Bards och Söderqvists Synteism...

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Bards och Söderqvists Synteism...

Inläggav Algotezza » 05 aug 2015 15:04

Någon som läst/läser Alexander Bards/Jan Söderqvists bok Synteism: Att skapa gud i internetåldern? Några tankar kring den?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Bards och Söderqvists Synteism...

Inläggav Anders » 06 aug 2015 22:08

Algotezza skrev:Någon som läst/läser Alexander Bards/Jan Söderqvists bok Synteism: Att skapa gud i internetåldern? Några tankar kring den?

Kanske man borde. Vad handlar den ungefär om?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Bards och Söderqvists Synteism...

Inläggav Algotezza » 07 aug 2015 06:58

Anders skrev:
Algotezza skrev:Någon som läst/läser Alexander Bards/Jan Söderqvists bok Synteism: Att skapa gud i internetåldern? Några tankar kring den?

Kanske man borde. Vad handlar den ungefär om?


Framtidens teologi, religion, synteismen (syntes på sätt och vis mellan teism och ateism), baserad på internet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Bards och Söderqvists Synteism...

Inläggav David H » 07 aug 2015 12:02

Algotezza skrev:Någon som läst/läser Alexander Bards/Jan Söderqvists bok Synteism: Att skapa gud i internetåldern? Några tankar kring den?


Nix! Däremot har jag läst deras bok Nätokraterna, om Internetrevolutionen. Tycker Nätokraterna absolut var en intressant bok. Brukar tycka det är ganska segt att läsa de flesta teoretiska böcker, men deras bok överraskade en del. Sen skrev jag ett blogginlägg, där jag ställde Bard mot Bourdieu... skickade också ett mail till herr Bard och tipsade om det. Var däremot tydligt att han var mer intresserad av Synteismen då, och han föreslog att jag skulle gå med i synteism-grupp på facebook... men det var inte vad jag ville då, och vårt meningsutbyte blev ganska kort. Skickade för övrigt samma blogginlägg till en sociologiprofessor, och han var kritisk mot Bard och Söderqvists sätt att skriva. Tyckte de gjorde lösa antaganden utan vetenskapliga belägg. Det kan jag hålla med om är problematiskt. Men det kan ju också vara så att Bard och Söderqvist upplevs som hot bland akademiker för att de är okonventionella. De lyckas ju med något som akademiker sällan gör, att väcka ett mer allmänt intresse.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Bards och Söderqvists Synteism...

Inläggav Algotezza » 07 aug 2015 16:47

rekoj skrev:
Algotezza skrev:Någon som läst/läser Alexander Bards/Jan Söderqvists bok Synteism: Att skapa gud i internetåldern? Några tankar kring den?


Nix! Däremot har jag läst deras bok Nätokraterna, om Internetrevolutionen. Tycker Nätokraterna absolut var en intressant bok. Brukar tycka det är ganska segt att läsa de flesta teoretiska böcker, men deras bok överraskade en del. Sen skrev jag ett blogginlägg, där jag ställde Bard mot Bourdieu... skickade också ett mail till herr Bard och tipsade om det. Var däremot tydligt att han var mer intresserad av Synteismen då, och han föreslog att jag skulle gå med i synteism-grupp på facebook... men det var inte vad jag ville då, och vårt meningsutbyte blev ganska kort. Skickade för övrigt samma blogginlägg till en sociologiprofessor, och han var kritisk mot Bard och Söderqvists sätt att skriva. Tyckte de gjorde lösa antaganden utan vetenskapliga belägg. Det kan jag hålla med om är problematiskt. Men det kan ju också vara så att Bard och Söderqvist upplevs som hot bland akademiker för att de är okonventionella. De lyckas ju med något som akademiker sällan gör, att väcka ett mer allmänt intresse.


Ja, de definierar sällan sina termer. Påstår en massa tvärsäkert. Man får läsa boken mer intuitivt. Som filosofisk poesi, öppna sinnet, ta emot. Ifrågasätta sedan när man smälter intrycken...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Bards och Söderqvists Synteism...

Inläggav freddemalte » 07 aug 2015 19:26

"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Bards och Söderqvists Synteism...

Inläggav Algotezza » 08 aug 2015 19:55

Den som är större än Gud är den som skapat Gud.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bards och Söderqvists Synteism...

Inläggav Algotezza » 13 jun 2018 18:02

Om Gud är internet är detta forum Hans Son.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster