Förhållandet konstnären/publiken

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Förhållandet konstnären/publiken

Inläggav Cosmic philosopher » 10 sep 2012 23:33

Hej!

Titta först på följande spännande, korta (3 min 27 sek) film!!

http://www.svtplay.se/klipp/151813/ingm ... m-ansiktet

Besvara sedan:

1) Vad tycker du om Ingmar Bergmans syn på saken, alltså på hans syn på förhållandet mellan konstnären och publiken?
2) Vad är din uppfattning i allmänhet om förhållandet mellan konstnären,det som konstnären skapar(skapelsen) och publiken?
3) Övriga kommentarer angående videon?


Denna video får mig här att tänka på Martinus fina lilla bok Julevangeliet - det 23:e kapitlet: ..."När geniet eller mästaren sålunda trotsar svält,nöd och elände,spott och spe, och inte ser till någon ekonomisk vinning, emedan det betyder livet för honom att få sin skapelse fullkomlig som möjligt, och när denna skapelse fortsätter att ge åskådaren "kärleksbevis" och fylla hans sinne med beundran,inspiration och längtan efter att själv nå fullkomligheten, då måste man erkänna, att konstverkets eller mästerverkets skapare verkligen älskat eller gjort mer för denne åskådare än han gjort för sig själv. Själv trotsade han alla besvärligheter för att skapa sitt verk sådant, att det kunde bli just ett permanent "kärleksbevis" för åskådaren. Sannerligen, är inte detta "nästakärlek"?"

Vackra ord tycker jag!

4) Hur mycket mer är det möjligt att älska det man skapar/gör (sin skapelse) framför/än sig själv?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Domevi
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 nov 2012 15:23

Förhållandet konstnären/publiken

Inläggav Domevi » 01 feb 2013 16:15

Hej!

1) Han låter konstverket tolkas av betraktaren och möta denne där den befinner sig just nu, i sin process, lite som en terapeut. :)
Öppet. Han har förmodligen fått höra tolkningar av verken som han inte själv tänkt på som kanske varit givande, det vore dumt att stänga dörren för dessa.

2) En vän spelade en låt för mig en gång och sa att han är lika mycket publik som jag. Låten, är livet som talar. Det är inte lätt, men ibland så "bara kommer det" när man skapar. Då tror jag att jag har varit ute och cyklat tidigare när jag tänkt att det är något utanför mig själv som plötsligt bara kommer, och upptas därefter av ett ständigt sökande efter det där, vad det nu var, "inspiration" kanske. Jag tror inspirationen kommer inifrån och jag har egentligen alltid tillgång till den, om jag bara vågar börja, vågar göra fel, vågar vara den jag är. Det är vad jag är som kommer i uttryck i det skapade, och kan från andra vinklar kännas igen utav en publik. Där kan jag inte annat än hålla med min vän, livet talar, för visst är man ett uttryck för liv? :)

3) Det är så himla intressant att höra hur språket förändras med tiden...

4) Jag ser skapandet som en chans att upptäcka mig själv, och sedan ett resultat av en upptäckt av mig själv, det skapade ÄR på så vis även skaparen. Två manifestationer av samma Liv som vid samverkan i deras intima förhållande, plus förhållandet till publiken, mina medmänniskor, gör att jag älskar Livet mer och mer...

/Domevi
Någonting kan inte komma av ingenting liksom någonting inte kan bli till ingenting.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Förhållandet konstnären/publiken

Inläggav Anne » 10 apr 2014 07:27

Själv är jag väldigt förtjust i glas. En fin förklaring:

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Förhållandet konstnären/publiken

Inläggav Algotezza » 13 apr 2014 18:52

Ens konstverk av vad slag det vara må är ens andliga barn. Vissa kan dö för deras skull.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster