a History of Western Philosophy – bra?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

torkel
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 nov 2009 11:05
Ort: torkel

a History of Western Philosophy – bra?

Inläggav torkel » 26 maj 2010 11:19

hej!

jag ska börja plugga undergraduatefilosofi på Cambridge nu i höst, och jag är därför på jakt efter en bok som kan ge mig en grundkunskap av filosofins utveckling och idéer. jag vill skapa mig en basal tidsaxel med namn och idéer som jag kan utgå ifrån, bygga vidare på och fördjupa mig i. jag har tänkt att läsa ”a History of Western Philosophy”, Russel, för att i alla fall få en västvärldens tidsaxel. men jag fick dåliga vibbbar av att varken OUP eller CUP hade någon utgåva av den, OUP trycker ju fortfarande the Problems of Philosophy till exempel. så, vad säger ni, är Russels historia läsvärd? har ni några andra förslag på böcker till mitt enkelpersonidétidsaxelsyfte? tack!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: a History of Western Philosophy – bra?

Inläggav Algotezza » 26 maj 2010 12:18

torkel skrev:hej!

jag ska börja plugga undergraduatefilosofi på Cambridge nu i höst, och jag är därför på jakt efter en bok som kan ge mig en grundkunskap av filosofins utveckling och idéer. jag vill skapa mig en basal tidsaxel med namn och idéer som jag kan utgå ifrån, bygga vidare på och fördjupa mig i. jag har tänkt att läsa ”a History of Western Philosophy”, Russel, för att i alla fall få en västvärldens tidsaxel. men jag fick dåliga vibbbar av att varken OUP eller CUP hade någon utgåva av den, OUP trycker ju fortfarande the Problems of Philosophy till exempel. så, vad säger ni, är Russels historia läsvärd? har ni några andra förslag på böcker till mitt enkelpersonidétidsaxelsyfte? tack!


Läsvärd ja, men den innehåller ju inte direkt den senaste filosofin...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 26 maj 2010 13:37

Jag skulle nästan föreslå att du börjar med att söka på platon, aristoteles eller någon av de där stora namnen inom antikens filosofi på engelska wikipedia. Sen susar du runt bland länkarna och skriver ner olika perioder som de som du stöter på har levat under. Gör en not om vilka områden de har intresserat sig för. Kunskapsproblemet, frågan om identitet, förändring osv.

Alla böcker om filosofi reproducerar inte bara en översikt utan en norm. De är skrivna utifrån en redan antagen idé om vart man slutar.

Gör du sammanställningen själv så får du se vart det slutar :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 26 maj 2010 13:38

Vet inte varför jag bara nästan föreslog det  :-k
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

PostDebornit
Inlägg: 109
Blev medlem: 06 feb 2005 19:27

Inläggav PostDebornit » 16 jun 2010 20:09

Grattis till att ha kommit in på Cambridge och kanske till att ha en rik pappa:) Russells bok är en ansedd klassiker. jag rekommenderar Svante Nordins "Filosofins historia". Sjukt bra för att få en översikt.

torkel
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 nov 2009 11:05
Ort: torkel

Inläggav torkel » 24 jun 2010 21:37

tack för svaren!

Algotezza: ok, finns det något översiktligt verk över de (iaf rättså) senaste inom filosofi?

JR Auk: tack för ett bra tips! sant att alla författare pekar på det de själva håller för viktigt.

PostDebornit: haha, tack för grattiset. men tillläggslån från csn är det som gäller – täcker hela studieavgiften. tack för boktips, men försöker köra först och främst på engelska, som förberedelse inför plugget där.

AndersWesterlund
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 jun 2011 14:28
Ort: Stockholm

Re: a History of Western Philosophy – bra?

Inläggav AndersWesterlund » 21 jun 2011 14:55

torkel skrev:hej!

jag ska börja plugga undergraduatefilosofi på Cambridge nu i höst, och jag är därför på jakt efter en bok som kan ge mig en grundkunskap av filosofins utveckling och idéer. jag vill skapa mig en basal tidsaxel med namn och idéer som jag kan utgå ifrån, bygga vidare på och fördjupa mig i. jag har tänkt att läsa ”a History of Western Philosophy”, Russel, för att i alla fall få en västvärldens tidsaxel. men jag fick dåliga vibbbar av att varken OUP eller CUP hade någon utgåva av den, OUP trycker ju fortfarande the Problems of Philosophy till exempel. så, vad säger ni, är Russels historia läsvärd? har ni några andra förslag på böcker till mitt enkelpersonidétidsaxelsyfte? tack!


Om man vill bekanta sig med filosofi med ett öppet sinne, och inte erkänner sig till någon specifik skola så är den föga läsvärd. Russell behandlar hela filosofihistorien utifrån ett analytiskt-filosofiskt eller logiskt-positivistiskt synsätt, vilket förvränger alla riktningar utom just dessa. Personligen tycker jag att idén med att skriva en omfattande genomgång av västvärldens filosofihistoria med ett inskränkt filosofiskt perspektiv i sig är galenskap. Men det är bara jag.
Gåvan är straffet, straffet är gåvan


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster