Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 07 aug 2022 17:41

rekoj skrev:Prövat ta mig an ett par nutida akademiska filosofer, dels Jonna Bornemark Horisonten finns alltid kvar: om det bortglömda omdömet och Åsa Wikforss Alternativa fakta: om kunskapen och dess fiender. Det är med tvekan jag tar mig an dessa böcker, men jag tänker att jag ska försöka ge dem en ärlig chans. En anledning till att jag annars brukar undvika böcker inom akademisk filosofi, är att det är väldigt lätt att bli associerad till viss doxa, och sen närmast omöjligt att få den doxan borttvättad.

Gällande Bornemarks bok är det en del som jag kan sympatisera med. Det finns ett budskap som jag kan sympatisera med. Men tar hon sig an de verkliga svårigheterna kring detta? Åsa Wikforss har jag bara lyssnat till början av förordet än, så för tidigt att uttala mig egentligen, men jag märker att jag får kämpa för att inte bli upprörd. Ämnet kan jag i alla fall tycka är viktigt och relevant. Men jag undrar hur hon ska kunna knyta ihop säcken med denna inledningen.

Det finns en massa komplicerade frågor kring kunskap, kunskapsproduktion och gott omdöme. Bourdieu tycker jag skriver mycket intressant om detta, och lyfter problem med den akademiska filosofins sätt att ta sig an dessa frågor... Man kan undra, går inte dessa akademiska filosofer i precis de fällor som Bourideu varnar för? Eller finns det något annat perspektiv som legitimerar deras förhållningssätt?

Jag tänker att viktig egenskap hos en filosof, borde vara att kunna ha en förmåga till flexibilitet i tanken. Wikforss position får jag i början intryck vara närmast motsatt, att inte visa någon tolerans för alternativa perspektiv.


Jag råkade slarva bort mitt ex av Jonna Bornemarks bok Horisonten finns alltid kvar, men så har jag laddat ner den som ljudbok istället, och återupptagit där jag slutade senast. Tycker att boken varierar ganska mycket i kvalitet. Ibland får det mig att bubbla av irritation över det jag hör, för att jag upplever att hon uttrycker sig fördomsfullt, och ibland blir jag gråtfärdig för att jag tycker det hon säger är fint och viktigt. Till exempel det hon säger om åsikt, omdöme och känsla, tycker jag överlag håller en hög kvalitet.
Ofta refererar hon till situationer inom vården som involverar undersköterskor och sjuksköterskor, och det kan väl va nåt som berör mig lite extra personligen, då det är situationer som jag kan känna igen mig i, i mitt dagliga arbete.

Hon använder sig till stor samma terminologi som Carl Jung, t ex genom att utgå från känsla som en form av bedömningsmetod/omdöme. Däremot så har jag inte hört henne referera något till Jung ännu. På sätt och vis intressant att hon i mångt och mycket kommer till samma slutsatser som Jung utan att uttrycka någon kännedom om hans texter. Men om hon faktiskt knöt an till just Jung tänker jag att hon skulle kunna ta diskussionen till en ännu mer intressant och avancerad nivå.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 08 aug 2022 07:18

Filosofiskt har jag läst ut Nordins politiska historia, mycket man redan visste men det var trevligt. En lärobok på universitetet, mysläsning för mej... Blev mycket fördjupning i filosofer jag tidigare inte kommit i kontakt med. Och man fick ytterligare en bild av världens utveckling

Två Nietzsche igång, Bortom gott och ont, och nu vid de sidor där han verkligen beskriver herremoralen och slavmoralen. Man känner sig som plebejen varannan mening och som övermänniskan varannan... Men trevligt med nån som inte silar tugget. Men lite svårsmält förstås. Det var roligare kapitlen innan då han beskrev vad han tyckte om tyskar, fransmän, engelsmän... kul ögonblicksbild.

Börjat på Ecce Homo också, den som min kompis som doktorerat på Nietzsche rekommenderade, lite en självbiografi då, och man förstår redan att inte ser han sig själv som en i slavmoralgänget... (Han poängterar att herren och slaven finns i den enskilda människan då iofs)

Rekoj : Den här kan kanske vara intressant?
https://poddtoppen.se/podcast/145267469 ... -bornemark
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 08 aug 2022 10:13

Anders skrev:Två Nietzsche igång, Bortom gott och ont, och nu vid de sidor där han verkligen beskriver herremoralen och slavmoralen. Man känner sig som plebejen varannan mening och som övermänniskan varannan... Men trevligt med nån som inte silar tugget. Men lite svårsmält förstås. Det var roligare kapitlen innan då han beskrev vad han tyckte om tyskar, fransmän, engelsmän... kul ögonblicksbild.

Börjat på Ecce Homo också, den som min kompis som doktorerat på Nietzsche rekommenderade, lite en självbiografi då, och man förstår redan att inte ser han sig själv som en i slavmoralgänget... (Han poängterar att herren och slaven finns i den enskilda människan då iofs)


Bortom gott och ont, är en läsvärd bok tycker jag. Själv kände jag mig dock ganska mättad i min läsning redan efter förordet och första kapitlet som handlade om filosoferna och filosofins historia. Uppdelning av människor efter typer, så som judar, fransmän, tyskar, kan jag tycka blir lite väl förenklat och ibland smaklöst...men jag säger inte att det måste vara fel. Har man förmåga att läsa med kritiskt sinne finns det nog lärdomar man kan göra, och insikter att ta del av, även i dessa kapitel.
Om herremoral och slavmoral,, tror det kan va en nyttig utmaning för alla att skaka av sig slavmoral..men förespråkade Nietzsche verkligen att gå från slavmoral till herremoral? Jag kan inte riktigt erinra mig vad han skrev om herremoral. När jag hade min ryska vän på besök så tog hon på måfå fram en bok från bokhyllan och pekade på ett citat "ingens herre, ingens slav". Det blev sen en av de första meningarna hon lärde sig att säga på svenska.

Anders skrev:Rekoj : Den här kan kanske vara intressant?
https://poddtoppen.se/podcast/145267469 ... -bornemark


Faktiskt så hittade jag just denna podden igår när jag sökte efter koppling mellan Bornemark och Jung. Visade sig att den podden har ett avsnitt om Jung och ett annat avsnitt om Bornemark. Dock hittade jag i övrigt ingen träff som placerade Bornemark och Jung i samma sammanhang. På sätt o vis lite märkligt kan jag tycka, då det Bornemark skriver i mångt och mycket motsvarar det Jung skriver. Precis som Jung delar Bornemark in i olika kunskapsområden, och de olika områden som Bornemark beskriver upplever jag ha en ganska nära koppling med de fyra funktionerna som Jung beskriver: tanke, känsla, sinnesförnimmelse och intuition.
Har du lyssnat nåt på podden, tycker du den är bra?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 23 aug 2022 19:36

Började lyssna på Alexander Bard och Jan Söderqvist bok Digital Libido. Håller inte lika hög kvalitet som Jonna Bornemarks bok tycker jag, men ändå stundvis intressant lyssning. Påminner lite om en modern svensk version av Nietzsche.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 15 sep 2022 13:14

Osynligt bläck av Mondiano. Råkade köpa samma bok två ggr till sonen när han fyllde år, så jag norpade den ena. Klockstannande tråkig i början men tänker ge den en chans.

osynligt-black.jpg
osynligt-black.jpg (12.39 KiB) Visad 4956 gånger
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 17 okt 2022 11:59

Tog mig igenom Bortom Gott och Ont, nu inne på Ecce Homo. Han är för go, Nietzsche.. "varför jag är så klok", "varför jag är så smart", "Varför jag skriver så bra böcker"
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Mlw » 06 nov 2022 11:44

Jag har just kämpat mig igenom Iain McGilchrists mastodontbok, The Matter With Things: Our Brains, Our Delusions, and the Unmaking of the World (2021). Jag har gjort reklam för McGilchrist tidigare, för han bekymrar sig för och söker förklaringen på den pågående kulturförstörelsen. Han menar att vi sedan Upplysningen blivit mer och mer orienterade åt den vänstra hjärnhalvans abstrakta sätt att tänka. Vi lever så att säga i en karta istället för den verkliga världen. Men efter denna genomläsning är jag mer tveksam till hans idé. Jag utvärderar boken här:
Review: Iain McGilchrist, "The Matter With Things"

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Mlw » 07 nov 2022 07:18

Anders skrev:Tog mig igenom Bortom Gott och Ont, nu inne på Ecce Homo. Han är för go, Nietzsche.. "varför jag är så klok", "varför jag är så smart", "Varför jag skriver så bra böcker"

Varför fortsätter folk att läsa den där gymnasiala smörjan? Läs seriösa filosofer istället!
Anti-Nietzsche: En kritik av Friedrich Nietzsche

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 07 nov 2022 07:29

Mlw skrev:
Anders skrev:Tog mig igenom Bortom Gott och Ont, nu inne på Ecce Homo. Han är för go, Nietzsche.. "varför jag är så klok", "varför jag är så smart", "Varför jag skriver så bra böcker"

Varför fortsätter folk att läsa den där gymnasiala smörjan? Läs seriösa filosofer istället!
Anti-Nietzsche: En kritik av Friedrich Nietzsche

Jorå, Fritz fortsätter att tjusa och uppröra. Tror mest de som vill ha det akademiskt upprör sig på att han skriver läsbart. Låt oss då säga ett gymnasialt språk. Som datakille kan jag rätt enkelt avkoda den modala logiken i t.ex Tractatus, men ytterst sällan ger det mig nåt annat än jaha. Jag lägger mitt obskyra på jobbet. Den enda av hans jag inte funnit givande är Zarathustra och han erkänner villigt att den är fluffig.

Det jag är intresserad av hos en filosof, psykolog, sociolog är - vad vill de ha sagt. Tala ur skägget, karl. Att som nån slags sport att förstå vad nån som gör sitt bästa för att säga saker invecklat - been there done that. Ska man förstå modern filosofi skall man läsa sista kapitlet i Russells filosofiska historia där han liksom ger en programförklaring för framtida filosofi, och han fick tyvärr i mycket rätt.

Sen kritiken du länkade - läser man Nietzsche med de glasögonen kommer man inte gilla honom förstås. Man måste våga läsa honom på allvar. Jag gillar definitivt inte allt han skriver, men han utmanar moraliteten lika mycket idag som då.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 07 nov 2022 07:49

Anders skrev:
Mlw skrev:
Anders skrev:Tog mig igenom Bortom Gott och Ont, nu inne på Ecce Homo. Han är för go, Nietzsche.. "varför jag är så klok", "varför jag är så smart", "Varför jag skriver så bra böcker"

Varför fortsätter folk att läsa den där gymnasiala smörjan? Läs seriösa filosofer istället!
Anti-Nietzsche: En kritik av Friedrich Nietzsche

Jorå, Fritz fortsätter att tjusa och uppröra. Tror mest de som vill ha det akademiskt upprör sig på att han skriver läsbart. Låt oss då säga ett gymnasialt språk. Som datakille kan jag rätt enkelt avkoda den modala logiken i t.ex Tractatus, men ytterst sällan ger det mig nåt annat än jaha. Jag lägger mitt obskyra på jobbet. Den enda av hans jag inte funnit givande är Zarathustra och han erkänner villigt att den är fluffig.

Det jag är intresserad av hos en filosof, psykolog, sociolog är - vad vill de ha sagt. Tala ur skägget, karl. Att som nån slags sport att förstå vad nån som gör sitt bästa för att säga saker invecklat - been there done that. Ska man förstå modern filosofi skall man läsa sista kapitlet i Russells filosofiska historia där han liksom ger en programförklaring för gramtida filosofi, och han fick tyvärr i mycket rätt.



Lin Yutang skrev så här i kapitlet konsten att tänka.
...den vise talar om livet sådant han själv iakttar det, och den begåvade talar om den vises ord, och den dumme diskuterar den begåvades ord.....

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 07 nov 2022 08:18

Men en sak - kritiker är alltid välkomna och jag hann bara kort läsa igenom den i morse, skall läsa noggrannare nån dag efter jobbet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 07 nov 2022 11:28

xion skrev:
Lin Yutang skrev så här i kapitlet konsten att tänka.
...den vise talar om livet sådant han själv iakttar det, och den begåvade talar om den vises ord, och den dumme diskuterar den begåvades ord.....


...och jubelidioten kommenterar den dummes diskussion? En av livets svåraste utmaningar kan väl vara just detta, att fokusera vid vad som är relevant, röra kärnan vid vad som är mest betydelsefullt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 06 jan 2023 16:50

Jag har äntligen lyckats ta mig igenom "Flykten från friheten" av Erich Fromm.
Mycket information men inte särskilt underhållande.
Mycket psykologi och sånt har jag svårt för.
Psykologi är ovetenskapligt.
Till exempel när jag tänker på Thomas Qvick och bortträngda minnen och Freud bl.a.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 12 jan 2023 12:22

xion skrev:Jag har äntligen lyckats ta mig igenom "Flykten från friheten" av Erich Fromm.
Mycket information men inte särskilt underhållande.
Mycket psykologi och sånt har jag svårt för.
Psykologi är ovetenskapligt.
Till exempel när jag tänker på Thomas Qvick och bortträngda minnen och Freud bl.a.


Märkligt att en bok som skrevs 1943 kan vara så "up to date".
Man ser massor av de saker som tas upp i boken hända rum omkring oss.
Jag tänker på Trump i USA . Bolsonaro i Brasilien, Putin i Ryssland, Ungern, Tjeckien, Österrike m.m.
Flykten från friheten och sökandet efter Auktoriteter verkar vara i tiden.
Även religiösa auktoriteter röner framgångar. Teokratier och andra diktaturer stärker sitt grepp over människorna
Tur att man ska dö snart.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 16 jan 2023 00:20

Jag läser Lea Ypis bok Fri, som handlar om författarens uppväxt i Albanien, och hennes upplevelser i samband med Sovjetunionens upplösning. Det är ganska intressant läsning, om än jag inte kommit så långt in i boken.
Hennes tankar då hon levde under kommuniststyret i Albanien var nog ganska typiska för en som lever under sådana omständigheter. Att livet inte självklart upplevdes "bättre" när kommunismen föll är nog också ganska naturligt. Jag tänker att det nog mycket är i linje med allmänmänsklig psykologi, och en hel del finns att lära sig därav.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster