Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Pilatus » 29 mar 2017 19:06

SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Den som skriver en uppsats talar givetvis om vilken definition som används.

Hur förklarar man att universum startade med en viss bestämd energimängd:

Man försöker till att börja med beräkna hur stort universum är, dess medeldensitet, kinetisk energi och dess temperatur. Totala mängden energi är svårt att göra sig en föreställning om. Man försöker avgöra relationerna mellan mörk materia, mörk energi, materia och antimateria.
SigurdV skrev:Vad har bestämt ljusets hastighet?

Eller vilken är den största möjliga accelerationen innan E brakar iväg mot oändligheten?
SigurdV skrev:Vad har bestämt värdet på naturkonstanterna?

Det är de värden som balanserade varann, gjorde världen möjlig. Vi vet ingenting om andra lösningar har prövats.
SigurdV skrev:Med ditt synsätt så har antingen Gud eller Ingenting bestämt dessa frågor.

Och eftersom gudar inte lägger sig i universums göromål så måste det vara "ingenting"?
SigurdV skrev:Om man som jag kräver att alla frågor ska ha ett RIMLIGT svar så kan man inte nöja sig med din meny. Så jag har en annan definition:

Universum består av alla de punkter som man (i princip) kan dra en sammanhängande linje igenom.

Hur vet du det? Kan du förklara vad slags ontologi som denna lösning passar in i?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 29 mar 2017 19:11

SigurdV skrev:Kanske det behövs en definition av "definition"?


Blir lätt en oändlig regress av det...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anne » 29 mar 2017 19:22

The fine tune.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Pilatus » 29 mar 2017 19:45

lynx skrev:The fine tune.

Om man håller sig till sina definitioner så är det bra nog. Att kasta över bevisbördan till den andre är sällan konstruktivt. Burden tennis can be a fun game to watch, but it is sometimes wiser to avoid being a participant.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav SigurdV » 30 mar 2017 16:11

Algotezza skrev:
SigurdV skrev:Kanske det behövs en definition av "definition"?


Blir lätt en oändlig regress av det...

Just det! Om vi undviker oändliga regresser så tycks det som att vi inte kan definiera alla begrepp vi använder oss av, ett begrepp måste lämnas odefinierat eftersom vi enligt de klassiska reglerna för definitioner inte får använda det som ska definieras inom definitionen.

Men hur förstår vi då begreppen om ett begrepp lämnas odefinierat?
En definition är en beskrivning där andra begrepp än det som ska definieras ingår.
Det odefinierade begreppet har säkerligen använts i definitionerna av andra begrepp
som alltså inte längre är fullständigt begripliga.
Men de har ju i sin tur använts i definitionerna av ännu fler andra begrepp?

Begreppen visar sig höra ihop och bero av varandra.
Hur kommer det sig alltså att vi förstår begreppen?

Räddningen är att inte alla "definitioner" är beskrivningar!
Vi kan "utpeka" begrepp , identifiera dem på andra sätt än genom beskrivningar.
För "det sista odefinierade begreppet" får vi tillgripa en annan typ av identifiering.
Det brukar talas om ostensiva definitioner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ostensive_definition

Så att säga "ovanför" (de vetenskapliga) definitionerna
svävar (de vardagliga) identifieringarna...

En ganska vag kategori
som jag menar kan uttryckas med identitetsutsagor:
"Det där är en snigel."
Begreppet "snigel" identifieras via utpekning med hjälp av begreppet "Det där",
och ordet "är" motsvarar likhetstecknet.

Vår sociala vardag består av en oöverskådlig mängd gemensamma identifierare
som gör att inte ens den mest inbitne skeptiker ifrågasätter att "dörren leder ut ur rummet"...

Varje kultur kännetecknas just av sina identifierare!
Kanske lite trivialt? Men så ligger det alltså till.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav SigurdV » 30 mar 2017 16:53

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Universum består av alla de punkter som man (i princip) kan dra en sammanhängande linje igenom.

Hur vet du det? Kan du förklara vad slags ontologi som denna lösning passar in i?


VET?
Det är ju en definition!

Vårt universum är ett ganska trivsamt ställe... men per definition är det alltså egentligen
bara en oändlig mängd punkter som principiellt kan sammanbindas med en sammanhängande linje.

Logiskt sett kan det finnas punkter som inte finns med på den linjen
och då finns de punkterna inte INOM vårt universum.

På samma sätt kan vi beskriva de materiella föremålen som bestående av punkterna längs en kontinuerlig linje som passerar varje plats i föremålet... det som inte finns längs linjen finns utanför föremålet.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav SigurdV » 30 mar 2017 17:26

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Den som skriver en uppsats talar givetvis om vilken definition som används.

Hur förklarar man att universum startade med en viss bestämd energimängd:

Man försöker till att börja med beräkna hur stort universum är, dess medeldensitet, kinetisk energi och dess temperatur. Totala mängden energi är svårt att göra sig en föreställning om. Man försöker avgöra relationerna mellan mörk materia, mörk energi, materia och antimateria.


Den beräkningen har faktiskt utförts i en artikel i New Scientist nån gång mot slutet av 1900-talet.
Tyvärr har jag förlorat mitt exemplar så jag kan inte citera.
Man kom alltså fram till en viss ungefärligt bestämd mängd energi... men man kunde inte (och hade inte ens tanken på att) besvara varför det inte fanns lite mer energi än det faktiskt fanns.

Precis som med totala energin så finns det fakta vars förklaring svårligen låter sig finnas INOM VÅRT UNIVERSUM!


Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Vad har bestämt värdet på naturkonstanterna?

Det är de värden som balanserade varann, gjorde världen möjlig. Vi vet ingenting om andra lösningar har prövats.

Om konstanterna varit det minsta annorlunda hade vårt universum varit annorlunda.
Frågan är om någonting INOM vårt universum bestämmer konstanternas värde...
Och NÄR gjordes i så fall detta? Före eller efter att universum fanns till?

Det RIMLIGA är väl att någonting utanför universum bestämmer värdet på dessa konstanter?
Att värdet beror på förhållanden som KAN variera utanför universum. Då skulle vi (om vi väntar tillräckligt länge) kunna se värdena förändras lite grann med tiden...
Och därav kunna dra vissa slutsatser om förhållandena på utsidan!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Pilatus » 30 mar 2017 17:36

SigurdV skrev:På samma sätt kan vi beskriva de materiella föremålen som bestående av punkterna längs en kontinuerlig linje som passerar varje plats i föremålet... det som inte finns längs linjen finns utanför föremålet.

Fyller detta resonemang någon som helst funktion, vad kan vi lära av det? Jag förstår inte hur punkter på en linje kan vara något annat än punkter på en linje. Om du åtminstone upplyser oss om vad slags linje som du avser så kanske det går att förstå. En punkt på en Celsius-skala kan representera temperaturen i vinkällaren, ex vis till 12°C. Det förefaller mig något mer meningsfullt än oändligt många punkter runt en linje.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav SigurdV » 30 mar 2017 18:47

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:På samma sätt kan vi beskriva de materiella föremålen som bestående av punkterna längs en kontinuerlig linje som passerar varje plats i föremålet... det som inte finns längs linjen finns utanför föremålet.

Fyller detta resonemang någon som helst funktion, vad kan vi lära av det? Jag förstår inte hur punkter på en linje kan vara något annat än punkter på en linje. Om du åtminstone upplyser oss om vad slags linje som du avser så kanske det går att förstå. En punkt på en Celsius-skala kan representera temperaturen i vinkällaren, ex vis till 12°C. Det förefaller mig något mer meningsfullt än oändligt många punkter runt en linje.


Vi pratar om en linje som fullständigt uppfyller sitt rum!
Till exempel en linje som innehåller alla punkter i ett plan.
Det är ett användbart matematiskt koncept!
Du hittar det bl a inom fraktal geometri
https://en.wikipedia.org/wiki/Fractal
Wiki skrev:An infinite fractal curve can be conceived of as winding through space differently from an ordinary line, still being a 1-dimensional line yet having a fractal dimension indicating it also resembles a surface.


Pilatus skrev:Fyller detta resonemang någon som helst funktion, vad kan vi lära av det?


Att naturen är smartare än vad vi föreställer oss?
Du definierar universum som allt som finns (Vad lär man sig av den definitionen?)
och jag visar att det finns intressantare definitioner som man har nånting att lära sig av.

Jag ersätter alltså (med min definition) universum sedd som fyrdimensionell volym
med en fraktal linje som passerar ALLA PUNKTER INOM VOLYMEN.
(Och så kan vi också göra med all materia.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Fractal_dimension

Jag menar att det är en mer kreativ definition än de medeltida munkarnas taffliga försök!
Nu behövs det påpekas att det krävs lite mer för att fånga materiens naturliga egenskaper än att se materia som BARA oändliga fyrdimensionella punktmängder ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Banach%E2 ... ki_paradox

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav SigurdV » 31 mar 2017 21:41

Jag har just läst OMSTÄLLNINGEN (2016) , en bok av vetenskapsjournalisten Jens Ergon som har följt klimatfrågan i över tio år. Det är en nedslående läsning. Boken visar ganska klart att inga framgångsrika ansträngningar görs/gjorts för att begränsa koldioxidutsläppen! Tvärtom så ökar utsläppen!

Och bekymrade Jens försöker tro att en liten ljusning synes... Han gör samma fel som alla andra:
Han tror att klimatfrågan kan lösas utan stora satsningar på KÄRNKRAFT!
Tyvärr är mänskligheten sannolikt på väg mot åtminstone ekonomiskt självmord...

Jens skrev: Kina måste stoppa smoggen, Tyskland vill bli av med kärnkraften och Kalifornien vill via sin egen omställning bli marknadsledande kring allt förnybart. Koljättar går i konkurs, kraftbolag konkurreras ut och i arabvärlden har solenergi blivit billigare än olja och gas.

Under de närmaste tio åren avgörs om vår framtid blir fylld av solenergi - eller om världen måste ägna resten av århundradet åt ett desperat försök att suga koldioxid ur atmosfären.


"Vad ärdet för psykologiska vindar som blåser?" , frågar Jens... Tja... Jag har berättat det förut. Sovjetunionen satsade hårt på destabilisering av Västvärlden... Först lyckades man skapa en opinion mot kärnvapen men man lyckades bara se till att Europas kärnvapenmakter inte blev fler.

Det verkade som om väst inte riktigt förstod att de var utsatta för en propaganda attack ... att Sovjetunionen delvis under bordet finansierade och påverkade både vänstern och miljörörelsen!
Som i praktiken har fungerat som snälla idioter arbetande åt Ryssland!

Vi behöver reda ut ett och annat ... Uppgivandet av kommunismen var bara ett spel för gallerierna...bara ett propagandatrick. Ryssland är ett Imperium som höll sig med kommunism som en Modern Stats Religion! Det ledande skiktet ...stats apparaten som finns kvar i orubbat bo, är likt ett prästerskap som bara arbetar för och lever gott på kollekten. Det var en snygg teaterföreställning som hela västvärlden applåderade ... och Sverige gjorde sig av med sin värnplikts arme.

Kampanjen mot kärnkraft var ett politiskt mästerstycke, och än idag förstår inte västerlänningarna hur manipulerade de har varit ... minns ni hur propagandan mot kärnkraft till och med letade sig in i sportsidorna och serierna! DN hade för syns skull en journalist som var anställd just för att vara rn motvokt och ge argument FÖR kärnkraften ... "sättarna" eller vilka det nu var...saboterade hans artiklar när dom kom åt: De bytte till exempel ut "fusion" mot "fission och omvänt i en artikel som därmed blev löjeväckande och inget vidare förtroendeskapande.

Jag tror faktiskt att det annars hölls noga reda på att barakärnkraftsmotståndareanstääfessom journalister och jag tror de fortfarande dominerar tidningarna så jag kan inte riktigt känna nåt medlidande när de klagar på de moderna lönerna och till och med (hurra) blir fri ställda...

På senare tid har det verkat gå upp åtminstone för politiker att Ryssarna lägger sig i andra länders interna affärer... Och sedan internets uppkomst har möjligheterna bara ökat. Engelsmännen har inte ännu fattat att Brexit är en rysk suggestion...Vilken väljare som helst borde ha fattat att Irland, Skottland och kanske Wales skulle försöka lämna det Brittiska Imperiet! Det är ett ganska saftigt skatteunderlag som då försvinner. Kanske dags att döpa England till Little Britain?

Den högerinriktade politiken som det verkar gå bra för här i väst är finansierad med Ryskt stöd... Det trodde ni inte va? FBI gör rätt som undersöker Republikanernas förhållande till Ryssland ... ett tips från mig: Glöm inte kolla bokhyllorna; det finns MODERN RYSK LITTERATUR på alltför många republikanska bokhyllor. Donald har nog ingen bokhylla, men han håller hellre den ryska kontakten via sina medarbetare.

Titta hur väl Ryssarna sköter sin krigsföring...Krigsförklaringar? Gammalmodigt pjosk!
Ryssarna lyckades HALVERA antalet nybyggda kärnkraftverk i väst och nu satsar Amerikanerna (utan att förstå varför) på kolkraft som dom kommer att tvingas lägga ner ... utmärkt så kamrater...gör inget vettigt med skattepengarna! Håll statsapparat och media paralyserade med en massa tjafs!
Se till att Amerika inte vaknar...

Amerikanerna lägger ner mer pengar på sin Militära förmåga än nån annan makt...
Men vad får dom egentligen för pengarna?

Det var bakgrunden... När det nu gäller den nödvändiga energi omställningen som skulle igångsatts nån gång i mitten av förra århundradet om förståndet fått bestämma! Så gäller det att OMGÅENDE sluta släppa ut växthus gaser! Det skulle ha varit klart nu, om inte Ryssarna hade lagt sig i.

Och Ryssarna skulle inte haft avsättning i väst för sina fossila tillgångar. Det skulle svidit lite om vi kunnat skänka behövande länder av vårt energiöverskott! Och vi skulle förstås ha insisterat på att VÅRA SOLDATER bygger, underhåller och kontrollerar högspännings ledningarna...

Jag kanske inte hinner gå in på detaljerna här och nu hur omställningen saboteras ...
Men man måste ju undra vad politikerna trott sig syssla med allt sedan de 1992 i Rio
bestämt att jordens genomsnitts temperatur inte skulle få öka med mer än två grader till sekelskiftet 21OO.

Redan 1960 visade forskare att koldioxiden i atmosfären ökar...
Som det ser ut nu kommer höjningen till 2100 att med råge överstiga FYRA GRADER!
Öh... Det påstår JAG ... Jens är inte lika OUTSPOKEN som jag är ;)

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 17 jun 2017 17:41

Så talade Zarathustra.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 20 jun 2017 12:36

Har just läst klart fjärde bandet av Platons Dialoger. Tänkte ta en paus från dialogerna och läsa något mer lättsmält. Förslag? Gärna något relativt nytt viktigare verk men ändå hyfsat lättillgängligt inom politisk filosofi, gärna runt liberalism. Mer sentida än Rawls och Nozick.

Annars, inom det mer filosofiska, är det väl Bodil Jönssons "Tio tankar om tid" som är igång just nu. Läste den annudazumal, läser om och tänkte läsa hennes tio år efteråt också.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Pilatus » 20 jun 2017 14:06

Anders skrev:Har just läst klart fjärde bandet av Platons Dialoger. Tänkte ta en paus från dialogerna och läsa något mer lättsmält. Förslag? Gärna något relativt nytt viktigare verk men ändå hyfsat lättillgängligt inom politisk filosofi, gärna runt liberalism. Mer sentida än Rawls och Nozick.

Annars, inom det mer filosofiska, är det väl Bodil Jönssons "Tio tankar om tid" som är igång just nu. Läste den annudazumal, läser om och tänkte läsa hennes tio år efteråt också.

Om du just läst Staten kan John Locke Two Treatises of Government (1689), och Montesquieu, t ex (On) The Spirit of the Laws, (1748) vara aktuella. Leif Lewin, Planhushållningsdebatten. Stockholm 1967. Gunnar Myrdal, Politiskt manifest om världsfattigdomen (1970)

Eller något sentida Göran Therborn, Ojämlikhet dödar (2016) Det jag läst av honom känns litet trögt, kanske språkbehandlingen?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Pilatus » 09 jul 2017 14:17

Gunnar Rudberg, Platon [En inledning till studiet] (första upplagan 1943) Lund 1966

"En spridd, ofta rätt banal tro på hellensk skönhetsdyrkan utan vidare betingelser får sin rätta belysning genom sanningen om Platons vänskap."

Såväl Sokrates som Theaitetos ansågs vara fula. Theaitetos dog 369 efter striderna vid Korinth, sårad och sjuk.

Det är en trevlig bok att läsa om man alls är intresserad av Platon, filosofen och diktaren.
Moderator

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 16 feb 2018 10:22

Märkligt det här med kausalitet.
Jag läst i en bok om en man som bosatte sig ensam på en söderhavsö.
Han hittade på ön en bok av Aldous Huxley som gjorde stort intryck på honom. Jag vet att jag själv läst den nån gång.
I min bokhylla hittade jag en annan bok av Huxley (kontrapunkt) som också tydligen var samhällskritisk. Jag började i den och den visade sig handla om klassklyftorna i mellankrigstidens England. Välskriven men inte min "cup of tea". Så jag lånade "Du sköna nya värld" på bibblan. Det är ju en klassiker, en science fiktion som i många stycken tydligen håller på att förverkligas.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 38 och 0 gäster