Någon Heberlein-bokklubb?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Någon Heberlein-bokklubb?

Inläggav Skogsälvan » 29 dec 2009 18:56

Min doktor sa att jag är otroligt lik Ann Heberlein (som själ alltså) och frågade om jag hade läst hennes böcker. Det har jag inte (men blir förstås nyfiken), men jag kommer ihåg att Fication nämnde hennes bok Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Genom lite snabba googlingar är det den boken jag tror mig kunna ha mest att kommentarer till, då vi båda har likartade sjukdomar och blivit inackorderade på samma ställe, St Lars. Det var inte mitt fel, en bok kring skuldbegreppet, ser jag även som intressant. Någon som är intresserad?

Fundra
Inlägg: 113
Blev medlem: 07 okt 2008 14:51

Inläggav Fundra » 29 dec 2009 20:01

Det var inte mitt fel – om konsten att ta ansvar
är riktigt bra! Klockren kritik som tar riktigt bra - helst i lärarmagar, tror jag.
Men det är en bok som passar de flesta som funderar kring etik och moral ...

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Inläggav Fication » 30 dec 2009 02:51

Jag är på (förstås).

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 30 dec 2009 15:05

Fication: Härligt! Vilken av hennes böcker vill du diskutera?

Fundra: Låter spännande  :) Vill du också vara med och diskutera kring någon av hennes böcker och i så fall vilken?

Gott nytt år!

Fundra
Inlägg: 113
Blev medlem: 07 okt 2008 14:51

Inläggav Fundra » 30 dec 2009 15:47

Jag kan va' med och jiddra kring Det var inte mitt fel – om konsten att ta ansvar, för det är den enda bok av Heberlein jag läst (hittills). Boken ... Jag har den inte i hyllan, utan lånade på bibblan. Men medan jag läste antecknade jag, eller skrev av citat, från boken, fem-sex sidor i ett block. Ska kika lite i lilla blocket efter helgen.

Här finns lite info om boken:
http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur ... 218989.svd
Där står bl.a. det här:

"I bokens första kapitel introducerar Heberlein de två återkommande figurerna Kalle och Lisa. Kalle är en ung ”värsting” som haft en svår uppväxt och lever med en alkoholiserad mamma. I skolan mobbar han Lisa, som inte gjort någon förnär. Heberlein menar att svenskar i allmänhet, och svenska skolor i synnerhet, har sällsamt svårt att ställa Kalle till ansvar för sitt beteende. Anledningen är att man ser honom som ett offer, snarare än som en förövare. Men även om Kalle har det svårt, så gör man varken honom eller Lisa någon tjänst genom att ömka, förstå och ursäkta honom, menar Heberlein. Lisa får ingen upprättelse för att hon kränks, och riskerar att förlora sin självrespekt. Och Kalle behandlas i själva verket inte som en fullvärdig människa med moraliskt ansvar för sitt agerande. Därmed fråntar man honom den moraliska fostran som varje barn behöver för att kunna utvecklas till en ansvarstagande människa och medborgare."

Gott Nytt År!!!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 30 dec 2009 16:11

Finfint Fundra! Själv läser jag helst först boken om hennes/min sjukdom och ser det som viktigt att belysa den psykiska ohälsan så att den inte ter sig så främmande och skrämmande och så där.

Men jag är inte den som är den, vill ni gå på Det var inte mitt fel är det helt ok med mig. Jag tycker om att prata om böcker jag läser, upplever en jobbig tomhet när jag slår igen bokens sista blad utan utrymme för meningsutbyte.

Då är vi tre iallafall, hoppas någon mer kan vara intresserad.

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 30 dec 2009 16:30

Köpte boken "jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" för en vecka sedan, har precis avslutat den jag höll på med och nu tänkte jag ta mig and den nya. Jag är gärna med i diskussionen, om det går för sig.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 30 dec 2009 16:46

Underbart! Fina Ling, du är ju den jag känner mig närmast här, även om jag är urkass på att visa det alltid. Jag hoppas du förstår. Jag är fullkomligt beredd på att späka ut mig när det gäller "bipolär-boken" och någon sorts tillgång betraktar jag mig som på det planet.

Fundra
Inlägg: 113
Blev medlem: 07 okt 2008 14:51

Inläggav Fundra » 30 dec 2009 16:48

Minns ni att det blev lite dramatiskt när boken Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva skulle ges ut? Författaren anmäldes som försvunnen, men hörde sedan av sig: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4158292.ab

Jag tar det lite lugnt i den här tråden, för det är väl ingen brådska här
:wink:
Vi tar det lätt, lugnt och försiktigt ....

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 30 dec 2009 17:19

Brådska är det ju inte, fundra. Jag är för devisen "ju fler kockar, desto bättre soppa här"  :)

Men att hon försvann så där, under tiden hon var försvunnen tror jag att hon led kval som de flesta inte ens kan föreställa sig.

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 30 dec 2009 18:22

Älskade Älva, jag förstår. Du behöver aldrig förklara dig för mig.

Jag frågar mig själv om jag kommer orka läsa boken, har läst första kapitlet och det gör liksom ont i mig redan.
Men ska försöka.

Fundra
Inlägg: 113
Blev medlem: 07 okt 2008 14:51

Inläggav Fundra » 30 dec 2009 18:28

Skogsälvan skrev:Men att hon försvann så där, under tiden hon var försvunnen tror jag att hon led kval som de flesta inte ens kan föreställa sig.

Är det bipolärt syndrom hon har? Är i så fall Wikipedias beskrivning av syndromet riktig så där i största allmänhet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bipol%C3%A4rt_syndrom
Jag tänker mig att syndromet upplevs olika av olika individer, precis som välmående upplevs olika av olika individer.
Undrar förresten hur syndromet upplevs och begränsar människor på olika platser och i olika kulturer här på jorden ... Nu tänker jag på kraven att prestera och vara produktiv, vara på G, vara med i matchen och allt det där ...

Fundra
Inlägg: 113
Blev medlem: 07 okt 2008 14:51

Inläggav Fundra » 30 dec 2009 18:49

Ling skrev:Älskade Älva, - - -

Här är hon. Nu hittade jag en liten skogsälva.
Bild

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 30 dec 2009 18:54

Fundra skrev:
Ling skrev:Älskade Älva, - - -

Här är hon. Nu hittade jag en liten skogsälva.


Söt, men hon liknar inte min Älva:) Hon är ett skogsrå egentligen.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 30 dec 2009 19:27

Nä men sluta! Den där bilden var faktiskt lik bilder på mig när jag var liten. Nu är jag tyvärr inte längre så. Vingarna blir lite skitiga av farten.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster