Vackraste språket/språken

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vackraste språket/språken

Inläggav Cosmic philosopher » 28 okt 2012 16:08

Zokrates skrev:Nu är det ju individuellt vad man föredrar och tydligen ligger skånskan annars högt i kurs.
Sveriges mest attraktiva dialekter (i procent av respondenterna): 2011
1. Göteborgska (18 %)
2. Norrländska (17 %)
3. Skånska (16 %)
4. Värmländska (15 %)
5. Dalmål (9 %)
6. Gotländska (8 %)
7. Stockholmska (7 %)
8. Småländska (5 %)
9. Västgötska (4 %)
10.Halländska (1 %)
http://www.cisionwire.se/e-kontakt-se/r ... n-,c568614


Tack för statistiken och länken! Kul! Jag hade inte väntat mig att skånskan var så högt placerad eller att gotländskan inte hamnade förrän på sjätte plats.

Vad tycker du personligen Zokrates?

Zokrates skrev:Blev nyfiken på att höra dialekten i Jämshög, är du därifrån eller bor du bara där?
http://swedia.ling.gu.se/Ljud/Gotaland/ ... m_pbNN.mp3


Ha ja, jag är både uppväxt och har hittills bott större delen här (i Jämshög). Mannen på ljudfilen talar verkligen en utpräglad Jämshögsdialekt nästan som hos någon av en äldre generation som inte verkar ha påverkats så nämnvärt mycket av andra dialekter,skola eller utbildning etc. Jag talat normalt inte så utpräglat. Någonting ditåt i grova drag. Kan i vissa sammanhang vara "humorskapande" när/om jag skulle "bjuda på" att tala så. :wink: (Som ju alla dialekter kan bli om man leker med dem i "vanliga" situationer)

(Att tala eller läsa olika dialekter överhuvud taget kan bli en kul grej. Det var så imitatören Bosse Parnevik började med sin "imitatörbana". Han började läsa sina läxor med torra, tråkiga texter muntligt på olika dialekter. På så sätt kan en "tråkig" text bli lite roligare)

Zokrates får jag fråga vilken dialekt du talar?

För att återgå till ljudfilen igen.
Märkligt - en gång i tiden bodde jag på den vägen som är uppkallad efter den brobyggaren (J.F Andersson) som mannen på ljudfilen just talar om!

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4msh%C3%B6g
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vackraste språket/språken

Inläggav Cosmic philosopher » 28 okt 2012 17:24

Hej Plecto!

Plecto skrev:Det beror på vad man menar med vacker i det språkliga sammanhanget :)


Ja, jag menar ungefär som skönheten av det helhetsmässiga intrycket helt enkelt som man får/upplever det när man hör ett visst språk (talat) eller läser det (skriftspråk). Hur vackert de olika bokstavskombinationers ljudbildningar eller skriftspråkets tecken upplevs för en i sin helhet.

Plecto skrev:Arabiskan för en person som ej är lyhörd(värt att notera är att arabiskan har en mångfald av dialekter att det nästan vore kriminellt att husera dem under samma tak) kan te sig riktigt starkt och vulgärt. Det arabiska språket måste dock tilldelas en ofantligt djup och skönhet när det kommer till poesi. Jag är av arabiskt ursprung och när jag jämför svensk poesi med arabisk poesi så är det nästan skrattretande hur endimensionell och platt den svenska poesin ter sig vara.

Arabiskan bär på så mycket arv och språk att du nästan har en outtömlig källa av språklig lyrism.


Coolt!
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Vackraste språket/språken

Inläggav freddemalte » 29 okt 2012 10:13

Hej Cosmic philosopher

Jag har inte riktigt den känslomässiga eller estetiska relationen till "språk" som jag har till t ex naturfenomen, kvinnor, konst, musik, arkitektur etc, vilket då innebär att jag faktiskt inte kan koppla ihop en vackerhetsupplevelse till språket. Det jag dock upplever är att olika språk är mer eller mindre passande till olika situationer, vilket då kan ge mig en viss feeling så som t ex att tyskan låter hårt och barskt, arabiska låter kallt, finska hård, franska mjuk och sensuell, amerikanska aningen vräkig, svenska korrekt, danska flummig, norska hurtigt, kinesiska roligt etc.

Samma sak med dialekter. Jag har inget vackerhetsförhållande till dem men kan t ex uppleva att gotländska låter mysigt, göteborgska låter trevligt, stockholmska låter nonchalant, skånska bonnig eller högtravande akademiskt etc.

Jag behärskar bara svenska på så sätt att jag fritt kan skriva och prata oavsett sammanhang. Engelska kan jag hantera på akademisk och abstraktfilosofisk nivå, men ej så bra i vardagskonversationer - vet knappt vad osthyvel heter på engelska ;-)

Hälsar Fredrik

PS. Ja visst blir språket trevligare att lyssna på om det talas av en sådan pärla! Det är som med vin - godare i vinglas än i en vanlig porslinsmugg. DS.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vackraste språket/språken

Inläggav Cosmic philosopher » 29 okt 2012 17:21

Hej freddemalte!

freddemalte skrev:Hej Cosmic philosopher

Jag har inte riktigt den känslomässiga eller estetiska relationen till "språk" som jag har till t ex naturfenomen, kvinnor, konst, musik, arkitektur etc, vilket då innebär att jag faktiskt inte kan koppla ihop en vackerhetsupplevelse till språket. Det jag dock upplever är att olika språk är mer eller mindre passande till olika situationer, vilket då kan ge mig en viss feeling så som t ex att tyskan låter hårt och barskt, arabiska låter kallt, finska hård, franska mjuk och sensuell, amerikanska aningen vräkig, svenska korrekt, danska flummig, norska hurtigt, kinesiska roligt etc.


Ok. Intressant!
Ja det är nog inte så ovanligt att man kan ha olika känslor för olika språk som du nämner. Likaså tror jag det är flera som kan instämmer med dig i hur de ovan nämnda språken som du räknade upp tycks "låta i öronen" eller vilka attribut som kan förknippas med dessa språk.

freddemalte skrev:Samma sak med dialekter. Jag har inget vackerhetsförhållande till dem men kan t ex uppleva att gotländska låter mysigt, göteborgska låter trevligt, stockholmska låter nonchalant, skånska bonnig eller högtravande akademiskt etc.


Ok.
Ja det är ytterligare exempel på vad jag tror att flera skulle hålla med dig i hur dessa dina uppräknade dialekter kan väcka för attribut eller hur de "tycks låta" i "mångens öron".


freddemalte skrev:Jag behärskar bara svenska på så sätt att jag fritt kan skriva och prata oavsett sammanhang. Engelska kan jag hantera på akademisk och abstraktfilosofisk nivå, men ej så bra i vardagskonversationer - vet knappt vad osthyvel heter på engelska ;-)


Ha. (Jag vet inte heller vad osthyvel heter :wink: -ska snart "slå upp det" ).

Skriver du också på amerikanska/engelska filosofiska forum också?


freddemalte skrev:PS. Ja visst blir språket trevligare att lyssna på om det talas av en sådan pärla! Det är som med vin - godare i vinglas än i en vanlig porslinsmugg. DS.


Precis!

Men ojojoj vad lite språk man (jag) egentligen hört av alla existerande språk (eller ens hört talats om) som talas/talats eller skrivs/skrivits i historien! För att inte tala om den möjligheten för att det kan finnas "liv" på andra planeter med liknande (eller helt olikt) tal- eller skriftspråk som oss.
Det kanske finns något språk som man nästan skulle bli lite "förälskad i" om man hörde eller läste det. Vem vet.
Eller tänk om det finns ett språk på något annat klot som nästan är identiskt med t ex svenska,swahili eller hawaiianska!

Det kanske också finns språk som enbart kommuniceras fram sjungande (av "högre mer framskridna utvecklade väsen/varelser" på något annat/andra klot!! Spännande tanke!
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Vackraste språket/språken

Inläggav freddemalte » 29 okt 2012 17:55

Japp, jag skriver på en del amerikanska forum, men det är inte så ofta. Det funkar fint. Ja det finns mängder med språk som man aldrig har hört talas om (eller hört talas rättare sagt). Det finns säkert en del mystiska, exotiska, komplexa och annorlunda språk på vår planet och det existerar kanske, precis som du skriver, mängder av fantastiska kommunikationssätt där ute i Universum. Undra om det finns en "ljudkombinationsalgoritm" med vilken man skulle kunna ljuda fram läten på ett sådant sätt att man skulle bli förstådd av alla världens språk? Något att processera för en superdator aktiv med program programmerade med ett avancerade lingvistik-, semantik- och kommunikationsalgoritmer.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vackraste språket/språken

Inläggav Cosmic philosopher » 14 dec 2012 18:15

Jag tycker det är spännande med geografiskt avlägsna människor,kulturer och språk!

Här är en skönsjungande tjej från området vid Jakutsk som således sjunger på Jakutiska. http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakutiska

Jag hade inget emot att få kompa henne. :wink:

"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Vackraste språket/språken

Inläggav Ben » 14 dec 2012 18:33

[so---------------

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vackraste språket/språken

Inläggav Zokrates » 14 dec 2012 18:36

Herrefan vad du bräker som en get!

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Vackraste språket/språken

Inläggav Ben » 14 dec 2012 18:36

----------

rogerv
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 dec 2012 11:38

Vackraste språket/språken

Inläggav rogerv » 14 dec 2012 18:50

Lyssna här på Melina Mercouri. Hon både sjunger och pratar. För mig är grekiskan det vackraste språket- mjukt och välklingande. Sammankopplar det också med alla sjyssta greker jag mött.
Inte för att det efterfrågades men det fulaste språket jag har hört är kinesiska (mandarin).

http://www.youtube.com/watch?v=GL-AlNTkEGA

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vackraste språket/språken

Inläggav Anders » 14 dec 2012 23:46

Cosmic philosopher skrev:Jag tycker det är spännande med geografiskt avlägsna människor,kulturer och språk!

Här är en skönsjungande tjej från området vid Jakutsk som således sjunger på Jakutiska. http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakutiska

Jag hade inget emot att få kompa henne. :wink:


Ser hur duger bar
Sa Maj, tira Sjöberg osv...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Eric
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 dec 2012 06:27

Vackraste språket/språken

Inläggav Eric » 08 jan 2013 07:57

18 år sedan åkte på en retreat i Gilleleje med en flock av professionella pratare :)
Vi fick äta tillsammans, bodde i samma hus, promenerade på samma strand etc. men inte pratade med varan.

Tystnad är det vackraste språket!

Aldrig förr eller senare har jag känt mig så jämlik med andra människor …

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vackraste språket/språken

Inläggav Cosmic philosopher » 08 jan 2013 21:18

Eric skrev:18 år sedan åkte på en retreat i Gilleleje med en flock av professionella pratare :)
Vi fick äta tillsammans, bodde i samma hus, promenerade på samma strand etc. men inte pratade med varan.

Tystnad är det vackraste språket!

Aldrig förr eller senare har jag känt mig så jämlik med andra människor …


Hej Eric!

Ja, så kan man ju också se/uppleva det! Intressant!

Tar du tystnaden som kroppspråket här? Eller skiljer du på dessa begrepp här helt och hållet?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Eric
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 dec 2012 06:27

Vackraste språket/språken

Inläggav Eric » 09 jan 2013 17:50

Hej Cosmic philosopher!

Tystnad ”begränsar” till kroppsspråket och isolerar oss från den perversa ”civilisation” som människan har skapat.

Visst vi behöver ett verktyg för att kommunicera.
Jag tycker att det skulle räcka med ett språk som delfiner eller valar har. Deras ”civilisation” har existerat mycket längre är vår.
Det är bara homosapiens alltså vi som kan gör slut på dem, och vi är på väg att göra det… :(

Tänk om vi skulle kommunicera med varan bara med musik?

Eric

Användarvisningsbild
skwuim
Inlägg: 84
Blev medlem: 12 jan 2013 12:18
Ort: Eskilstuna

Vackraste språket/språken

Inläggav skwuim » 29 nov 2014 16:02

Vackraste språket?

Detta är helt subjektivt. Och det beror på vilken del av språket man fokuserar på. Är det ljudläran, syntaxen, meningsbyggnaden,ordrikedomen?

Själv så skulle jag svara olika språk beroende på detta. Svenskan är enligt mig inget vackert språk i någon utav dessa hänseenden men det tillhör inte bland de fulaste språken heller. Eftersom jag själv gillar språk med komplex ljudlära så skulle nog någon utav de kaukasiska språken få min röst.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster