Vill bli Författare. Var näst?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Algotezza » 20 sep 2016 19:34

Pilatus skrev:
ThinkThat skrev:Det är lätt att tro att författare skriver böcker rakt upp och ner ...

Kanske bland dem som inte själva försökt.
Vill man ha litet inblick i Hur stora författare arbetar, så läs Nils-Olof Franzéns bok,
Prisma, 1963. Den innehåller kåserier om skrivmödor och diktarvardag. Mycket läsvärd.


Den växte jag upp med... :D
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Anders » 22 sep 2016 19:02

Att skriva löpande text, att ha ett bra uppslag, inga större problem. Men att få till en snygg story, en snygg plot som hänger ihop, det är helvetes svårt. Det undrar jag hur proffsen åstadkommer. Även en nedskriven, som Läckberg har helvetes bra intriger, och genomföranden av dessa. Även om språk kan vara olika och så, så kan de skruva ihop en historia värd namnet. Kanske inte alla, typ Kristina Sandberg som bara rapar samma sida upp och sida ner även om ämnena är intressanta nog, och miljöerna kan vara givande. Men det är ingen story.

Att få till en riktigt bra story, finns det något knep för det? Eller är det bara att gratulera vissa till medfödda talanger?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Algotezza » 22 sep 2016 19:27

Anders skrev:Att skriva löpande text, att ha ett bra uppslag, inga större problem. Men att få till en snygg story, en snygg plot som hänger ihop, det är helvetes svårt. Det undrar jag hur proffsen åstadkommer. Även en nedskriven, som Läckberg har helvetes bra intriger, och genomföranden av dessa. Även om språk kan vara olika och så, så kan de skruva ihop en historia värd namnet. Kanske inte alla, typ Kristina Sandberg som bara rapar samma sida upp och sida ner även om ämnena är intressanta nog, och miljöerna kan vara givande. Men det är ingen story.

Att få till en riktigt bra story, finns det något knep för det? Eller är det bara att gratulera vissa till medfödda talanger?


Följ intrigkurvan...
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav xion » 28 sep 2016 09:11

ingen reklam, tack

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav klorofyll » 01 okt 2016 05:48

Anders skrev:Att skriva löpande text, att ha ett bra uppslag, inga större problem. Men att få till en snygg story, en snygg plot som hänger ihop, det är helvetes svårt. Det undrar jag hur proffsen åstadkommer. Även en nedskriven, som Läckberg har helvetes bra intriger, och genomföranden av dessa. Även om språk kan vara olika och så, så kan de skruva ihop en historia värd namnet. Kanske inte alla, typ Kristina Sandberg som bara rapar samma sida upp och sida ner även om ämnena är intressanta nog, och miljöerna kan vara givande. Men det är ingen story.

Att få till en riktigt bra story, finns det något knep för det? Eller är det bara att gratulera vissa till medfödda talanger?

Jag tror att en oerhört viktig aspekt är, för vem man skriver... Vem tänker/vill man ska läsa sin text? För om man vet det, så kan spela på "den andres förväntningar"... Det blir ungefär som att samtala med någon, att skriva alltså. Kanske har man något att förklara som författare och när man förklarar för andra så får man kommentarer, när man skriver får man ju inga direkta kommentarer utan man får föreställa sig dem så att historien hankar sig framåt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Pilatus » 01 okt 2016 11:23

klorofyll skrev:Jag tror att en oerhört viktig aspekt är, för vem man skriver... Vem tänker/vill man ska läsa sin text?

Det är ingen bra idé att spekulera om mottagaren. Det många författare talar om är att de skriver en bok som de själva gärna skulle vilja läsa. Det måste vara något som de vet något om och som de kan göra en berättelse om. Det är tillräckligt svårt.

Att skriva till någon går förstås. Som då vi skriver brev, eller här på forumet då vi svarar på en fråga, "Var näst?". Eller så skriver man bara därför att man har ett antal idéer (en idé - en novell) som skulle kunna vävas samman till en bok.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Anders » 01 okt 2016 14:53

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att en oerhört viktig aspekt är, för vem man skriver... Vem tänker/vill man ska läsa sin text?

Det är ingen bra idé att spekulera om mottagaren. Det många författare talar om är att de skriver en bok som de själva gärna skulle vilja läsa. Det måste vara något som de vet något om och som de kan göra en berättelse om. Det är tillräckligt svårt.

Att skriva till någon går förstås. Som då vi skriver brev, eller här på forumet då vi svarar på en fråga, "Var näst?". Eller så skriver man bara därför att man har ett antal idéer (en idé - en novell) som skulle kunna vävas samman till en bok.

Absolut. Och jag försöker det. Men jag gillar själv att läsa böcker med en helvetes bra plot och det är jag helt enkelt för korkad för att få till. Ideer har jag många och det har nog alla. Språket är inget problem för att jag skall skriva böcker jag själv vill läsa. Miljöbeskrivningar är värre, det är ju journalister och rika pappors döttrar som skriver böcker, folk som "upplever saker" Fantasy är en möjlighet för ett folkhemsbarn.

Men att få till en bra plot, ett bra flöde händelser det är helvetes svårt. Det kanske är i den änden man skall börja? Eller lite krasst, Nora Roberts, som faktiskt skriver helvetes bra berättade om hur det var då hon började skriva. Hon hade just inte skrivit något, långt upp i vuxen ålder, hamnade sen i nån situation, typ en storm eller ett elavbrott där hon inte hade nåt annat att göra än att skriva.
Hon satte sig ned, och efter en halv sida visste hon - det är det här jag skall jobba med, det här kan jag. Blir man avundsjuk - eller???? Och då man inte fått den där kicken kanske det inte är vad man skall hålla på med :cry: :cry:
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Pilatus » 17 okt 2016 15:35

ThinkThat skrev:I författarskap är, som läsare, identifikation avgörande. Kan du identifiera dej med författaren?

Du måste mena huvudpersonen i berättelsen? Vem författaren är vet vi inte alltid något om. Men om vi berörs av romanens ämne och personernas livsöden så är förstås mycket vunnet, både för författaren och läsarna.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav SigurdV » 14 mar 2017 19:38

Jag gissar att författare helt enkelt inte slutar skriva.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Algotezza » 14 mar 2017 20:52

SigurdV skrev:Jag gissar att författare helt enkelt inte slutar skriva.


Grafomaniker.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Pilatus » 14 mar 2017 21:54

Algotezza skrev:
SigurdV skrev:Jag gissar att författare helt enkelt inte slutar skriva.

Grafomaniker.

Diarrhea verborum nervosa.
Moderator


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster