Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 16 feb 2018 23:19

xion skrev:I min bokhylla hittade jag en annan bok av Huxley (kontrapunkt) som också tydligen var samhällskritisk. Jag började i den och den visade sig handla om klassklyftorna i mellankrigstidens England. Välskriven men inte min "cup of tea". Så jag lånade "Du sköna nya värld" på bibblan. Det är ju en klassiker, en science fiktion som i många stycken tydligen håller på att förverkligas.


Kontrapunkt upplever jag är en speciell bok...jag tyckte nog nästan den blev bättre och bättre ju längre jag läste. Ändå ville jag inte ge den högsta betyg. Kanske för att jag trots allt har lite svårt för författaren. Du sköna nya värld har jag inte läst, eller inte mer än förordet, det fick räcka för mig - kanske tänker jag om nån gång senare, vem vet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 16 feb 2018 23:24

Nu läser jag inget alls, men när jag är ute och promenerar lyssnar jag på ljudbok - "En nyckfull kvinna" av Emilie Flygare Carlén https://librivox.org/group/464?primary_ ... et_results, stundom ganska rolig, ibland lite tjatig.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 17 feb 2018 09:22

rekoj skrev:
xion skrev:I min bokhylla hittade jag en annan bok av Huxley (kontrapunkt) som också tydligen var samhällskritisk. Jag började i den och den visade sig handla om klassklyftorna i mellankrigstidens England. Välskriven men inte min "cup of tea". Så jag lånade "Du sköna nya värld" på bibblan. Det är ju en klassiker, en science fiktion som i många stycken tydligen håller på att förverkligas.


Kontrapunkt upplever jag är en speciell bok...jag tyckte nog nästan den blev bättre och bättre ju längre jag läste. Ändå ville jag inte ge den högsta betyg. Kanske för att jag trots allt har lite svårt för författaren. Du sköna nya värld har jag inte läst, eller inte mer än förordet, det fick räcka för mig - kanske tänker jag om nån gång senare, vem vet.

Vet inte vad du reagerar mot när det gäller författaren. Jag har kommit en bit i Du sköna nya värld. Igenkänningsfaktorn är betydande och lockar till skratt. Lite bökigt skriven på ett ställe med tre samtidigt refererade samtal mixade. Svårt för en sån som mig som inte är någon urstyv läsare.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 17 feb 2018 10:57

22/11/'63, av Stephen King.

Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 22 feb 2018 16:45

xion skrev:
rekoj skrev:
xion skrev:I min bokhylla hittade jag en annan bok av Huxley (kontrapunkt) som också tydligen var samhällskritisk. Jag började i den och den visade sig handla om klassklyftorna i mellankrigstidens England. Välskriven men inte min "cup of tea". Så jag lånade "Du sköna nya värld" på bibblan. Det är ju en klassiker, en science fiktion som i många stycken tydligen håller på att förverkligas.


Kontrapunkt upplever jag är en speciell bok...jag tyckte nog nästan den blev bättre och bättre ju längre jag läste. Ändå ville jag inte ge den högsta betyg. Kanske för att jag trots allt har lite svårt för författaren. Du sköna nya värld har jag inte läst, eller inte mer än förordet, det fick räcka för mig - kanske tänker jag om nån gång senare, vem vet.

Vet inte vad du reagerar mot när det gäller författaren. Jag har kommit en bit i Du sköna nya värld. Igenkänningsfaktorn är betydande och lockar till skratt. Lite bökigt skriven på ett ställe med tre samtidigt refererade samtal mixade. Svårt för en sån som mig som inte är någon urstyv läsare.

Nu har jag läst ut "Du sköna nya värld" Dags för MIN recension;
Ingen speciellt bra bok. Behållningen kan vara medvetenheten om när den skrevs och jämförandet med dagens samhälle. Lite filosofiska tankar speciellt i samtalet mellan Vilden och världskontrollören. Slutet Kafkaliknande. Betyg 2-3

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 22 feb 2018 17:08

xion skrev:Ingen speciellt bra bok. Behållningen kan vara medvetenheten om när den skrevs och jämförandet med dagens samhälle. Lite filosofiska tankar speciellt i samtalet mellan Vilden och världskontrollören. Slutet Kafkaliknande. Betyg 2-3


Jag läste som sagt bara ett förord till Du Sköna Nya Värld. Det jag minns därifrån var att Huxley skrev om atombomben, att han i efterhand påpekade att detta var något han inte hade förutspått och tagit i beaktande då han tidigare skrivit boken...men han menade ändå att det inte hade någon avgörande betydelse. Ändå hade ju atombomben så pass stor betydelse då, att han fann det värt att skriva ett nytt förord om den.... Personligen har jag aldrig varit så förtjust i framtidsvisioner, varken som dystopier eller utopier, och det är väl ett skäl till att jag inte läste resten av boken.

Något jag imponerades av i Kontrapunkt var att det var så späckat med bildning, olika idéer, livsåskådningar osv, samtidigt som skarpa intelligenta resonemang. Jag kände då att jag själv kunde bli mer ödmjuk. Man fattar att det finns människor i världen som faktiskt tänkt till, och har förmåga att resonera och begripa.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 22 feb 2018 17:34

rekoj skrev:
xion skrev:Ingen speciellt bra bok. Behållningen kan vara medvetenheten om när den skrevs och jämförandet med dagens samhälle. Lite filosofiska tankar speciellt i samtalet mellan Vilden och världskontrollören. Slutet Kafkaliknande. Betyg 2-3


Jag läste som sagt bara ett förord till Du Sköna Nya Värld. Det jag minns därifrån var att Huxley skrev om atombomben, att han i efterhand påpekade att detta var något han inte hade förutspått och tagit i beaktande då han tidigare skrivit boken...men han menade ändå att det inte hade någon avgörande betydelse. Ändå hade ju atombomben så pass stor betydelse då, att han fann det värt att skriva ett nytt förord om den.... Personligen har jag aldrig varit så förtjust i framtidsvisioner, varken som dystopier eller utopier, och det är väl ett skäl till att jag inte läste resten av boken.

Något jag imponerades av i Kontrapunkt var att det var så späckat med bildning, olika idéer, livsåskådningar osv, samtidigt som skarpa intelligenta resonemang. Jag kände då att jag själv kunde bli mer ödmjuk. Man fattar att det finns människor i världen som faktiskt tänkt till, och har förmåga att resonera och begripa.

Jag förstår hur du menar. Eftersom du sa att boken blir bättre och bättre ska jag försöka läsa den färdigt, men just nu läser jag fyra böcker samtidigt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 01 mar 2018 09:14

Filosofiskt så läser jag om Karl Poppers "Det öppna samhället och dess fiender". Strålande bra och aktuellare nu än då den skrevs.

Halvfilosofiskt läser jag "Sapiens" som alla andra och förfäras/faschineras av vår förstörelseförmåga.

Skönlitterärt lyssnar jag på en Baldacci efter jobbet, han är perfekt för avslappning, lyssnar på Doktor Glas under tisdagsbaden, läser Gejm av De La Motte till kvällen - släng dig i väggen Jens Lapidus, och en Camilla Davidsson då jag känner mig lite feelbadsugen. Hon är bra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 18 mar 2018 08:08

Är det någon av er som har läst "Den skapande utvecklingen" av Henri Bergson?
Evolutionen tycker jag är ett intressant ämne och jag vill minnas att det fanns mycket av intresse i den boken.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 21 mar 2018 08:34

Jag har beställt hem från bibblan två av Lin Yutangs böcker. Dels "En kines om Kina" (1935, som jag inte har läst) Dels "The importance of understanding" (1960, som jag tror jag läst tidigare)



xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 29 apr 2018 07:53

xion skrev:Jag har beställt hem från bibblan två av Lin Yutangs böcker. Dels "En kines om Kina" (1935, som jag inte har läst) Dels "The importance of understanding" (1960, som jag tror jag läst tidigare)

En del författare skriver bara en bok av betydelse. Dom här två böckerna jag läst ut nu är inte så viktiga ur filosofisk synpunkt.
"The Importance of living" är det däremot.
Om jag hamnade på en öde ö och fick välja en bok att ha med mig så skulle jag tveka mellan den och, konstigt nog, Bibeln.
"Bibeln"??
Men jag är ju ateist?
Kanske just därför. För mig är Bibeln bara en väldigt innehållsrik bok med massor av filosofi och spännande berättelser. Jag skulle aldrig uppfatta texten som kommande från Gud. Min infallsvinkel skulle bli en helt annan och texterna skulle få en annan betydelse.
(Endast den som tar lätt på det andra ser som viktigt, kan se som viktigt det andra människor förbiser.)

AnaAlpha
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jun 2013 13:23

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav AnaAlpha » 31 maj 2018 21:27

Läser samlade dikter av Karin Boye.

En så gudabenådad talang och begåvning, och ett sådant oerhört öde hon gick till mötes.

Mvh

litenkanin
Nu vill jag skänka bort mig själv,
så har jag ingen smula kvar.
Säg, stjärnor, vill ni ta emot
en själ, som inga skatter har?

Karin Boye

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 05:22

Kan någon ge mig ett tips på en bok? Filosofi som får mig att förstå den som tipsar om boken men som jag inte förstår som läget är just nu. Hur kan vi nå varandra?


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster