Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
zoo
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 nov 2011 17:08

Inläggav zoo » 16 nov 2011 19:25

ravel skrev:Kristian Lundberg-yarden


Trevligt att fler här läser den. Vad tycker du om den?

Rorschach
Inlägg: 655
Blev medlem: 25 jul 2008 01:54

Inläggav Rorschach » 30 nov 2011 20:02

Lufier skrev:Köpte 1Q84 första boken av Haruki Murakami idag.

Skoj att det kom ut tre tjocka böcker på en gång.

Är det någon mer som läser den?

Intresserad av att utbyta tankar.


Jo, läser den nu.

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 30 jan 2012 20:02

Håller på med Just Kids av Patti Smith. Hm. Någon som läst den?

Läser också Murakami.

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 02 feb 2012 21:02

Du läser för mycket, skadligt, no good.
Läste delar av Patti Smith, hon är en typisk new yorkare som har levt sitt liv i isolering.
Annars är hon bra, ser lite galen ut och typisk lesbisk.
maximal utdelning med minimal ansträngning

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 05 feb 2012 19:02

Mmm. Kanske det kanske.
Nu läser jag Kandinskys Point and line to plane, inte så dum, gillar hans tankesätt.

Dean
Inlägg: 97
Blev medlem: 21 aug 2009 15:30

Inläggav Dean » 07 feb 2012 11:20

Delphine De Vigan: Underjordiska timmar.
Paolo Giordano: Primtalens ensamhet.

Två skakande samtidsskildringar.
Don´t kid yourself!

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 07 feb 2012 19:08

Dean skrev:Delphine De Vigan: Underjordiska timmar.
Paolo Giordano: Primtalens ensamhet.

Två skakande samtidsskildringar.


Hur kan primtalen vara ensamma när de är så många?

Dean
Inlägg: 97
Blev medlem: 21 aug 2009 15:30

Inläggav Dean » 10 feb 2012 16:52

Författaren använder primtal som metafor för särpräglade människor, människjor med alldeles speciella egenskaper som skiljer ut dem från andra. Som du säkert vet så uppträder aldrig primtal bredvid varandra i talserien. Ett begränsat antal s.k. tvillingprimtal finns, dvs med bara ett "vanligt" tal emellan sig.
Don´t kid yourself!

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 10 feb 2012 18:30

Dean skrev:Som du säkert vet så uppträder aldrig primtal bredvid varandra i talserien.


2 och 3?
maximal utdelning med minimal ansträngning

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 10 feb 2012 23:41

Mer offtopic, egentligen är talet 1 definitionsmässigt ett primtal, uppfyller alla kriterier på primtal.
Dock brukar det tas bort av rent praktiska skäl, av rena bekvämlighetsskäl för att slippa alla tråkiga undantag i teorierna.
Så, vi har faktiskt 1, 2, 3 som de första primtalen.

Nu blir det inga mer offT från mej, låt oss nu hålla oss till ämnet, som jag inte har en aning vad det är.
maximal utdelning med minimal ansträngning

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 16 feb 2012 22:55

Gamla trådar på FF.

Här är en tråd som jag återkommit till flera gånger, och förundrat mig över:

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=7069

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 20 feb 2012 13:30

Läste den tråden nu. Var ju ett tag sedan. Ja, jäklar där blev jag lite förbannad, frustrerad, irriterad och ledsen. Mmmm... Läser också gamla trådar här ibland.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Helen Keller

Inläggav freddemalte » 27 feb 2012 09:17

Just nu läser jag en fantastisk bok om den ännu mer fantastiska Helen Keller som trots sin dövblindhet lyckades uträtta betydligt mer än vad många andra med fullt fungerande syn och hörsel uträttar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Helen_Keller

Det som även intresserar mig är hur världen upplevs av någon som i princip aldrig hört eller sett (var 1,5 år när hon blev dövblind) I denna bok får man en liten liten glimt av detta!

http://www.bokus.com/bok/9789172241374/ ... ers-varld/

Om boken:
Helen Keller (18801968) blev helt blind och döv vid ett och ett halvt års ålder. I fem år levde hon språkligt isolerad och omedveten om sig själv. Genom en enastående insats av en energisk privatlärare, Anne Sullivan, fick hon vid sju års ålder språkets nyckel i sin hand och blev med tiden en framgångsrik författare och ett språkrör för funktionshindrade och förtryckta i hela världen. 

Bokens titel Helen Kellers värld syftar både på de föreställningar om världen som Helen Keller konstruerade med språkets hjälp och på den faktiska värld som hon levde och verkade i. Boken tar oss med på en kulturhistorisk resa från 1800-talets Alabama fram till nutiden. Huvudpersonens motsägelsefulla personlighet och hennes engagemang i kulturfrågor och samhällsliv ger en originell återspegling av 1900-talets kulturhistoria. 

Helen Keller var radikal feminist, revolutionär marxist, men samtidigt djupt religiös och en hängiven anhängare av den svenske andeskådaren Emanuel Swedenborg. Hon var nära vän till bl.a. författaren Mark Twain och uppfinnaren Alexander Graham Bell, uppträdde som Hollywoodstjärna, turnerande vaudevilleartist och föreläste i över trettio länder på fem kontinenter i fem årtionden.

Helen Kellers värld den första heltäckande biografin på svenska är också en berättelse om hennes lärare och livskamrat, Anne Sullivan Macy, och om hur två väsensskilda personligheter sammanlänkades av märklig tillfällighet.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anne » 31 jul 2012 22:52

Kärlekens musik. Jag bara plockar en bok ur hyllorna på måfå på bibliotektet. Den här tyckte jag var bra.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vad läser Du just nu?

Inläggav klorofyll » 08 sep 2012 17:18

Just nu läser jag Steve Jobs : en biografi av Walter Isaacson

Om ni vi vill läsa två andra bra biografier med samma underbara kvalitet, men av lite motsatt slag:

Min far hade en dröm av Barack Obama
Familjen bin Ladin av Steve Coll


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 59 och 0 gäster