Vackraste språket/språken

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18567
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vackraste språket/språken

Inläggav Algotezza » 30 nov 2014 17:33

skwuim skrev:Vackraste språket?

Detta är helt subjektivt. Och det beror på vilken del av språket man fokuserar på. Är det ljudläran, syntaxen, meningsbyggnaden,ordrikedomen?

Själv så skulle jag svara olika språk beroende på detta. Svenskan är enligt mig inget vackert språk i någon utav dessa hänseenden men det tillhör inte bland de fulaste språken heller. Eftersom jag själv gillar språk med komplex ljudlära så skulle nog någon utav de kaukasiska språken få min röst.


Polskan har sju sje-ljud.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vackraste språket/språken

Inläggav Anders » 01 dec 2014 11:35

Jag vill lägga lite värdering här som värdering av "design".

På något tv-program så definierade en stor designer "design" att vara en blandning mellan användbarhet och skönhet.

Och det tycker jag man kan använda även för denna frågeställning.

Franska är väldigt örongodis, men antagligen europas svåraste språk att förstå. Ett språk gjort för människor som pratar hellre än att lyssna, vilket också är uppenbart om man suttit i dialog med en fransos, låter en aldrig tala till punkt.

Svenskan har k istället för danskans g, vilket gör den mer lättförstådd, men klart kantigare. Danskan är antagligen ett skönt språk att prata.

Så vilket språk flyter bra, är lätt att förstå och låter vackert? Italienskan får min röst. Dessutom det enda språket mig veterligt som har total stringens på alla tal från 1-100. Inget "elva", "halvfjärs" eller "quatre-vingt". Lite lustigt, de borde ju vara latinets närmaste granne, men Italienskan känns som europas modernaste språk.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18567
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vackraste språket/språken

Inläggav Algotezza » 14 dec 2014 20:10

Skånska e lia skönt å snakka som danskan. Men klingar inte sällan oskönt i andra dialekttalandes öron. Har erfarenhet av "dialektrasism" i Stockholm. Ej i Göteborg eller Umeå...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vackraste språket/språken

Inläggav Anders » 18 dec 2014 20:56

Algotezza skrev:Skånska e lia skönt å snakka som danskan. Men klingar inte sällan oskönt i andra dialekttalandes öron. Har erfarenhet av "dialektrasism" i Stockholm. Ej i Göteborg eller Umeå...

Hm. jag brukar plocka fram östgötskan då jag kommer ned till Skåne. Tungomålet i min barndoms Järfälla brukar inte uppskattas så där rakt av...
Skånskan finns i många sköna varianter. En bonnatjej från Svedala som jag var väldigt förtjust i då det begav sig hade en underbar rotvälska. Vet ni var orten PPiuden är belägen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18567
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vackraste språket/språken

Inläggav Algotezza » 19 dec 2014 09:52

Anders skrev:
Algotezza skrev:Skånska e lia skönt å snakka som danskan. Men klingar inte sällan oskönt i andra dialekttalandes öron. Har erfarenhet av "dialektrasism" i Stockholm. Ej i Göteborg eller Umeå...

Hm. jag brukar plocka fram östgötskan då jag kommer ned till Skåne. Tungomålet i min barndoms Järfälla brukar inte uppskattas så där rakt av...
Skånskan finns i många sköna varianter. En bonnatjej från Svedala som jag var väldigt förtjust i då det begav sig hade en underbar rotvälska. Vet ni var orten PPiuden är belägen?


Svedala har en egen Rockfestival. PPiuden vet jag ej vad det är...
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster