Religion är konst?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Viola
Avslutat konto

Religion är konst?

Inläggav Viola » 07 jul 2011 21:51

Konsten kan vara ett sätt att med öppna ögon kliva in i fantasins värld.

Men fantasins värld kan också bli en religion så att man försöker leva i sin fiktion

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 07 jul 2011 23:54

: )
Vi får reda ut vad konst är först... Konsten känns mer genuint uttryckt än vad en religion gör..
Det abstrakta är det rena, och det rena är det abstrakta.. eller hmm...

Vissa delar är nog lite av konst och vissa delar är som dom är.

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 08 jul 2011 07:25

Konst är väl kommunikation av tankar, känslor, bilder, ljud. Man kan se konst som en reaktion på omvärlden, som mn sen vill kommunicera visuellt eller audiellt eller genom det skrivna ordet.....

De religiösa systemen har ofta samma funktion men så uppstår det en förvirring om vad som är fiktion och vad som är verklighet.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 08 jul 2011 15:35

Viola skrev:Konst är väl kommunikation av tankar, känslor, bilder, ljud. Man kan se konst som en reaktion på omvärlden, som mn sen vill kommunicera visuellt eller audiellt eller genom det skrivna ordet.....

De religiösa systemen har ofta samma funktion men så uppstår det en förvirring om vad som är fiktion och vad som är verklighet.

Fiction är väll en verkligheten som för sig i en annan form. En dröm är verklighet men har ett eget uttryckssät.
Den är ordlös, den är evig och den är själslig.

Religioner ser jag som verklighet på det viset att det är uttryck för vad människor upplever som sanning.

En målning kan vara skapad för att förvilla eller försköna. Forma om tinget till något det inte är.

Men någonstans mitt i allt detta så finns det något som jag ser som en verklighet.

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 08 jul 2011 16:53

Marko skrev: Fiction är väll en verkligheten som för sig i en annan form. En dröm är verklighet men har ett eget uttryckssät.
Den är ordlös, den är evig och den är själslig.

Religioner ser jag som verklighet på det viset att det är uttryck för vad människor upplever som sanning.

En målning kan vara skapad för att förvilla eller försköna. Forma om tinget till något det inte är.

Men någonstans mitt i allt detta så finns det något som jag ser som en verklighet.

En målning kan vara skapad för att visa en "sanning" på ett realistiskt eller på ett symboliskt sätt eller en dröm=önskan eller för att berätta på samma sätt som man berättar i en roman eller i en saga/myt och i det senaste kanske då religionen kommer in.

Jag tror inte att religionen så ofta ör ett uttryck för vad människor verkligen upplever som sanning. Man ser inte gud som något verkligt på samma sätt som man ser en närstående person som verklig. De som verkligen gör det blir bokstavstroende och fundamentalister.

Jag har svårt att förstå vad som är religionens essens trots att jag är uppvuxen med den och har varit fångad i den alltför länge - Antingen finns gud eller också finns han inte. Är han bara en del av en upplevelse så finns han inte i objektiv mening - oberoende av människan precis om en pryl som finns där vilket jag är inne i rummet eller ej (Ja så är det - inte den diskussionen tack  :) )

Men kanske jag kan förstå religionen om jag tänker mig den som ett kollketivt konstverk eller en kollektiv dikt eller ett mer inidividustiskt sådant i dessa new age-tider. Men sen uppstår den svårigheter att hålla isär dikt och verklighet så dörfär uppstår en massa tvång i religionens namn.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 08 jul 2011 17:29

Jo, men du, Viola, bara ditt uttalande att hålla isär "dikt och verklighet" blir i mitt kabbalistiska synsätt svårt. Redan Petrarca uppmärksammade i begynnelsen av renässansen att poesi är teologi. Visserligen svämmas vi över med info idag som de slapp på den tiden, vilket kan vara lite distraherande, men det förvånar mig att så många inte Hör t ex musiken. Det känns lite genant att medge, men jag har varit lite snobbig med musik tidigare och det var efter en sjuk norm. Detsamma gäller konst och poesi. Som jag uppfattar det är det helt klart en andlighet som talar genom konsten, även om inte konstnären är medveten om det.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 08 jul 2011 17:55

Skogsälvan - För att förstå vad du menar måste du beskriva ditt "kabbalistiska synsätt" och vad du menar när du skriver att
"en andlighet talar genom konsten".

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 08 jul 2011 18:40

Det kan jag tyvärr inte bara göra så där huxflux. Att fullkomligt lära sig kabbala kräver många år. Tidigare fick det inte läras ut före man fyllde 40, vilket jag har förståelse för. Det blir för förvirrande.

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 08 jul 2011 19:26

Skogsälvan skrev:Det kan jag tyvärr inte bara göra så där huxflux. Att fullkomligt lära sig kabbala kräver många år. Tidigare fick det inte läras ut före man fyllde 40, vilket jag har förståelse för. Det blir för förvirrande.

Det kan väl knappast vara ett synsätt att rekommendera om man inte kan lära sig det förrän efter fyrtio och det är förvírrande. jag har inte något märkvärdigare synsätt än jag har kunna prata med min dotter om det sen hon kunna prata och i takt med att hon är intresserad - jag googlade och fick upp ord som nummerologi och tarot - det räckte för att inte läsa vidare. Det är ju synd då om du är förhindrad att diskutera med en vanlig enkel människa som jag och att det blir svårt att göra skillnad mellan dikt och verklighet.  :wink:

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 08 jul 2011 20:24

Jojo, tycker inte att du är enklare än mig eller att jag är enklare än dig  :) . Inom kabbalan tror man inte att det yttre du upplever är mer än en tankekonstruktion. Personligen tycker jag att det är ytterst förvirrande att klampa in i den här läran i en ung ålder. Det kan finnas unga läsare här och det är viktigt att de etablerar sin syn på världen för sig själva till att börja med.

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 08 jul 2011 20:40

Jag har nog ingen "lära" att klampa in med och jag svarar när någon frågar oberoende av ålder men jag tvingar inte på någon min uppfattning.

Fastän jag vet att det inte är helt självklart det här med hur vi uppfattar den yttre verkligheten så envisas jag med att tro på den och alla människor utom en del psykotiker lever i praktiken efter detta synsätt vad de än sedan skriver i sina filosofiska utläggningar på filosofisajter eller annorstädes... Det är egentligen en parallell till hur jag upplever folks relation till kristendomen eller andra religioner - de flesta  beter sig som om det är en liten låtsaslek.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 jul 2011 22:15

Viola skrev:... Det är egentligen en parallell till hur jag upplever folks relation till kristendomen eller andra religioner - de flesta  beter sig som om det är en liten låtsaslek.

Jag är inte så säker på det där med låtsaslek, men menar du att många troende är falska så är jag med,
försökte lite förenklat konkretisera ned det till följande.
Konst är känslogestaltning oavsett motiv och ism med valfria mål och syften.
Religion är tankepåverkan med bestämda mål och syften.

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 09 jul 2011 07:31

Zokrates skrev:
Viola skrev:... Det är egentligen en parallell till hur jag upplever folks relation till kristendomen eller andra religioner - de flesta  beter sig som om det är en liten låtsaslek.

Jag är inte så säker på det där med låtsaslek, men menar du att många troende är falska så är jag med,
försökte lite förenklat konkretisera ned det till följande.
Konst är känslogestaltning oavsett motiv och ism med valfria mål och syften.
Religion är tankepåverkan med bestämda mål och syften.

Men religionen i form av en gudstjänst t.ex. kan väl ses som en kollektiv känslogestaltning. Är mål och syften valfria kan ju religionens syften ingå i den också. jag tror att låtsasleken kan vara mer eller mindre medveten, så det handlar inte om vanlig lögnaktighet eller falskhet.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 09 jul 2011 07:52

kyrkdramaten ger: det vita fåret, kapitel 2.
... väljer man att föra ut bibeln via konst så kan man göra det.

Religion ser jag som en skola om en tro. Religionskunskap är metafysiken bakom tron.
vissa delar är metafysiska och andra kanske kan ses som kulturella konstarter. ?

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 09 jul 2011 15:16

Marko skrev:kyrkdramaten ger: det vita fåret, kapitel 2.
... väljer man att föra ut bibeln via konst så kan man göra det.

Religion ser jag som en skola om en tro. Religionskunskap är metafysiken bakom tron.
vissa delar är metafysiska och andra kanske kan ses som kulturella konstarter. ?

Visst - kyrkan har länge använt dramatik för att föra ut sitt budskap - då blir det väl konst på flera
nivåer enligt det jag försöker säga - istoppat i varandra som en rysk gumma.

En skola om en tro - det finns konstskolor också - impressionism - realism - symbolism - och religionen kan väl ingå i symbolismen men man kan kanska kalla den mytologismen?

Återgå till "Kultur - konstarterna"