Vackraste språket/språken

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vackraste språket/språken

Inläggav Cosmic philosopher » 30 maj 2012 08:06

Hejsan!

Vilket talat språk-som du känner till och har hört något av - av alla de (över 6000) talade språk som finns på vårt klot - tycker du är det vackraste språket? Eller ge exempel på vackra språk enligt din mening! Tycker du att detta/dessa språk är lika vackert/vackra i själva skriften som i talet? Vilket är det vackraste skriftspråket anser du?

Vilket språk tycker du är det mest "coola" eller spännande språket? Eller nämn några "spännande" språk för dig!

Vilken svensk dialekt tycker du är den vackraste dialekten? Eller nämn några vackra svenska dialekter!

Vilka språk behärskar du själv (bra,hyggligt,lite,bättre på att förstå än att tala osv)?


Bild


http://www.language-learning-advisor.com/most-beautiful-language-survey.html
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 30 maj 2012 09:52

Rolig fråga : )

Jag vet inte vilket språk som är vackrast,

Vad jag tycker varierar hela tiden efter humör och minnen jag har.
Men just nu tycker jag att dialekten runt Helsingborg är den vackraste dialekten.

När jag hört ett språk, tex turkiska eller finska, ryska som serbiska,
så blir upplevelsen av betydelsen mer viktig, och vi talar alla samma språk.
Det är ett djurens språk med samma typ av innehåll, blandat med mänsklig humor.

fonetiskt, kanske en variant av kinesiska (kommer inte ihåg nationens namn, ett litet land inklämt där i öst)
En kvinna försökte lära mig det språket... och jag blev förtjust i ljudens variation. Kanske jag gillar det för att hon först trodde att jag bott där, för att det fonetiskt lät så lika, har senare läst att svenska och kinesiska har likheter i hur vi böjer ljuden och betonar orden)

Det coolaste språket är nog teckenspråk : )

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Inläggav Cosmic philosopher » 30 maj 2012 10:55

Av de talspråk som jag hört tycker jag t ex franska,italienska,ryska är vackra språk.

Exempel på coola språk som jag först kommer att tänka på enligt min mening är hawiianska,holländska, danska, kymriska,inuktitut med många flera...

Förutom svenska så behärskar jag ganska bra engelska. När jag var barn (i elvaårsåldern) läste jag ryska. (Var språkintresserad på den tiden). På gymnasiet läste jag lite finska (mest grammatik!). Läste några år franska på högstadiet.
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Inläggav Anne » 01 jun 2012 22:31

Det vackraste för mig är nog estniskan, tror inte att jag utan detta påbrå, med dess vanligt förekommande dubbla vokaler, hade varit så mjuk annars.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Inläggav Cosmic philosopher » 27 okt 2012 23:59

lynx skrev:Det vackraste för mig är nog estniskan, tror inte att jag utan detta påbrå, med dess vanligt förekommande dubbla vokaler, hade varit så mjuk annars.


Hej lynx!

Estniskan är ett helt klart intressant språk tycker jag! En av mina nära vänner var under några år tillsammans med en (i synnerhet mycket vacker,bildskön,trevlig och intelligent) tjej från Estland. Så då och då kunde jag avnjuta och höra hennes talande estniska språk (när hon t ex talade med sina släktingar i telefon).

Jag har varit(och är ännu) intresserad av det ryska språket (och kunde ej motstå att lära mig/läsa det lite när jag var "liten"). Det är vackert tycker jag. En bra lärare jag hade i solistisk orgelspel tyckte att just ryska språket var ett mycket vackert språk. Och det (ryska språket) blir ju knappast sämre när en tjej som Vera Filatova talar det: :wink:





Vad det holländska språket är coolt!:
http://www.youtube.com/watch?v=06nNqbgC ... re=related

Men jag måste understryka att jag inte hört alla de över 6000 språken som finns (eller har funnits) här på denna planeten :roll:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vackraste språket/språken

Inläggav Zokrates » 28 okt 2012 00:26

Svenskan är det vackraste språket.

Istället för att lista andra vackra språk tänkte jag göra tvärtom och ta upp de språk som jag anser är fulast.

Hebreiska, klart groteskt.
Arabiska, helt fruktansvärt.
Turkiska, totalt eländigt.
Asiatiska språk, tjingtjongaktigt och popobaaa.
Afrikanska språk, låter burkaktiga.
Finska, hooaaariiiibellltaakapackakookoaaaktigt.
Franska, låter konstlat.
Bretonska, är bä bä, fåraktigt.
Polska, schwvissechlaktigt.
Walesiska bara för att ha med tio på listan.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vackraste språket/språken

Inläggav Cosmic philosopher » 28 okt 2012 12:49

Hej Zokrates!

Zokrates skrev:Svenskan är det vackraste språket.

Kul att du tycker det! Följdfråga: Vilken svensk dialekt diggar du mest?
Undrar hur mycket "genomsnittssvensken"tycker om (om man hade gjort en uträkning på det) sitt eget språk (svenskan) egentligen. Och vad övriga "icke-svensktalande" av jordens befolkningen tycker om svenskan på en "skönhetsskala". Det hade också varit kul att se de olika ländernas förhållande till "skönheten i det svenska språket".

Zokrates skrev:Istället för att lista andra vackra språk tänkte jag göra tvärtom och ta upp de språk som jag anser är fulast.


Ha ja så kan man ju också göra. Men du får gärna om du känner för det komma med de vackraste också senare. Det är tillåtet.
"Smaken kan ju vara som baken" - dvs delad. Precis som man kan tycka högst olika i områden som maträtter,musiksmak och klädstil så är förmodligen inte "det olika tyckandet i språkens skönhet" ett undantag härifrån heller.

Zokrates skrev:Hebreiska, klart groteskt.
Arabiska, helt fruktansvärt.
Turkiska, totalt eländigt.
Asiatiska språk, tjingtjongaktigt och popobaaa.
Afrikanska språk, låter burkaktiga.
Finska, hooaaariiiibellltaakapackakookoaaaktigt.
Franska, låter konstlat.
Bretonska, är bä bä, fåraktigt.
Polska, schwvissechlaktigt.
Walesiska bara för att ha med tio på listan.


Är du 100 % seriös nu? Med t ex tanke på att du "bara tog med Walesiska för att ha med den på listan"? :wink:

Själv tycker jag walesiska (eller kymriska som det också kallas) är ett supercoolt, grymt spännande (och snyggt!) språk! :) :



Om man inte skulle gilla walesiska (talande) kanske det blir bättre om man sjunger det (walesiska) istället och lägger till musik *guitar* :-({|= :-" :smt020

"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vackraste språket/språken

Inläggav Zokrates » 28 okt 2012 13:10

Nej Cosmic, walesiskan blev inte alls bättre sjungande än talande, det är ett vedervärdigt språk.
Jag undrar om det gör ont i halsen när de talar och om de får ömma sår om de talar längre meningar,
hur sjutton kan ett språk bli så vanställt?

Kan det bero på inavel i en kombination av att alla vuxna dött så att barn fått hitta på egna ord utifrån
ett minimalt ordförråd som överlevt samtidigt som de försökt anpassa uttalandet efter kråkfåglar? :roll:

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vackraste språket/språken

Inläggav Cosmic philosopher » 28 okt 2012 13:22

Zokrates skrev:Nej Cosmic, walesiskan blev inte alls bättre sjungande än talande, det är ett vedervärdigt språk.
Jag undrar om det gör ont i halsen när de talar och om de får ömma sår om de talar längre meningar,
hur sjutton kan ett språk bli så vanställt?


Ok. Där ser man! Intressant att du har den åsikten. Då tycker vi högst olika där. (Jag tycker alltså att walesiska är ett vackert, grymt spännande och coolt språk både talande,sjungande och i skriftspråk.)

Zokrates skrev:Kan det bero på inavel i en kombination av att alla vuxna dött så att barn fått hitta på egna ord utifrån
ett minimalt ordförråd som överlevt samtidigt som de försökt anpassa uttalandet efter kråkfåglar? :roll:


Det är ett intressant ämne hur ett språk överhuvudtaget uppstår (och förändras med tiden) och hur detta tar sig i uttryck genom de olika ljudbildningar,bokstavskombinationer och ord som bildas.
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Plecto
Inlägg: 307
Blev medlem: 10 dec 2007 13:15
Kontakt:

Vackraste språket/språken

Inläggav Plecto » 28 okt 2012 13:32

Det beror på vad man menar med vacker i det språkliga sammanhanget :)

Arabiskan för en person som ej är lyhörd(värt att notera är att arabiskan har en mångfald av dialekter att det nästan vore kriminellt att husera dem under samma tak) kan te sig riktigt starkt och vulgärt. Det arabiska språket måste dock tilldelas en ofantligt djup och skönhet när det kommer till poesi. Jag är av arabiskt ursprung och när jag jämför svensk poesi med arabisk poesi så är det nästan skrattretande hur endimensionell och platt den svenska poesin ter sig vara.

Arabiskan bär på så mycket arv och språk att du nästan har en outtömlig källa av språklig lyrism.
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vackraste språket/språken

Inläggav Zokrates » 28 okt 2012 13:34

Ja, vad som påverkar och formar språken är intressant, liksom vad som klassas som språk respektive dialekt.
Gotländskan är ett språk, trots det verkar de flesta kalla det för en dialekt då det egentligen borde tillhöra
ett svenskt minoritetsspråk och därmed vara berättigat till olika stödinsatser för bevarandet.

Bra initiativ du gjorde med youtubevideorna, så här kommer en med bretonska, har de inga kräkreflexer i halsen?




Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vackraste språket/språken

Inläggav Cosmic philosopher » 28 okt 2012 13:38

Zokrates -en hypotetisk fråga - antag att du blev oerhört störtförälskad i någon som kom från just Wales och talade från början bara walesiska. Hon kunde inget annat språk. Det var en ömsesidig förälskelse. Du kunde knappt tänka på något annat (p g a förälskelsen).

Tror du då din åsikt om det walesiska språket skulle förändras? Tror du att du då skulle tycka att den "blev" vackrare? Hur mycket vackrare i så fall tror du?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vackraste språket/språken

Inläggav Zokrates » 28 okt 2012 14:08

Inte alls, något som är disharmoniskt i mina öron är det oavsett vilket, det räcker ju med att ta skånskan
som exempel, det är ett eländigt läte och en kvinna som stönar och yttrar ord på bred skånska är direkt avtändande.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vackraste språket/språken

Inläggav Cosmic philosopher » 28 okt 2012 14:26

Zokrates skrev:Inte alls, något som är disharmoniskt i mina öron är det oavsett vilket, det räcker ju med att ta skånskan
som exempel, det är ett eländigt läte och en kvinna som stönar och yttrar ord på bred skånska är direkt avtändande.


Ok. Intressant. Men eftersom du tycker att svenska språket är det vackraste språket i världen så kanske du inte tycker skånskan är så dålig ändå eftersom ju den också ingår i svenska språket? Vilken svensk dialekt föredrar du att kvinnan yttrar sina ord på? :wink:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vackraste språket/språken

Inläggav Zokrates » 28 okt 2012 14:59

Nu är det ju individuellt vad man föredrar och tydligen ligger skånskan annars högt i kurs.
Sveriges mest attraktiva dialekter (i procent av respondenterna): 2011
1. Göteborgska (18 %)
2. Norrländska (17 %)
3. Skånska (16 %)
4. Värmländska (15 %)
5. Dalmål (9 %)
6. Gotländska (8 %)
7. Stockholmska (7 %)
8. Småländska (5 %)
9. Västgötska (4 %)
10.Halländska (1 %)
http://www.cisionwire.se/e-kontakt-se/r ... n-,c568614

Blev nyfiken på att höra dialekten i Jämshög, är du därifrån eller bor du bara där?
http://swedia.ling.gu.se/Ljud/Gotaland/ ... m_pbNN.mp3


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster