Stora artister och misslyckade människor

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 28 jul 2011 20:25

Marko skrev:
ofta med alkohol och/eller andra droger


Eller så döljer svensson sitt missbruk lättare, eftersom han inte står under  förstoringsglaset.

(på en normal arbetsplats, hur månnga missbruare av narkotika och alkohol kan det finnas)

Tittar jag ut genom mitt fönster så ser jag..
ett gäng knarkanre, kanske 10-15 st, några alkisar som e fulla ett par gånger i veckan och ragglar utanför,
ett gäng tablettmissbrukare och så de som blandar dessa härligheter. ... sen finns det ett par Propra personer som tillsyns inte har ett enda mentalt problem.. Tillsyns.. för jag är nyfiken av mig och börjar luska i det som jag inte känner till.. Tillsyns var att vissa av dessa är sadister elle rasister kvinnomisshanlare eller bara vanligt fula personligheter.. fast vackra på utsidan...de tillsyns perfekta svenska medborgare.  

Hur ser det ut genom ditt fönster ?


Jag ser en flock kajor utanför mitt fönster :-) Det ligger något i det du skriver. jag har kanske svårt att släppa den fördomen att man dricker och knarkar för att man inte lyckas med något i livet, risig skolgång, känner sig utanför och olycklig. Den fördomen passar inte ihop med människor som är kända och uppskattade för sina prestationer som artister eller konstnärer...

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 28 jul 2011 20:36

Varför man dricker är ett socialt spel. Vissa utvecklar ett beroende till drogen ganska tidigt.
Jag skulle vilja påstå att alkoholen eller narkotikan som socialt medel inte är så bra för alla.

Är du mer lyckad som person som inte skapade ett beroende ?
Den som skapade ett beroende är mer misslyckad ?

När beroendet tar form utformas ett lite avancerat spel. Dels är man lycklig när man dricker eller tar sin drog, och andra sidan känner man social skuld till de som drabbas av sitt missbruk.. det jag vet är att vanliga människor får problem, och det är väldigt vanligt problem.
Min syster jobbade på ett större företag och berättade att 10% hade amfetamin i sig när dom jobbade. Inte så ovanligt om 600 personer på samma företag är knarkare och påverkade under arbetstid.
Jag var själv missbrukare av alkohol. och jag spenderade ett gäng timmar med att prata om varför man drack med folk från länkarna.
ingen visste direkt varför det blivit som det blivit. Men ofta drack man när man mådde bra. Och man fortsatte att dricka för att slippa känna ångesten efter man nyktrat till (och för att man inte kunde sluta). Det är företagsledare till parksittare till ja vilken grupp du än väljer som blir missbrukare. 10% av svenska folket har utvecklat alkoholbroende.

Artister har nog samma problem,
Men stressen kan ge dom anledningar till att koppla ifrån. (hoppas dom slipper att bli missbrukare)

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 28 jul 2011 20:53

Marko skrev:Varför man dricker är ett socialt spel. Vissa utvecklar ett beroende till drogen ganska tidigt.
Jag skulle vilja påstå att alkoholen eller narkotikan som socialt medel inte är så bra för alla.

Är du mer lyckad som person som inte skapade ett beroende ?
Den som skapade ett beroende är mer misslyckad ?

När beroendet tar form utformas ett lite avancerat spel. Dels är man lycklig när man dricker eller tar sin drog, och andra sidan känner man social skuld till de som drabbas av sitt missbruk.. det jag vet är att vanliga människor får problem, och det är väldigt vanligt problem.
Min syster jobbade på ett större företag och berättade att 10% hade amfetamin i sig när dom jobbade. Inte så ovanligt om 600 personer på samma företag är knarkare och påverkade under arbetstid.
Jag var själv missbrukare av alkohol, och jag spenderade ett gäng timmar med att prata om varför man drack,
ingen visste direkt varför det blivit som det blivit. Men ofta drack man när man mådde bra. Och man fortsatte för att slippa känna ångesten efter man nyktrat till. Det är företagsledare till parksittare till ja vilken grupp du än väljer som blir missbrukare.


Ja, jag vet att vi har olika lätt för att utveckla beroende. Jag kan nog inte skryta med att jag inte är alkoholist eftersom spriten inte ger mig några större kickar, blir bara sömnig. Vad gäller knark har jag alltid varit övertygad om dess farlighet och aktat mig noga. Men nog skulle ett liv som pundare eller alkoholist kännas misslyckat. jag upplver mitt liv som delvis "misslyckat" beroende på andra saker.

Ordet misslyckad kom väl beroende på att vi ofta ser kända och uppskattade artister som någon som har lyckats i livet.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 28 jul 2011 21:14

Jo, vi är ju olika, Och ett missbruk känns som ett misslyckande.
Det fick mig att tänka på något som homosexuella. Jag gillar inte homosexualitet, men jag måste respektera dom som dom är.
Och det var ju inte många år sedan som jag tror att många homosexuella kände sig misslyckade. Hoppas dom inte gör det idag.

Alkoholens stämpel som misslyckande sjönk när vi började förstå problematiken och även klassade det som en sjukdom.
Narkotikan kanske borde få samma stämpel tycker jag, att man får vård för sitt missbruk. (och det får man via familje omsorgen)

Det jag sett är 14 åriga tjejjer som börjat använda narkotika, vid 15-16 så var det hem som gälde. Det är synd att se så unga personer få problem med droger. (den yngsta jag vet var 13 och omhändetagen för missbruk)
Bredare kunskap om sociala problem hade varit bra.  För problemen försvinner inte av sig självt.

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 29 jul 2011 08:13

De som börjar knarka i yngre tonåren, för dem blir framtidsprognosen ganska mörk, och från dem lär det väl inte komma många artister. Det är synd att det finns så mycket som är alltför farligt för att det ska finnas utrymme för att göra misstag och bli klokare...


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster