Skaparen till ett konstverk och dennes ev. ansvarighet

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Skaparen till ett konstverk och dennes ev. ansvarighet

Inläggav Johan Ågren » 07 sep 2012 18:31

klorofyll skrev:Jag tror att det var så att Adolf Hitler uppskattade Richard Wagners musik väldigt mycket, jag har läst att han gick runt i hög hatt och lyssnade till den senares operaföreställningar. "Valkyrian" är en i mitt tycke nationalistisk och dogmatisk opera. Lyssna till The ride of the the valkyries.

Var går egentligen gränsen mellan ond propaganda - som syftar till att manipulera - och god konst? Har det någonting med realism att göra?


Ser man till intentionerna och kontexten så kommer man en bit på väg.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Skaparen till ett konstverk och dennes ev. ansvarighet

Inläggav klorofyll » 07 sep 2012 18:51

Johan Ågren skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att det var så att Adolf Hitler uppskattade Richard Wagners musik väldigt mycket, jag har läst att han gick runt i hög hatt och lyssnade till den senares operaföreställningar. "Valkyrian" är en i mitt tycke nationalistisk och dogmatisk opera. Lyssna till The ride of the the valkyries.

Var går egentligen gränsen mellan ond propaganda - som syftar till att manipulera - och god konst? Har det någonting med realism att göra?


Ser man till intentionerna och kontexten så kommer man en bit på väg.

Oscar Wilde skrev såhär: "Det finns inga moraliska eller omoraliska böcker. Böcker är bra eller dåligt skrivna. Det är allt." Något jag inte håller med om.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Skaparen till ett konstverk och dennes ev. ansvarighet

Inläggav Johan Ågren » 07 sep 2012 18:57

klorofyll skrev:
Johan Ågren skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att det var så att Adolf Hitler uppskattade Richard Wagners musik väldigt mycket, jag har läst att han gick runt i hög hatt och lyssnade till den senares operaföreställningar. "Valkyrian" är en i mitt tycke nationalistisk och dogmatisk opera. Lyssna till The ride of the the valkyries.

Var går egentligen gränsen mellan ond propaganda - som syftar till att manipulera - och god konst? Har det någonting med realism att göra?


Ser man till intentionerna och kontexten så kommer man en bit på väg.

Oscar Wilde skrev såhär: "Det finns inga moraliska eller omoraliska böcker. Böcker är bra eller dåligt skrivna. Det är allt." Något jag inte håller med om.


Det håller jag inte heller med om. Citatet är nog taget ur sin kontext och felöversatt. Språk och stil är en sak, innehåll en annan.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Skaparen till ett konstverk och dennes ev. ansvarighet

Inläggav Angelina » 07 sep 2012 23:16

Johan Ågren skrev:Jag gick i samma konstklass som H. Sundquist, den ena författaren av deckarserien "Kråkflickan". Han gjorde en konstutställning där han ställde ut gamla autentiska svartvita foton som illustrerade grova sexuella övergrepp på barn. Det var extremt grova övergrepp där barnen var fastspända i olika ställningar. Utställningen var dessutom på ett ställe som på dagarna hade olika barnverksamheter. Det här var för snart 20 år sedan, och då var det tal om censur när mammorna hängde kläder över konsten. Det var ganska små artiklar i tidningarna om detta. Antagligen blev det inte så stort då Håkan förekom pedofildebatten, och var till viss del med att väcka den.


Ja, det går ju inte att bara gå förbi utan att kommentera. Men tystnaden säger också sitt. Vi vill inte veta, vi vill inte se. Mammornas reaktion. Samtidigt det perversa och chockerande "nya" som alla måste prova. Pedofili var något nytt och spännande för männen.
- Har du knullat en unge?
- Nej, men kanske ska testa.
- Jag en hemma, den är inte min.
För att provocera ytterligare med verkligheten som den kunde ha sett ut och säkert ser ut fortfarande för många.
Sorgen över de sargade barnen och hur de tystas ner och glöms bort och göms.
Idag hade en sådan utställning aldrig fått förekomma. Ett litet framsteg.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster