Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 27 maj 2019 10:30

Anders skrev:
xion skrev:Nu har jag bara ett kapitel kvar av "Pragmatism" av William James.
Faktiskt en riktigt bra bok som jag kan rekommendera. Jag skulle gärna vilja ha den stående i bokhyllan.
Undrar om någon av er har läst den?
Jag har lite svårt för rena filosofiböcker så det går lite sakta för mig. Att ta till mig texter är inte min starka sida. Jag går mera på känsla.
Mer än hundra år sedan den skrevs men helt up to date. Det säger en del.

Tänk på att det mesta efter Descartes, skrivet av filosofihotshots inte skrivits för att upplysa massorna, utan snarare för att impa på de andra högsta hönsen i akademikerfacket, dra hem mjölk till barnen. Det är tough going att läsa originalverken. Varat och Tiden tog en evinnerlig tid att läsa. Helt ofattbart att den blev en "bestseller" i Tyskland då den publicerades runt 28. Samma folk som ett par år senare satte Hitler på tronen.

Har själv haft en liten paus i att läsa originalverk. Drog igenom Poppers Det öppna samhället förra året, den blev lite av en besvikelse. Det jag har läst sen av filosofisk ar är mer halvpopulära grejer. Jordan Peterson, Pankaj Mishra, nu senast Angela Duckworths "Grit"

Kan du göra en snabb sammanfattning av "pragmatism"? Jag tycker James verkar spännande, men har bara läst sekundärlitteratur och sett tv-inslag om honom.

P.S. Om du är impad över att Pragmatism är så pass upp to date, läs Platons dialoger. Plocka bort det som vetenskapen klarlagt, och det du har är grymt up to date. 2500 år gammalt. Vetenskapen ändrar heller inte så mycket, mer än typ i Timaios.

All filosofi värd namnet är tidlös (t.ex Seneca)
Nej jag vågar inte sammanfatta "Pragmatism".
Det är ingen tjock bok, består av åtta föreläsningar. Tämligen lättläst. Du kan nog låna den på bibblan.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 30 maj 2019 11:45

Ett citat ur en Huxley som anknyter till boken "Pragmatism".:
"Alla som har något att säga kan inte undgå att bli missförstådda. Allmänheten förstår endast de ting, varmed den är fullkomligt förtrogen. Något nytt kommer den att bli desorienterad"

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 03 jun 2019 23:41

Såg just klart minidokumentärserie om Julius Caesar på Netflix. Slog mig där att personporträtten av Casar, Brutus och Mark Anthony påminner mycket om personporträtten som dessa personer framställdes i Shakespeares drama med namnet "Julius Casar". Kan få mig att undra om likheten beror på att man kan finna stöd i historien om att deras personligheter verkligen var på detta sättet, eller om dokumentären anpassat sig efter Shakespeares porträttering...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 20 jun 2019 14:23

xion skrev:All filosofi värd namnet är tidlös (t.ex Seneca)
Nej jag vågar inte sammanfatta "Pragmatism".
Det är ingen tjock bok, består av åtta föreläsningar. Tämligen lättläst. Du kan nog låna den på bibblan.

Nu lånad. Skall sammanfatta. Har börjat läsa, oerhört trevligt som han pratar om filosofi allmänt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 24 jun 2019 08:52

Läst Pragmatism lite mer i helgen. Att läsa föreläsningsanteckningar är väldigt mycket mer behagligt än att läsa en akademikerbok skriven för att impa på andra akademiker. Skulle vara en utmärkt bok för bokcirkel för seriösa amatörer i filosofi (någon intresserad?)

Mest intressant hittills som tidsdokument, hur man såg på Religion, vetenskap. Hans anti-rationalism känns lite förebådande för den moderna akademiska filosofin. Går lite för långt. Bara för att man rationaliserar något behöver det inte innebära att det är en endlösung.
Men det är lite för skönt då saker är färdigtänkta, så anti-rationalism behövdes verkligen, och behövs idag. Finns gott om frågor utan endlösung.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

SanneD
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 jun 2019 19:47
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav SanneD » 28 jun 2019 19:50

Just nu är jag här, av Isabelle Ståhl. Hittills gillar jag den.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 08 jul 2019 10:41

Liz Fenwick, ren myspys. Lite tantporr. Det spöar killporr alla dagar i veckan. Förstå om nån kom på hur man verkligen skulle göra erotik så att det vare sig kändes fjompigt eller grovt. Den skulle bli rikare än Wallenberg. Kan förstå att 50 shades blev en storsäljare, även om det är för mycket sadistgrejen för min smak. Sex. Inte lätt, det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 08 jul 2019 18:31

Den här läser jag nu


Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav scirocco » 01 aug 2019 03:18

Jag skulle vilja läsa om sagan om gullock. När hon provar björnarnas olika saker. Sen provsover hon deras sängar med. När björnarna kommer hem ligger hon o sover i en av sängarna. Jag får nog googla på den där sagan för jag kommer inte ihåg den rigtigt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 27 aug 2019 08:52

Hawkings sista bok. Kort svar på stora frågor.

Gud som personlig Gud behövs inte som förklaring till universums uppkomst, enligt Haweking. Han är dock inte främmande för att kalla summan av naturlagar och kosniska konstatner (= allt det som möjliggör uppkosmt av liv och mänskligt medvetande) för Gud - men då är det inte en personlig Gud man kan be till för att få fördelar av.

Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 27 aug 2019 08:53

Har precis även läst denna barnbok för vuxna.

Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 27 aug 2019 10:34

Bläddrar lite i "Pragmatism" av James som jag läst ut. Lite svår att få grepp om. Blev väldigt hattigt jag läste i den, fem sidor då och fem sidor då. Hr svårt att läsa böcker nu, frugan tjatar på mig att gå till optikern.

Annars en massa feelgood av Caroline Säfstrand på ljudbok. Höjdaren är Hemligheternas Skafferi som utspelar sig på ön Ven. Min farfar lärde upp den man som byggde golfbanor på Ven och var traktens store man.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Pilatus » 28 aug 2019 17:08

Alternativa fakta: Om kunskapen och dess fiender, Åsa Wikforss, andra tryckn. 2017

En modern bok om aktuella problem, Trump, sociala medier, medvetet felaktiga nyheter och mycket annat. Läs den, bör finnas på varje bibliotek!
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 28 aug 2019 18:07

Pilatus skrev:Alternativa fakta: Om kunskapen och dess fiender, Åsa Wikforss, andra tryckn. 2017

En modern bok om aktuella problem, Trump, sociala medier, medvetet felaktiga nyheter och mycket annat. Läs den, bör finnas på varje bibliotek!

Har kommunicerat en del med Wikforss efter hennes sommarprogram förra året. Där den här boken behandlades. Hon har ett avstånd mellan sin forskargärning och sin filantropi. Som Russell. Intressant bakgrund, och i min dialog med henne verkar hon förstå begreppet klass i förhållande till sådant som välvillighet mot t.ex. flyktingmottagning. Ofantligt viktigt. Har peppat mig att skriva. Någonstans haltar det här med ”fel med fake news”. Skulle säga ungefär så här, med John Rawls : man kan inte berätta om sådant som fake news till människor som gynnas mindre än en själv av slutsatserna av dessa diskussioner och tro att man blir lyssnad på.

John Rawls gav många svar på den typer av diskussioner. I dagsläget är det snarare vänster än höger som borde läsa A Theory of Justice. En viktig fråga är - vilka ingår i systemet. Och se där, ett lästips.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 28 aug 2019 19:49

Ibland läser jag Trumps tweets. Ger samma känsla ang författarens självbild som att läsa Mein Kampf. Har den på svenska. Askild & Kärnekull förlag 1968.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster