Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 18 jul 2018 17:18

sökandesjäl skrev:Kan någon ge mig ett tips på en bok? Filosofi som får mig att förstå den som tipsar om boken men som jag inte förstår som läget är just nu. Hur kan vi nå varandra?


Ett filosofibokstips: Wittgensteins anteckningar om filosofi, utdrag från "The Big Typescript" och sammanställt i en liten bok. Återkommer gång på gång till frågan "vad är filosofi?". Enligt mig bland det mest intressanta som Wittgenstein skrivit...om än det han skriver här är långt ifrån oproblematiskt, och det går att ifrågasätta en hel del.

https://www.bokus.com/bok/9789197363617/filosofi/ (tydligen slutsålt här, men går nog få tag i på annat håll, bibliotek exempelvis)
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 17:41

rekoj skrev:
sökandesjäl skrev:Kan någon ge mig ett tips på en bok? Filosofi som får mig att förstå den som tipsar om boken men som jag inte förstår som läget är just nu. Hur kan vi nå varandra?


Ett filosofibokstips: Wittgensteins anteckningar om filosofi, utdrag från "The Big Typescript" och sammanställt i en liten bok. Återkommer gång på gång till frågan "vad är filosofi?". Enligt mig bland det mest intressanta som Wittgenstein skrivit...om än det han skriver här är långt ifrån oproblematiskt, och det går att ifrågasätta en hel del.

https://www.bokus.com/bok/9789197363617/filosofi/ (tydligen slutsålt här, men går nog få tag i på annat håll, bibliotek exempelvis)


Tack, har redan införskaffat den som ebok ( engelska ). Kan bli svårt på engelska men jag ska ge den chans.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Esther » 19 jul 2018 06:34

sökandesjäl skrev:Kan någon ge mig ett tips på en bok? Filosofi som får mig att förstå den som tipsar om boken men som jag inte förstår som läget är just nu. Hur kan vi nå varandra?


Människor är rädda - det är en slags grundposition inom vårt väsen. Den rädslan kan yttra sig på många sätt - men framförallt ett avståndstagande till andra, en rädsla att vilja närma sig det som är "annorlunda för mig, mitt väsen, hur jag förstår mig själv och vad som är rätt och gott". Det som avviker från det sista - inger rädsla, rädsla inger en önskan till avstånd, avstånd till uteslutande, uteslutande till en önskan till att rättfärdiga detta på något sätt - finna stöd för denna position i andra - vilket aldrig tar bort rädslan och ger individen förståelse, insikter.

Vissa ord: ondska, satan, djävulskt, mörker... skrämmer oss så att vi absolut inte vill se dem i oss själva. Men vi bär dessa och kan inte befria oss - men däremot belysa dem. Öppna och låta ljuset lysa på det - inse, integrera och förstå - ...

Hur kan vi nå varandra?
Mycket av vårt eget väsen finns i andras väsen.
Vem är vi mer lika?
Hur kan vi försona oss med - främst oss själva, våra egna gärningar som är så tunga att vi helst förlägger det vi är - i andra, hatar dem, förnekar vi är själva värre?
Det är inte lätt att vara människa - men den som lämnat detta bakom sig - vet.

En bra bok?
Jag är mycket förtjust i Martin Buber. Tycker om hans böcker. De ger mycket.
Vad är filosofi? Kärlek till vishet.
Vad är vishet?
Förmågan att förstå att göra rätt saker vid rätt tillfälle till rätt person - därför att man själv fått möjligheter till insikt genom öppenheten - mjukheten - i det hårda skal vi skapar genom att vi gav oss, öppnade oss och blev slagna, kränkta och skändade av andra, svikna, förrådda och utlämnade --- vårt hårda skal till trots - öppnade vi oss. Gav vika och visade sårbarhet inför det som kan läka såren, ta bort skalet och ersätta det med visheten.

Rekommenderar Martin Bubers Skuld och skuldkänsla (1958) - Dualis Förlag (1989)

Kärlek uttrycks i alla hans böcker (har läst nästintill alla) - som är korta, koncisa med stor text :)...
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 19 jul 2018 09:15

Buber har jag läst, men fick nog igen riktig ordning på honom.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Esther » 19 jul 2018 10:57

sökandesjäl skrev:Buber har jag läst, men fick nog igen riktig ordning på honom.


Försök igen!
Läs långsam den bok som jag rekommenderar.
Den kommer att svara dig i samtliga frågeställningar du framlagt här.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Esther » 19 jul 2018 12:02

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Buber har jag läst, men fick nog igen riktig ordning på honom.


Försök igen!
Läs långsam den bok som jag rekommenderar.
Den kommer att svara dig i samtliga frågeställningar du framlagt här.



Citat från boken : man kan inte göra det onda helhjärtat, bara det goda kan man göra helhjärtat. Det man måste tvinga sig själv till är ännu inte det goda: först när en människa erövrat sig själv sker det goda genom henne.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 19 jul 2018 18:13

Kom att tänka på en sak. Du som är troende, ifall du nu inte redan läst dom, kanske skulle få utbyte av Tito Collianders självbiografiska böcker. Själv tycker jag om dom ialla fall fastän jag inte är troende. Har sett att dom brukar finnas på bibliotek.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 19 jul 2018 18:15

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Buber har jag läst, men fick nog igen riktig ordning på honom.


Försök igen!
Läs långsam den bok som jag rekommenderar.
Den kommer att svara dig i samtliga frågeställningar du framlagt här.


Noterar detta ialla fall, sen får vi se. Läser säkert 10- 15 st böcker parallellt bara just nu.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Esther » 19 jul 2018 18:35

sökandesjäl skrev:
Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Buber har jag läst, men fick nog igen riktig ordning på honom.


Försök igen!
Läs långsam den bok som jag rekommenderar.
Den kommer att svara dig i samtliga frågeställningar du framlagt här.


Noterar detta ialla fall, sen får vi se. Läser säkert 10- 15 st böcker parallellt bara just nu.



oj.....
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 19 jul 2018 18:37

Det blir lätt så, läser böckerna i etapper. Förr när jag läste skönlitteratur nästan hela tiden, så ville man ju mer vara trogen varje bok.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 23 jul 2018 19:39

Undrar om någon uppskattar V.S. Naipaul härinne? Själv har jag fått mig tillbuds ett gott sällskap när jag läst hans böcker. ( ej läst alla ).

Vad gäller hans böcker så uppskattar jag bl.a. Ankomstens gåta.

Han reser även runt för att intervjua helt vanliga arbetande människor, och sedan skriver han reportageböcker om länder/ världsdelar utifrån dessa intervjuer. Tex. Bortom tron -Berättelser om Islam , och även denna bok tycker jag mycket om.

Om någon av er likt mig tycker om Naipaul, så är jag tacksam ifall ni tipsar mig om liknande böcker/ författare.

Om ni själva ej läst Naipaul men känner er nyfikna, så kan jag nog beskriva honom som något konservativ, lugn, äventyrslysten. Om ni läst Aksel Sandemose så kan där finnas en viss likhet, men Sandemose är nog mer liberal och mindre chauvinistiskt ( även fast väl detta även kan tyckas orättvist i Naipauls fall ).

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 23 jul 2018 19:42

Eller så är det kanske bara jag som kan länka ihop Naipaul med Sandemose. :oops:

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 29 jul 2018 19:31

Rabbi Menachem Mendel of Kotzk - A biographical study of the chasidic master
Av Dr. Joseph Fox

livblom
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 aug 2018 17:11

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav livblom » 01 aug 2018 17:17


sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 01 aug 2018 23:13

livblom skrev:En sista semester av Giorgio Bassani.
https://www.lefredthouron.com/samtida-sknlitteratur/en-sista-semester-pdf-bok/


Låter bra men jag kan inte finna att det är äkta, dessutom kommersialiserat med Hollywood film och dylikt. Skulle vara roligt med liknande fast att dom skriver själva eller en dotter/son eller så ifall dom ej orkar skriva själva.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster