Boktips - filosofi och psykologi

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Fnord
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 okt 2003 15:50
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Boktips - filosofi och psykologi

Inläggav Fnord » 07 okt 2003 16:16

Är intresserad av filosofi och psykologi.
Har ni några måttligt lättlästa tips på böcker inom dessa två genrer?

Behöver inte röra något särskilt område inom dessa två.
Är nybörjare och vill ha något att stå på innan jag börjar läsa det jag tycker är mer intressant och framförallt för att kunna förstå något av de som jag tycker är mer intressant.

Ska man göra B så får man göra A först. Så...

Henrick Pålsson
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 sep 2003 16:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inläggav Henrick Pålsson » 09 okt 2003 00:42

Inom filosofi kan man ju börja med Sofies Värld av Jostein Gaarder, inom psykologi vet jag ingen bra bok att börja med, men introdutions böcker är allt bra, både in filosofi och psykologi, sök efter sådan böcker det finns många både svåra och lite lättare.
Du Vise, Jag ser dig som den förste och den siste, och skaparen av den Goda Tanken, När jag såg Dig i min syn som den sanne skaparen av sanningen och herren över allt levande. Zarathustra

pavernicus
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 sep 2003 23:41
Ort: Umeå

Ett svar

Inläggav pavernicus » 09 okt 2003 11:48

läs "vad är meningen med alltihopa" av Thomas Nagel. Den ställer några frågor, sedan när du vet någon fråga som verkar kul kan du leta mer.
"When you stare into the abyss, the abyss also stares into you" Nietzche

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 09 okt 2003 12:50

Levande kombination av filosofi och psykologi framställs i klassikern Stäppvargen av Hermann Hesse. Utforskar i romanform människans identitet med starka inflytanden av Nietzche och Freud. För många en tändande gnista.

G.H von Wright, Logik, filosofi och språk Är en klassiker som ofta ingår i kurslitteratur. Överblick över modern filosofi.

Sedan bör man väl plöja igenom lite historiska filosofer, och läsa lite argumentationsanalys.

Det viktigaste är att besluta sig för om man vill filosofera eller läsa filosofi. Det kan lätt bli två motsatser. Kunskap kan bli betungande om den inte blir ett redskap i den filosofiska processen. Å andra sidan kan man hamna i ett tillstånd av inskränkthet om man isolerar sig från kunskap. Balans.

Johan

David Bengtsson
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 nov 2003 16:24

Inläggav David Bengtsson » 24 nov 2003 12:20

Om vi nu ska prata filosofisk skönlitteratur så vill jag nämna David Lodges "Thinks..." som vid sidan av att innehålla en rätt hyfsad genomgång av modern medvetandefilosofi också är en riktigt rolig bok. Om man, som jag, råkar vara förtjust i universitetsromaner, vill säga. Lodge har också gett ut en essäsamling vid namn "Consciousness and the Novel" som kopplar samman medvetandefilosofin med romankonsten. Titelessän är både intressant och underhållande.

Sigmund Fraud
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 nov 2004 01:15

Inläggav Sigmund Fraud » 10 nov 2004 18:36

Freedom from the known av Krishnamurti är min favoritbok inom filosofin, och jag skulle rekommendera alla att läsa den.

Life against death av Norman O. Brown är den enda psykologiboken du behöver.

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 11 nov 2004 01:20

En bra introduktion till vetenskapsfilosofi och analytisk filosofi är "Argumentationsteori, vetenskapsfilosofi och språk" av Elster, Föllesdal, och the other guy. Nagels bok är OK, men lite pladdrig och inte så exakt. "Sofies värld" har fått mycket klagomål på sig för att det filosofiska är dåligt, och ramberättelsen är ärligt talat kass.

En annan OK introduktion, men lite mer ensidig, är Russells klassiska "Filosofins problem". Han skriver mycket bra, men teorierna är kanske lite överspelade, och dessutom får man mest Russells syn på saker och ting.

"Logik, filosofi och språk" har sin tyngdpunkt i matematiken och logiken, men är en bra introduktion till den delen av den analytiska filosofin.

I filosofihistoria vill jag rekommendera Kennys "A Brief History of Western Philosophy" - en klar och tydlig bok som tydligen framställer de flesta filosofer på ett bra sätt, till skillnad från Russells (iofs roligare) bok.

Annars skulle jag rekommendera att börja att läsa översiktsverk över de filosofiska problemen. Jag tycker inte att man bör börja med filosofihistoria (som överhuvudtaget, i min mening, är något överskattat), och definitivt inte med att läsa svåra orginaltexter. Argumentationsteori... är min favorit.

En annan bra bok är den danska "Vår tids filosofi" - finns som ett tjockt eller två tunnare band (ett om analytisk - Russell, Wittgenstein, logik, språk mm.) och ett om kontinental filosofi (Heidegger, Sartre, postmodernism mm.)). Tyvärr är den tydligen slut på förlaget och finns endast på bibliotek och på antikvariat. Handlar om filosofin från slutet av 1800-talet och framåt.

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 23 nov 2004 08:16

Måste nog hålla med Sigmund Fraud. Läs Freedom from the Known eller The First and Last freedom av Krishnamurti.

Går att köpa för 122 resp 145 kr på http://www.adlibris.se

Garanterat värt pengarna!

FilloFille
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 dec 2020 10:04

Re: Boktips - filosofi och psykologi

Inläggav FilloFille » 02 dec 2020 10:09

Jag vet att den här tråden har några år på nacken, jag hittade den via en Google-sökning och känner att det inte hade skadat att komma med några bra boktips. Så länge det hjälper någon i framtiden blir jag nöjd.

Vad gäller böcker inom filosofi och psykologi har jag nog uppriktigt sagt läst det mesta populära vid det här laget, men jag är alltid på jakt efter nya, spännande böcker att ta mig an som jag aldrig tidigare läst. Detta likt alla andra bra läsare som ständigt suktar efter ny kunskap. Jag hittade precis den här listan över de 4 bästa böckerna av Jane Goodall, hon har skrivit många kända böcker inom filosofi och psykologi och varit en internationell bästsäljare rätt länge.

Titta igenom bland annat den listan så bör du nog hitta ett nytt konststycke. Stort lycka till!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Boktips - filosofi och psykologi

Inläggav Anders » 02 dec 2020 14:07

FilloFille skrev:Jag vet att den här tråden har några år på nacken, jag hittade den via en Google-sökning och känner att det inte hade skadat att komma med några bra boktips. Så länge det hjälper någon i framtiden blir jag nöjd.

Vad gäller böcker inom filosofi och psykologi har jag nog uppriktigt sagt läst det mesta populära vid det här laget, men jag är alltid på jakt efter nya, spännande böcker att ta mig an som jag aldrig tidigare läst. Detta likt alla andra bra läsare som ständigt suktar efter ny kunskap. Jag hittade precis den här listan över de 4 bästa böckerna av Jane Goodall, hon har skrivit många kända böcker inom filosofi och psykologi och varit en internationell bästsäljare rätt länge.

Titta igenom bland annat den listan så bör du nog hitta ett nytt konststycke. Stort lycka till!

Alltså böcker som är intressanta både psykologiskt OCH filosofiskt? eller eller?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Boktips - filosofi och psykologi

Inläggav xion » 03 dec 2020 11:56

Ett boktips riktat till Anders.
Boken heter "Till lättjans lov", av Bertrand Russell (1937).
Kanske är svår att få tag i men vissa bibliotek magasinerar gamla böcker.
(Det var så jag fick tag i alla Aldous Huxleys böcker)


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster