Då ni läser en filosofibok

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 17 mar 2009 15:15

Pho-ku skrev:
Avantgardet skrev:En paus från en själv? Ja, eller ett gott tidsfördriv.


Utveckla lite här, tack.


Ledsen om jag missat och varit lite ouppmärksam, läxorna tornar upp sig medan jag själv varit på drift. Men visst, det kan helt klart utvecklas.

Pho-ku skrev:Riktigt så enkelt är det väl inte, eller? Frågan är ju varför du söker din paus, ditt tidsfördriv i just denna filosofiska litteratur. Den här frågan tåls ju att ge lite fundering.


Nu var ju mitt ursprungliga svar av existentiell karaktär, och i strikt mening inte ens hållbart emedan jag varken omhuldar föreställningen om subjektet som något (personeget) givet, och med strikta gränser, samtidigt som jag faktiskt bekänner mig till det s.k. "utsträckta textbegreppet" (vilket, i princip, säger att, mer eller mindre, allt är att betrakta som text). Det innebär att det inte är en fråga om att läsa eller inte läsa, utan en fråga om vad man läser. Huruvida jag läser reklam, innehållsförteckningar, trafikregler, eller filosofi. Även det egna subjektet är jag alltså beredd att betrakta som text som jag läser. I en mening kan vi rent av säga att denna läsprocess är vad som skapar, och omskapar, subjektet - det du kallar "insikter" i det nedanstående.

Pho-ku skrev:Jag själv. Jag får insikter av att läsa filosofi. På gott och ont. Det ger mig ibland ett lyckorus, ibland det motsatta. Jag känner att jag blir klokare, ibland dummare. Jag känner att jag växer, ibland krymper.

Ja, som att åka berg och dalbana, och samtidigt växa.


För mig handlar det nog mest om utmaning. Ska jag lägga ett pussel så vill jag inte ha ett med bara tre-fyra bitar, utan där skall krävas en ansträngning för att få ihop det, annars finner jag det understimulerande och tråkigt. Nu är situationen den att man måste livnära sig på ett eller annat sätt, och filosofin är något jag hade kunnat stå ut med - i just den existentiella mening som var på tal tidigare, det är en verksamhet som jag kan gå förlorad i och glömma mig själv, varats meningslöshet etc.; men också med en förhoppning om att sätta den i revolutionens tjänst. Alltså, endast i den mån och grad man är medveten om sin fångenskap är man också fri från det. Så skulle jag motivera den filosofiska litteraturens innehåll. Samtidigt vill jag inte överfokusera på denna aspekt - innehållet - emedan vi då allt för lätt skjuter formen (verksamheten som sådan - litteratören) i skymundan, och därigenom glömmer att det rör sig om något som har sitt upphov i vissa specifika betingelser. Låter vi så det första guida vår läsning, och alltjämt håller det andra i åtanke, så kan vi någorlunda övertygande fortsätta drömma sött med gott samvete. Och söka vår tillflykt i filosofisk litteratur som en klen ursäkt till ett fullödigt liv, och där var vi visst tillbaka på ruta ett igen och avrundar således med ett cirkelslut.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 17 mar 2009 15:23

Anders skrev:
Avantgardet skrev:En paus från en själv? Ja, eller ett gott tidsfördriv.


Du ger inte intryck av att bara läsa för ett gott tidsfördriv, då man läser om det du skriver att du har läst. Det verkar som om du läser rätt avancerad litteratur och gör dig besväret att förstå den. Eller så är du inte särskilt dyslektisk. Eller så gillar du besväret. Eller nåt.


Som jag skrev ovan. Nåt måste man ju slå ihjäl tiden med. Och vad lämpar sig bättre till det ändamålet än att drämma en av dessa tegelstenar som vi kallar den filosofiska kanon i bakhuvudet på den? Och att då i ett och samma slag också reproducera sig själv för ytterligare en morgondag. Så återuppstånden står den där och hånar en direkt man öppnar ögonen, och så går man i strid med den igen och igen och igen. Som Sisyfos hos Camus är den enda behållning man har av det hela den glädje och njutning som består i att smäda överheten som förpassat en ned hit.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 19 mar 2009 11:41

Jag kan inte på förhand säga hur en bok kommer att påverka mig och därför brukar jag också försöka hålla en fördomsfri attityd till den inför min läsning. Ofta väljer jag ändå att läsa böcker som på något sätt speglar min egen personlighet. Min favoritfilosofibok nummer ett är Anteckningar från källarhålet av Dostojevskij. Det är en löjlig bok och jag tycker väl delvis om att läsa den eftersom jag känner att jag är en löjlig människa, och ser löjligheten som en betydande del av min personlighet.
Vad ger boken mig? Ofta är det en njutning medan jag läser. Den väcker känslor. Sen utvecklar jag min människokännedom. Jag hittar nya metoder att konfrontera problem, och lär mig att våga använda dem. Jag ändrar min attityd och inställning till livet och till andra människor. Det är sällan något som slår mig som en blixt (min dumhet låter sig inte bli avslöjad riktigt så enkelt), utan det växer sig oftast fram stegvis. Första reaktionen kanske är ”det här är motbjudande” eller ”det kanske stämmer på sätt och vis, men det är ointressant” som utvecklar sig till ”det har en meningsfullhet på sitt sätt, och det är faktiskt också ganska fantastiskt” och tillslut får det en plats i min personlighet.
Just Anteckningar från källarhålet har hjälpt mig att våga vara pinsam och att erkänna och ta större hänsyn till irrationella faktorer.

Användarvisningsbild
Resonate
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 mar 2009 09:29
Ort: Ett ägg?
Kontakt:

Inläggav Resonate » 23 maj 2009 14:38

transversal skrev:Hjärngympa, läsglädje, nya tankar och idéer, möte med intressanta människor/författare/intellekt.


Fint framlagt.  :)

Själv har jag sedan en kortare period börjat samla på filosofers verk från antiken fram till nutid och hade en fråga eller två till er alla.

*Någon här som skulle vilja dela med sig någon kommentar i korthet rörande Tractatus boken?

*Vilket verk av Russell anser ni det allra betydelsefullaste och i korta drag varför?

*"20 filosofer" av Gunnar Fredriksson, finner ni denna bok en acceptabel (rättvis?) inledning att rekommendera till de som ej ser sig insatta inom filosofi men vill börja någonstans?

*Vad skulle ni rekommendera mig att införskaffa för skrift härnäst, vad anser ni är det/de verk (antiken eller modern) man helt enkelt bara bör ha i sin samling, utan att tveka?    

MVH!  :wink:
"COGITO, ERGO DEUS NON EST"

Rorschach
Inlägg: 655
Blev medlem: 25 jul 2008 01:54

Inläggav Rorschach » 25 maj 2009 18:42

Resonate skrev:
*Någon här som skulle vilja dela med sig någon kommentar i korthet rörande Tractatus boken?



http://www.youtube.com/watch?v=57PWqFowq-4

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 25 maj 2009 23:20

Resonate skrev:
transversal skrev:Hjärngympa, läsglädje, nya tankar och idéer, möte med intressanta människor/författare/intellekt.


Fint framlagt.  :)

Själv har jag sedan en kortare period börjat samla på filosofers verk från antiken fram till nutid och hade en fråga eller två till er alla.

*Någon här som skulle vilja dela med sig någon kommentar i korthet rörande Tractatus boken?

*Vilket verk av Russell anser ni det allra betydelsefullaste och i korta drag varför?

*"20 filosofer" av Gunnar Fredriksson, finner ni denna bok en acceptabel (rättvis?) inledning att rekommendera till de som ej ser sig insatta inom filosofi men vill börja någonstans?

*Vad skulle ni rekommendera mig att införskaffa för skrift härnäst, vad anser ni är det/de verk (antiken eller modern) man helt enkelt bara bör ha i sin samling, utan att tveka?    

MVH!  :wink:


Tractatus, ett måste att läsa, men inte hela. Poängen framgår utan att stirra sig blind på alla paragrafer.

Det bästa Russell har gjort är väl att sätta upp tribunalen som idag borde efterapas rörande dagens krig av terrorstaten USA.

Fredrikssons fåtaliga sidor om filosoferna introducerar oss till historien om filosoferna men inte deras filosofi, bra för att få en överblick över vad filosofer kan tänkas vara, men inte vad filosofi är.

Humes Treatise,  Kants kritik, de flesta böcker av Nietzche, Heideggers varat och tiden. Tja egentligen en jävla massa. Men de där är ju alla mainstream, så de finns det ju chans att folk känner igen i hyllan så att samlingen ger lite "creds". Annars kan man ju bara läsa dem och skippa samlandet. ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

mereologi

Inläggav mereologi » 26 maj 2009 04:04

I böcker letar jag efter saker som får mig att leva i nuet och det finns ingen som satsar mer långsiktigt än den som lever däri.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Inläggav Anders » 29 maj 2009 00:51

J R Auk skrev::
Tractatus, ett måste att läsa, men inte hela. Poängen framgår utan att stirra sig blind på alla paragrafer.
:


Vilka skall man läsa då?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Rorschach
Inlägg: 655
Blev medlem: 25 jul 2008 01:54

Inläggav Rorschach » 08 jun 2009 15:02

Anders skrev:
J R Auk skrev::
Tractatus, ett måste att läsa, men inte hela. Poängen framgår utan att stirra sig blind på alla paragrafer.
:


Vilka skall man läsa då?


Avsnitt 6, "The general form of a truth-function is..." kan man alltid roa sig med. Den finns dessutom tillgänglig http://www.youtube.com/watch?v=8cgFxOUXx6E

Användarvisningsbild
Fengari
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 jun 2009 19:31

Inläggav Fengari » 21 jun 2009 20:06

Rekoj skrev:

Just Anteckningar från källarhålet har hjälpt mig att våga vara pinsam och att erkänna och ta större hänsyn till irrationella faktorer.[/quote]

Du kanske skulle gilla "dårskapens lov" av Erasmus av Rotterdam. Jag tycker att Dostojevskijs "Idioten" är superfin. Eller andra böcker under temat heliga dårar. Ett ryskt tema.

Artos förlag har gett ut några bra bland annat en helgonbiografi om Starets Siluan.
"Människan måste inkarnera sig, ty fantasin avinkarnerar henne." Simone Weil.

Användarvisningsbild
Fengari
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 jun 2009 19:31

Inläggav Fengari » 21 jun 2009 20:19

Jag gillar filosofernas komprimerade tankar, historiska tankar, tankar uttryckta med stringens och nogrannhet...

Filosoferna jag väljer att läsa är samtalspartners, vänner, min själs biktfäder, mitt tänkandes tillrättavisare och upplysare (ibland).

Jag läser för att bli klokare, mer mänsklig, djupare, mindre fördomsfull, gladare, hoppfullare, meningsfullare, verkligare som människa och person.

Ibland läser jag för att jag hittat ett spår som jag vill följa upp och då kan jag läsa om samma ämne i flera år. Eller förstås parallella ämnen. Ibland ger läsningen mig en känsla av att vara detektiv. Böckerna ligger hur som helst utspridda i lägenheten ofta uppslagna och med kaffefläckar.
"Människan måste inkarnera sig, ty fantasin avinkarnerar henne." Simone Weil.

Flugsmällan
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jun 2012 17:15

Re: Då ni läser en filosofibok

Inläggav Flugsmällan » 20 jul 2012 18:11

Som ett plåster :D och för att hålla egot på plats. =P~

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Då ni läser en filosofibok

Inläggav xion » 18 mar 2018 08:58

Jag har ett helt ostrukturerat sätt att läsa.
Jag plöjer bara igenom och hoppas att om det finns något viktigt där så kommer jag att upptäcka det, (om inte annat så undermedvetet)
Den värsta bok jag "läst" är "Det vilda tänkandet" av Claude Levi-Strauss. Lät intressant når jag hörde om den på radion. Översatt av Jan Stolpe till något för mig i det närmaste helt obegripligt.
Meningar som kunde sträcka sig över en halv sida. För mig som har dåligt läsfokus så innebar det att innan meningen var slut så hade jag glömt hur den började. Nu har boken gets ut i en omarbetad nyöversättning. Kanske den är bättre.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Då ni läser en filosofibok

Inläggav Esther » 18 mar 2018 09:19

xion skrev:Jag har ett helt ostrukturerat sätt att läsa.
Jag plöjer bara igenom och hoppas att om det finns något viktigt där så kommer jag att upptäcka det, (om inte annat så undermedvetet)
Den värsta bok jag "läst" är "Det vilda tänkandet" av Claude Levi-Strauss. Lät intressant når jag hörde om den på radion. Översatt av Jan Stolpe till något för mig i det närmaste helt obegripligt.
Meningar som kunde sträcka sig över en halv sida. För mig som har dåligt läsfokus så innebar det att innan meningen var slut så hade jag glömt hur den började. Nu har boken gets ut i en omarbetad nyöversättning. Kanske den är bättre.



Du kanske borde ge dig på lättlästa djupa böcker som Bubers? Han har skrivit saker som - med allt annat - man måste ha en grund för att kunna begripa, men de är lättlästa. Sammanfattande i sina tankar.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re:

Inläggav Esther » 18 mar 2018 09:20

Fengari skrev:Jag gillar filosofernas komprimerade tankar, historiska tankar, tankar uttryckta med stringens och nogrannhet...

Filosoferna jag väljer att läsa är samtalspartners, vänner, min själs biktfäder, mitt tänkandes tillrättavisare och upplysare (ibland).

Jag läser för att bli klokare, mer mänsklig, djupare, mindre fördomsfull, gladare, hoppfullare, meningsfullare, verkligare som människa och person.

Ibland läser jag för att jag hittat ett spår som jag vill följa upp och då kan jag läsa om samma ämne i flera år. Eller förstås parallella ämnen. Ibland ger läsningen mig en känsla av att vara detektiv. Böckerna ligger hur som helst utspridda i lägenheten ofta uppslagna och med kaffefläckar.



Ett gammalt inlägg - men jag känner systerskap med det hon skriver.
Underbart inlägg!!!
Känns fint att läsa.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster