Har ni läst "Igelkottens elegans"?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Har ni läst "Igelkottens elegans"?

Inläggav Anders » 09 dec 2015 15:56

Behaglig skönlitterär bok av en fransyska som tycks vara professor i filosofi. Vad tyckte ni, både som skönlitterär bok och från ett filosofiskt perspektiv?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Har ni läst "Igelkottens elegans"?

Inläggav Anders » 08 maj 2016 15:46

ThinkThat skrev:Du skrev i ett inlägg att du hatar matematik och förlitar dej på bondförnuft.
Därmed kommer dina inlägg att hamna i min soptunna.
För helskotta, du skippar alltså all vetenskap, all vetenskaplig metodik, all logik och ersätter detta med "bondförnuft"?
Haha.

Du läser lite fort, min vän. Gilla är en sak, acceptera en annan. Naturligtvis skippar jag ingen vetenskap, är själv ingenjör och halva släkten forskar. Har flera professorer på UU i den nära bekantskapskretsen. Men jag hatar fortfarande matte trots att jag alltid presterat bra. Tror du att teknik och vetenskap sker utan bonnförnuft så är du inte särskilt insatt.

Din snabba slustats är soptunnevärdig om någon. Jag skulle heller aldrig dra snabba slutsatser om en person efter ett inlägg, är det din vanliga modus operandi?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har ni läst "Igelkottens elegans"?

Inläggav Pilatus » 09 maj 2016 10:19

ThinkThat skrev:Granskar man honom närmare så har han ingen utbildning värt namnet men rätt färg på partiboken.

Vem tänker du på, sedan 2004 är det Kerstin Hessius som är VD för Tredje AP-fonden. Hessius är utbildad civilekonom från Stockholms universitet, och var lärare i nationalekonomi där 1984-1987.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har ni läst "Igelkottens elegans"?

Inläggav Pilatus » 09 maj 2016 12:36

ThinkThat skrev:Enda sättet att få till stånd en ändring är revolution.

"Revolutionen äter sina barn", heter det och det är ett citat från teaterpjäsen Dantons död av Georg Büchner.

I "Dantons död" gestaltas en av vändpunkterna i den franska revolutionen. I dramats centrum står två av revolutionens mest legendariska gestalter: Danton och Robespierre. Danton hade lett upproret 1792, som lett till kungadömets definitiva fall och senare tillgripit terror för att hejda kontrarevolutionen (septemberdagarna). 1793 förenades han sig med Robespierre för att krossa hébertisterna men blev själv nästa offer. Den 5 april 1794 avrättades han och hans anhängare av Robespierres män. Dramat behandlar just denna händelse. (http://minata.tripod.com/tea_danton.html)
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har ni läst "Igelkottens elegans"?

Inläggav Pilatus » 09 maj 2016 19:05

ThinkThat skrev:Jag tror våld är enda lösningen.

Då är jag tacksam att du inte har möjlighet att iscensätta några sådana önskningar.

I de stater där man verkligen gjort revolution trodde diktaturens kommissarier på att våld kunde lösa uppkomna problem. Så blev det som bekant inte. Det har förvisso funnits andra tillfällen då maktens arrogans gått för långt och folk gjort uppror. Det kan vara försvarbart.

I dagens Sverige moraliserar man om företag som håller på med räntesnurror. Det kanske är rätt. Men kritiken är alltid riktad mot företagandet - aldrig mot statens förvaltning av de skattemiljarder som man sätter sprätt på.

Man går för långt. Vänsterpartiet talade en gång i tiden om internationella konflikter. Numera talar sig Ulla Andersson varm för att alla skatter borde höjas.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har ni läst "Igelkottens elegans"?

Inläggav Pilatus » 09 maj 2016 19:55

ThinkThat skrev:Men huvva, här har vi en jöns som i extremfall kritiserar företag och deras räntesnurror men kritiserar staten för "slöseri" med skattemedel.

Just det, företag kan plundras av staten. Men det statsbärande partiet har inga förpliktelser och absolut inget ansvar?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har ni läst "Igelkottens elegans"?

Inläggav Pilatus » 09 maj 2016 21:45

ThinkThat skrev:Jag är en vanlig skattebetalare och detta oroar mej.

Ja det borde oroa dig att hur mycket du än betalar i skatt så räcker det inte. Det finns alltid något nytt behjärtansvärt ändamål varför du skall betala ännu litet mer av din surt förvärvade lön.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har ni läst "Igelkottens elegans"?

Inläggav Pilatus » 09 maj 2016 23:32

ThinkThat skrev:Jag har alltid så dåligt samvete när jag ser undernärda barn.
Sen ca 10 år bak har jag autogiro 200 varje månad, hoppas pengarna gör nytta.

Det är mycket hedervärt och jag önskar att jag kunde göra detsamma.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Har ni läst "Igelkottens elegans"?

Inläggav Anders » 10 maj 2016 07:20

ThinkThat skrev:Jag har också flera akademiker i familjen och släkten. Är själv civ.ing, en bror är universitetslektor, en annan är chefsingenjör för ett mycket stort bolag i vårdbranschen.

Jag reagerade på att du så slarvigt avfärdar allt kunnande. Istället för redig kunskap som har tagits fram genom blod svett å tårar kommer du med bonnförnuft.
Min modus operandi är inte att stämpla folk. Jag är faktiskt snäll person :D

Ah, civilare du också. Jag passade inte inte riktigt in där, men skrev bra på tentor i analys och algebra. Men ärligt var det mest för att få en vettig datautbildning, fanns inte så många på den tiden. Detta sagt - jag avfärdar inget kunnande. Det är just såna faktum som är framräknade som jag tycker är osexiga, som inte passar mitt sätt att tänka. Tro dock inte att jag inte tror på det som stämmer. På rådande paradigm osv. Men jag vill förstå svarare än att veta.

Du frågade också var bonnförnuftet kommer in i vetenskapen. Jag kan väl undra var den inte kommer in i vetenskapen. Hypotesstapande, dragande av slutsatser, val av mätserier. Hur mycket tid man skall lägga på att få anslag osv osv. Det finns tillräckligt med folk för att vissa skall vara räknenissar och andra lite mer högnivå. Båda behövs. Har en tendens att bli ledare snarare än tekniker på mina jobb, inom tekniken.

Detta sagt, välkommen till forumet! Har du läst Igelkottens Elegans?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster