Krishnamurti

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
tomtartroll
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 apr 2011 14:42

Krishnamurti

Inläggav tomtartroll » 06 apr 2011 14:54

1 du får frihet genom att beskydda någon
2 du finner inte självets framträdande
tredje ögat genom egoism
3 du laddar den fiende du har genom att se utifrån
rädsla
4 det ger dig inte självförtroende att skada någon
du är fruktad i den grad du innerst inne är skadad
och rädd
5 allt du har gjort, har du gjort för att överleva
den enda bestående förlåtelsen är den förlåtelse
du absolut odelat skänker dig själv,
du blir ett med förlåtelsen,
6 när du går rädslans väg är du styrd av
omständningsheternas makt
7 att möta sin räddsla är att
se jagets våld så väl i sinnet som i handlingar
utan jaget framträder självet
8 se att våldet finner sin näring i tiden
det som var igår och det som kommer i morgon
9 jaget fruktar det okända,
du kan välja våldets väg
eller att leva här och nu
och utkristalisera glädjens väg
befriat från det flöden som jagen manifisterar sin egen fruktan
som är våld och och ett system byggt på grupperingar
skikt och ismer likt en triangel där jagen fortlöper
genom att verka utifrån våld i varje grupering
för att försvara sig och verka i den grupering
som du valt i kombination med omständigheternas makt
dvs omedvetet söker våld våld,
materialismen kan verka men utan våldet
utan föroreningar osv, vi har inte längre ett system
vi behöver skydda genom våld=fruktan
vi blir flera som går glädjens väg,
2 kapitel
Den insomnande tendensen.
är kranvattnet för varmt drar
du undan handen men är det behagligt
kan du tvätta dina händer
så går ditt liv i vanans makt med vissa förskjutningar
dvs du ifrågasätter ditt liv och söker en mening
du söker andlighet vi är andliga varelser vi måste bara finna
länken "du är världen" sa Jiddhu Krishnamurti
som står bakom mycket jag skriver om här
han ifrågasatte medvetandet och tanken
läs Jaget och tiden, att vara fri, han förstod
att vi måste ifrågasätta jaget att friheten
kommer genom att inse tomheten
inte att ta en stol och säga den här stolen existerar inte
det är skillnad på ord och insikt
det är ingen skillnad mellan den som
iakttar och det som iakttas.
3 kapitel
grupperingar tycks hållas inom sin egen sfär
demokratin är uppbyggt på grupperingarnas talesmän
deras ståndpunkt och de som står bakom ståndpungten
detta är lögn så länge de är tomma ord.

Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster