Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 30 jan 2019 10:49

Jag läser "Flykten från Friheten" av Erich Fromm.
Seg bok, men jag ser i alla fall ut att ta mig igenom den.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 30 jan 2019 11:25

För mej tvärt om.
Läser Fowles Illusionisten för femte eller sjätte gången. Måste vänta typ fem år mellan gångerna för att hinna glömma mycket nog(har några såna böcker) och nu läser jag så långsamt som jag bara kan för att verkligen njuta av den.
Skulle knappast getts ut nu, inte särskilt PK, men en helvetes skön stämning i den boken. Man vill åka ut i de grekiska öarna genast!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 17 feb 2019 16:22

Jag har läst ut Kontrapunkt nu och lånat några till av Aldous Huxley.
Han är inte så pjåkig faktiskt.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 10 mar 2019 16:33

Ett citat från Huxley (Blind i Gaza)
"Han sköt upp dörren och stod under kupolen och inandades den svaga, kärva doften av böcker. Millioner böcker. Och alla de där hundratusentalen författare, sekel efter sekel - var och en övertygad om att han hade rätt, övertygad om att han kände den väsentliga hemligheten, övertygad om att han kunde övertyga resten av världen genom att skriva ner den svart på vitt. Faktiskt vore ju dock de enda människor någon någonsin övertygat sådana, som naturen och omständigheterna redan på förhand hade övertygat aktuellt eller potentiellt."

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 12 mar 2019 09:06

Jag har alltid tyckt att man har översatt titeln på min favoritbok fel.
"The Importance of living" har man översatt till "Konsten att njuta av livet"
Det här leder ju tanken till någon slags "självhjälpsbok" vilket inte är rätt.
Äntligen har jag kommit på vad man borde ha valt istället.
Ett citat från boken jag läser:

"Att veta vem man i själva verket är, vara medveten om det universella och opersonliga liv som lever genom var och en av oss - det är konsten att leva, och är det som kan hjälpa den döende att fortsätta utöva den. Ända till sista slutet. Kanske bortom slutet."

Där har vi det.
The Importance of living = Konsten att leva.
Så skulle det ha översatts.

störningsmoment
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2019 02:18

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav störningsmoment » 18 mar 2019 00:50

lolita
venus in furs
brott och straff

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 18 mar 2019 09:03

Grit. Skeptisk till den.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav hakkapeliitta » 26 mar 2019 21:50

xion skrev:Jag har alltid tyckt att man har översatt titeln på min favoritbok fel.
"The Importance of living" har man översatt till "Konsten att njuta av livet"
Det här leder ju tanken till någon slags "självhjälpsbok" vilket inte är rätt.
Äntligen har jag kommit på vad man borde ha valt istället.
Ett citat från boken jag läser:

"Att veta vem man i själva verket är, vara medveten om det universella och opersonliga liv som lever genom var och en av oss - det är konsten att leva, och är det som kan hjälpa den döende att fortsätta utöva den. Ända till sista slutet. Kanske bortom slutet."

Där har vi det.
The Importance of living = Konsten att leva.
Så skulle det ha översatts.

Sämsta översättningen av boktitel som jag kan komma på är Hannu Salamas roman som på finska heter "Siinä näkijä missä tekijä" som är översatt till "Kommer upp i tö".
Boken handlar om andra världskriget och om finska kommunister som höll på Sovjet, fast Salama själv var "vänster" så var boken en uppgörelse med hans föräldrar.
Den finska titeln är verkligen svåröversatt, en lek med ord, en långdragen och tråkig översättning är, usch vill inte ens försöka.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 27 mar 2019 08:34

Jag läser vidare på Aldous Huxleys författarskap. Jag kommer nog att läsa så gott som alla som det verkar.
För närvarande "Framtidens Värld". En bok som är mer psykologi och politik än underhållning.
Hittade en del intressanta frågor om suggestion som egentligen borde vara värda en tråd.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav klorofyll » 28 mar 2019 00:42

Läst stora delar av "Jag var Ingmar Bergmans hushållerska". Utlämnande, begåvat och oväntat. Haha.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 08 apr 2019 16:01

Jag har lyckats ta mig igenom "Konsten att se" av Aldous Huxley.
Seg bok fullproppad med övningar hur man tränar upp sina ögon för att kunna se utan glasögon.
Fungerar det? Ingen aning men resonemanget är för det mesta logiskt. Det skulle krävas stor envishet att utöva alla dessa övningar utan att tröttna.
Det lilla som gick att prova direkt verkar i alla fall funka.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 25 apr 2019 22:58

Schulmans. Karln är per definition ett kräkmedel för mig, men boken har en hel del att säga. Lite irriterad på att den fängslar mej.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 16 maj 2019 13:32

Tog lite ledigt från Huxley och gav mig istället på "Pragmatism" av William James.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 26 maj 2019 13:32

Nu har jag bara ett kapitel kvar av "Pragmatism" av William James.
Faktiskt en riktigt bra bok som jag kan rekommendera. Jag skulle gärna vilja ha den stående i bokhyllan.
Undrar om någon av er har läst den?
Jag har lite svårt för rena filosofiböcker så det går lite sakta för mig. Att ta till mig texter är inte min starka sida. Jag går mera på känsla.
Mer än hundra år sedan den skrevs men helt up to date. Det säger en del.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 27 maj 2019 08:09

xion skrev:Nu har jag bara ett kapitel kvar av "Pragmatism" av William James.
Faktiskt en riktigt bra bok som jag kan rekommendera. Jag skulle gärna vilja ha den stående i bokhyllan.
Undrar om någon av er har läst den?
Jag har lite svårt för rena filosofiböcker så det går lite sakta för mig. Att ta till mig texter är inte min starka sida. Jag går mera på känsla.
Mer än hundra år sedan den skrevs men helt up to date. Det säger en del.

Tänk på att det mesta efter Descartes, skrivet av filosofihotshots inte skrivits för att upplysa massorna, utan snarare för att impa på de andra högsta hönsen i akademikerfacket, dra hem mjölk till barnen. Det är tough going att läsa originalverken. Varat och Tiden tog en evinnerlig tid att läsa. Helt ofattbart att den blev en "bestseller" i Tyskland då den publicerades runt 28. Samma folk som ett par år senare satte Hitler på tronen.

Har själv haft en liten paus i att läsa originalverk. Drog igenom Poppers Det öppna samhället förra året, den blev lite av en besvikelse. Det jag har läst sen av filosofisk ar är mer halvpopulära grejer. Jordan Peterson, Pankaj Mishra, nu senast Angela Duckworths "Grit"

Kan du göra en snabb sammanfattning av "pragmatism"? Jag tycker James verkar spännande, men har bara läst sekundärlitteratur och sett tv-inslag om honom.

P.S. Om du är impad över att Pragmatism är så pass upp to date, läs Platons dialoger. Plocka bort det som vetenskapen klarlagt, och det du har är grymt up to date. 2500 år gammalt. Vetenskapen ändrar heller inte så mycket, mer än typ i Timaios.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster