Då ni läser en filosofibok

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Då ni läser en filosofibok

Inläggav Anders » 07 mar 2009 00:53

Allt från "Sophies Värld", Wikipedia om Kant, Västerlandets Idehistoria till Tractatus och olika komplicerade verk av krångliga filosofer.. Många olika böcker är det. Men ändå, om ni smetar ihop alla och skapar ett snitt:

Vad vill ni FRÄMST ha ut av boken?

Eller:

Om man lägger ihop ALLA filosofiböcker ni tänker läsa:

Vad vill ni FRÄMST ha ut av ert läsande?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 07 mar 2009 00:56

Hjärngympa, läsglädje, nya tankar och idéer, möte med intressanta människor/författare/intellekt.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 07 mar 2009 01:20

En paus från en själv? Ja, eller ett gott tidsfördriv.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 07 mar 2009 03:49

Jag kollar mest om det finns någonting som jag vill lära mig. :smt102

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
kWee
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 jul 2008 22:06

Inläggav kWee » 07 mar 2009 09:40

haha att läsa filosofi är något jag inte sysslat med så länge,men man lär så länge man lever.
Det intressanta med den är att man ofta får egna idéer, lagda i skrift sas.!

Just nu känns det jättesvårt med filosofin, när mitt problem verkar vara att jag måste lämna allt osagt för att bevara dess skönhet o. enkelhet!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Inläggav Anders » 07 mar 2009 19:53

Frågan kan låta naiv, och det är den väl, för all del...

Men för mej har den ändå visst innehåll:

Läser jag en bok för jobbet, och jag jobbar inte med filosofi, så är det till exempel viktigt att jag minns det jag läst, helst antecknar jag vid sidan av.

Läser jag ett skönlitterärt verk så är det ren förströelse för stunden, enda skälet till att minnas det jag läst är att kunna diskutera boken. Men det behöver inte direkt trigga något. Bara försköna nuet.

Läser jag dagstidningen är det med större koncentration, på något sätt vill jag ändå bilda mig.

Men jag, som dumt nog lyckats hålla mig borta från filosofin alltför många år, är lite novis då jag tar mig an de böcker som handlar om filosofi. Det är egentligen första gången i vuxen ålder jag läser något faktamässigt som inte är jobbet, men som jag ändå skulle kunna ha skäl att minnas innehållet på. Men skall jag det, frågar jag mej.

Om jag drar mig till minnes alla år jag gick i skolan: Mitt minne är allt annat än fotografiskt, ändå lyckades jag alltid bra på prov. Och verkade ha förstått, trots att jag sämre än andra kunde berätta om detaljer i innehållet. På något sätt måste jag ha lyckats bygga mig en bild av ämnet.

Och jag blir lite splittrad nu, då jag läser kursböckerna i den idehistoriekurs jag läser. De är vansinnigt intressanta! Men, då frugan, som är intresserad av det jag läser och har huvudet på skaft frågar, kan jag väldigt sällan berätta om detaljer, HUR elekticitetsläran hängde ihop med Schelling och Volta/Galvani osv. Det känns lite hämmande. För mest får jag en massa a-ha under vägen, typ "är inte romantiken lite den ena hjärnhalvan, den konstnärliga, och upplysningen den mer logiskt beräknande, och skulle jag grotta ner mig i detaljer känns det som om jag skulle tappa ahaandet.

Och skall jag ge mig på något mer svårsmält verk? I kursen ingår Dorinda Outrams "the Enlightenment", bra mycket mer svårsmält än något vi fått oss ålagda som kurslitteratur. Och den känns det mer dukigt att läsa. Jag lär mig massor av krånglig engelska, och får mig till livs en massa teorier, som hela tiden vederläggs av senare rön och man kommer inte fram till någonting alls egentligen.

Man kan kanske tycka att det här inlägget skulle höra hemma under kapitlet "hjälp", men jag tänkte att det här kanske kunde vara mer än bara "så här skall man göra".

Ni som läst mer, då ni till exempel har attackerat ett verk som ni vet är mer svårsmält än kanske något ni läst tidigare, kanske Tractatus av Wittgenstein, som jag läste lite på webben och fann övermäktigt - ärligt talat, får ni inte mest ut en känsla av att vara duktiga som har tagit er igenom?

På högskolenivå tvingades jag läsa rätt avancerad matematik för att sen få läsa det som verkligen då intresserade mej. Jag har alltid haft lätt för matte, men alltid känt det som rätt meningslöst. Men ändå gav mig de två år då jag klarade en massa tal rätt mycket. Råg i ryggen, självförtroende. Men jag minns inte ett smack.

Tipsad på "hjälp" har jag läst en 6-7 av böckerna i Platons "The Republic".
Jag vet inte riktigt. Det var väl spännande att se hur de resonerar, även om de som lyssnar på Sokrates är vääldigt ja-sägande.  Men ännu har det inte direkt triggat något i mej. Mer än, oj, att det var så pass förnuftiga redan då, i den mån de nu är det.

Hur känner ni? Kan ni säga något verk som gett er riktigt mycket, och VAD det gav er?

Eller ... svårt det är att förmedla en maggropskänsla ...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
kWee
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 jul 2008 22:06

Inläggav kWee » 07 mar 2009 21:08

Kan ni säga något verk som gett er riktigt mycket, och VAD det gav er?


Sartre`s lilla försvarstal gav mig mycket av mig själv, en verklig ahaa upplevelse eftersom den sa mig saker som fanns i mig men inte fattade att faktiskt var en av mina ståndpunkter!

Nietzche om du vill läsa en dramatisk skrift,har fått för mig att denne var en liten lustig illvilling!:D. Med mycken goda idèer.

Vet inte hur man egentligen skall tolka skrifter förutom hur du själv tar dem till dig(förr eller senare revideras vi ju alla),skulle vara idealiskt att ha "realtime"forum angående just temat böcker och dess tolkningar.

Tractatus av Wittgenstein


? skall väl kollas inom tid, Avant rekomenderade Hegel åt mig,vilken jag säkert skall ta mig ann...har nu 6 st olästa filosofiska samt historiska verk att först ta mig genom.

Användarvisningsbild
Logos
Inlägg: 1827
Blev medlem: 23 nov 2008 23:32
Ort: Stortån och uppåt
Kontakt:

Inläggav Logos » 08 mar 2009 21:01

Innan du läser Tractatus kan det vara värt att ha lite koll på symbolisk logik, och kanske även att ha läst något om Russells och Whiteheads Principia Mathematica. Det är ett spännande verk, men lite pretentiöst skriven och lite otydlig ibland.

Egentligen tycker jag att du ska läsa d.ä. Wittgenstein först. Börja med Om visshet eller något. Läs sedan lite andra böcker som behandlar kunskapsteori (en bra väg in i ämnet). Filosofins problem av Russell är helt okej. Läs Den glada vetenskapen av Nietzsche när du ändå håller på (finns på pocket).

Vad jag vill få ut av mitt läsande är väl helt enkelt att ta reda på hur andra människor har behandlat de problem som jag själv går och funderar på. Och om det kan hjälpa mig att utveckla mitt tänkande.

Och när det gäller frågan om hur jag läser, så försöker jag att sluta läsa en bok när jag blir för trött för att läsa ordentligt och bara skummar. Då byter jag till något annat. I övrigt stryker jag under och skriver små anteckningar till mig själv hela tiden. Det blir rätt kladdigt efter ett tag.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Pho-ku
Inlägg: 300
Blev medlem: 04 maj 2008 16:08
Ort: Mayorna

Inläggav Pho-ku » 10 mar 2009 01:27

Avantgardet skrev:En paus från en själv? Ja, eller ett gott tidsfördriv.


Utveckla lite här, tack.

Riktigt så enkelt är det väl inte, eller? Frågan är ju varför du söker din paus, ditt tidsfördriv i just denna filosofiska litteratur. Den här frågan tåls ju att ge lite fundering.

Jag själv. Jag får insikter av att läsa filosofi. På gott och ont. Det ger mig ibland ett lyckorus, ibland det motsatta. Jag känner att jag blir klokare, ibland dummare. Jag känner att jag växer, ibland krymper.

Ja, som att åka berg och dalbana, och samtidigt växa.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 mar 2009 09:03

Pho-ku skrev:
Avantgardet skrev:En paus från en själv? Ja, eller ett gott tidsfördriv.


Utveckla lite här, tack.

Riktigt så enkelt är det väl inte, eller? Frågan är ju varför du söker din paus, ditt tidsfördriv i just denna filosofiska litteratur. Den här frågan tåls ju att ge lite fundering.

Jag själv. Jag får insikter av att läsa filosofi. På gott och ont. Det ger mig ibland ett lyckorus, ibland det motsatta. Jag känner att jag blir klokare, ibland dummare. Jag känner att jag växer, ibland krymper.

Ja, som att åka berg och dalbana, och samtidigt växa.


Spelar det någon roll för dig om du minns innehållet? Gör du det? Eller är det bara lyckoruset som är grejen för dej?

För mej tror jag att det är det. Men jag märker att det fastnar en del ändå. Men HUR det fastnar är mer outrett.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 mar 2009 09:28

Avantgardet skrev:En paus från en själv? Ja, eller ett gott tidsfördriv.


Du ger inte intryck av att bara läsa för ett gott tidsfördriv, då man läser om det du skriver att du har läst. Det verkar som om du läser rätt avancerad litteratur och gör dig besväret att förstå den. Eller så är du inte särskilt dyslektisk. Eller så gillar du besväret. Eller nåt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 mar 2009 09:29

transversal skrev:Hjärngympa, läsglädje, nya tankar och idéer, möte med intressanta människor/författare/intellekt.


Möte med människor... menar du då också att du vill kunna möta andra människor för att kunna diskutera det du läst?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 17 mar 2009 02:09

När jag läser en filosofibok vill jag väl i första hand förstå vad som författaren vill säga mig. Men jag tänker inte anstränga mig överdrivet mycket för den saken. Den senaste filosofiboken jag läst är Wittgensteins ”Zettel”. Den har fungerat ungefär som en dassbok (även fast jag ännu aldrig haft med mig den till toaletten) för mig. Jag läser någon mening här och där när jag får lite tid över och låter mig förundras, sen funderar jag inte så mycket mer över det. Just Wittgenstein är en som jag knappast tycker förstå mig på när jag själv läser, men som jag blivit intresserad och inspirerad av då jag läst andras sammanfattningar av hans filosofi...

Annars tror jag att jag som läsare skiljer mig ganska mycket från dig, Anders. Jag har gott minne och brukar vara bra på att minnas detaljer (speciellt när jag läser skönlitterärt) men har ofta svårt att ta till mig nya begrepp och teorier – vilket lätt gör att helheten lätt går förlorad (speciellt när jag läser filosofi).

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 17 mar 2009 07:03

Rekoj,jo jag har skrivit en´flera böcker. Men nu får du en dikt. Den har inga ord.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Inläggav Anders » 17 mar 2009 08:45

scirocco skrev:Rekoj,jo jag har skrivit en´flera böcker. Men nu får du en dikt. Den har inga ord.

Har funderat ett tag, skriver du från mobilen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster