar på dem nästan varje gång jag är hemma hos henne, och tänker att de är bra. De är inte påträngande, men intressanta. Har ett ambivalent uttryck som både kan vara sorg och glädje och någonting annat ...

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 24 jan 2012 21:19

transversal skrev:Morsan har några tryck av ann wolff hemma. Tittar på dem nästan varje gång jag är hemma hos henne, och tänker att de är bra. De är inte påträngande, men intressanta. Har ett ambivalent uttryck som både kan vara sorg och glädje och någonting annat ...


Hittade Ann och tittade lite, http://www.litvak.com/artistswork_Works_on_paper.asp
vet iofs inte om det är andra typer av bilder din mamma har, men de på länken ovan
var okej, även om jag tycker det liknar kladdklotter.

Jo, jag förstår ironi.

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 24 jan 2012 21:22

Nej, hennes prints ser mer ut som denna:

http://www.cellmark.com/upload/images/c ... FF%201.jpg


Hon har lite olika grejor för sig och hennes glaskonst har jag aldrig varit speciellt förtjust i. De teckningar som du visade där skulle jag nog inte heller köpt. Tilltalar mig inte speciellt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 25 jan 2012 00:32

Jag gillade och blev inspirerad av Zokrates skruvade hustavla! Ger mig idéer.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 26 jan 2012 04:51

tycker detta reportage från biblioteket passar bra i denna topic:
http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/3723226.mp3 (intressant, och lyssnar själv just nu)


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster