Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Lars
Inlägg: 239
Blev medlem: 16 mar 2005 18:00
Ort: Malmö

Vad läser Du just nu?

Inläggav Lars » 03 mar 2006 10:37

Tänkte att bland alla tunga och seriösa trådar här på forumet, borde det finnas en mer eller mindre meningslös tråd som inte kräver speciellt mycket tankeverksamhet för att kunna bidra med ett inlägg.

Bok, författare och lite av "handlingen". Vad som gör den bra/intressant och varför om man vill.

Så, vad läser Du för tillfället?

Lars
Inlägg: 239
Blev medlem: 16 mar 2005 18:00
Ort: Malmö

Inläggav Lars » 03 mar 2006 10:44

"Jaget och tiden" av Jiddu Krishnamurti och David Bohm.

Rikigt intressant bok får jag lov och säga. Den är skriven som ett samtal mellan Bohm och Krishnamurti där de diskuterar många intressanta och aktuella frågor. De tar ordentliga anspråk och förfäktar till synes tidslösa problem med ett par kommentarer.

Boken behandlar bland annat:

Den psykologiska konfliktens rötter, Kan insikt förändra hjärncellerna, Döden betyder nästan ingenting och Tillvarons grund och människans sinne.

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Inläggav Fication » 03 mar 2006 13:32

Just nu ligger Mörkrets Hjärta av Joseph Conrad på nattduksbordet. Jag fick den rekomenderad efter att ha sett Apocalypse Now eftersom det finns en del paralleller däremellan. Jag får återkomma efter att ha läst lite mer.

Jaget och tiden läste jag för ett par månader sen, faktiskt.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 03 mar 2006 14:36

Krishnamurti har jag bara läst (likaså i dialogform) över internet - gör honom knappast rättvisa.

Just nu läser jag Kejsarn av Portugallien som är överraskande givande. Heja Selma, heja Sverige.

Högt uppe på listan ligger Gryning över Kalahari om människans ursprung. Men det få bli efter Kejsarn.

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 03 mar 2006 15:49

Senaste boken, en gammal goding från bokhyllan, som jag läst kanske 4 eller 5 gånger under årens lopp, var
Shadows of Forgotten Ancestors av Carl Sagan & Ann Druyan.

Den behandlar livets utveckling, från gyttja till människa, och fokuserar på varför människan är som hon är, och tycker som hon gör, utifrån föreställningen att alla beteenden vid någon fas under evolution har varit av betydelse.

Så här är vi, med ett mångmiljarder år gammalt genetiskt arv, av vilket det mesta inte längre har någon klar funktion.

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 03 mar 2006 16:57

Jag slöläser för det mesta. Känslans intelligens av Goleman - "handlar om hur känslor fungerar i förhållande till hjärnan och hur personer som har hör eq kan motivera sig själva etc", Awakening of intelligence of av Krisnahmurti - "en av hans 'djupaste' böcker", Psykologiska typer av Jung - "han gör skillnad på extroverta, objektfokuserade och introverta, subjektfokuserade människor - ligger till grund för myer-briggs personlighetstypologi", Radiance of being av Combs - "han försöker sammanföra sina kunskaper i system/komlextetsteori med transpersonell psykologi", Shambhala av Trungpa - "buddhistklassiker", Mission of art av Grey - "förkarar konstens syfte ur ett transpersonelltperspektiv... väldigt intressant" gå in och titta på hans paintings http://www.alexgrey.com/ Flow ledarskap och arbetsglädje av Csikszentmihalyi - "titeln säger sig självt", Living Enlightenment av Cohen - "titeln säger sig själv", Ideernas historia av Högnäs - "intressant liten poketbok om västerländsk idehistori", Sen tuggar jag mig igenom massa game design böcker, men det räknas inte.. Just nu är det Användarcentrerad systemdesign till tentan imorgon. Just det Myternas Makt av Campbell - "om myternas inflytande på kulturer, och att gamla myter har ett universiell budskap", han snackar med George Lukas, eller snarare hemma hos Lukas. Intressant. Iofs jag läser också Sex, Ecology och Spirituality av Wilber - "ja, vad ska man säga, grundbulten i hans integrala filosofi", men det var nästan för länge sedan jag öppnade boken.

ballistik
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 jul 2005 16:25
Ort: Göteborg

Inläggav ballistik » 03 mar 2006 22:12

On grammatology - Jacques Derrida
Moralens genealogi - Nietzsche
Nihilistiskt credo - Lars Gyllensten
"Det finns inget som heter fotogenetisk!"

Metrodorus
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 feb 2006 21:36
Ort: The Garden
Kontakt:

Inläggav Metrodorus » 20 mar 2006 18:01

Facing Death "Epicurus and his Critics" - James Warren
Brev om de blinda - Denis Diderot

Har bara börjat på båda böckerna, båda är dock mycket lovande, akademisk engelska har jag inte läst så mycket av.. så facing death kommer ta ett tag att läsas och förstås. :)
Death is nothing to us!

Napoleon
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2006 18:56

Inläggav Napoleon » 30 mar 2006 16:40

Varat och Intet av Sartre, filosofin under grekernas tragiska tidsålder av Nietzsche och en Schopenhauer biografi av Gunnar Fredriksson, har väldigt svårt att hålla mig till en bok i taget.

dangdang
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 jan 2006 11:32
Ort: skåne
Kontakt:

Inläggav dangdang » 30 mar 2006 18:08

Steven Pinker: How the mind works
Kognitivism+evolution gillar den skarpt.
Walsch:Samtal med Gud


Varför är det så att när man börjar på en bok att man måste läsa klart den.
Läser t.o.m klart sagorna för lilltösen fastän hon somnat.
Men jag kan sätta av vilket tv program som helst om jag tycker det är dåligt.
"It's not a lie, if you believe it."

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 30 mar 2006 18:58

Det är en härlig känsla när man stöter på en författare som träffar känselnerven och man sträckläser i ett euforiskt tillstånd. Vill ha mer och mer hela tiden…varje vaket tillstånd ägnas åt läsandet.
Har hänt mej några gånger.
En gång när jag läste olika romaner dök namnet Henry Miller upp då och då. Måste läsa honom tänkte jag och började med "Kräftans vändkrets". Sen var jag fast. Fortsatte med "Stenbockens vändkrets" och vidare med självbiografiska "Nexus", "Sexus", "Plexus"
Miller var en kosmopolit med en härlig förmåga att "svepa", göra ögonblicksbilder av komplexa situationer och sen lät han det mesta åt läsarens fantasi. Mest imponerad var jag av hans skrivarstil. Trots tegelstensromaner finns inga onödiga rader, inga "tråkiga" miljöbeskrivningar, utan allt är fruktansvärt effektiv text.

Just nu läser jag systembolagets katalog som natttlektyr.

CarolineDegerfeldt
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 apr 2006 16:43
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inläggav CarolineDegerfeldt » 01 apr 2006 16:46

Bibeln och lite kriminalromaner när jag får den lilla tiden över :shock:
Cariii

Lars
Inlägg: 239
Blev medlem: 16 mar 2005 18:00
Ort: Malmö

Inläggav Lars » 02 apr 2006 22:47

Jag har tillåtit mig själv att snöa lite. Har därför kastat mig in i "The awakening of intelligence" av Krishnamurti och "Siddharta" av Hesse.

The awakening of intelligence Är än så länge, som murti alltid är, väldigt intressant och omvälvande. En hel del intellektuella knytnävsslag för man allt ta emot. Det gillar jag verkligen!

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto
Inlägg: 301
Blev medlem: 25 mar 2006 17:03

Inläggav Guds tjänare » 02 apr 2006 22:59

"Ängeln på sjunde trappsteget" av Frank mccourt

en fattig (tragisk) uppväxtberättelse, 40-talets irland. Spännande!
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
Kyano
Inlägg: 310
Blev medlem: 11 maj 2005 21:15
Ort: Stockholm

Inläggav Kyano » 03 apr 2006 02:38

just nu läser jag: "just nu läser jag:" :)


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster