Den stora Shakespeare-tråden

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Vilken är din favorit av Shakespeares dramer?

A midsummer nights dream
2
40%
As you like it
0
Inga röster
Hamlet
2
40%
King Lear
0
Inga röster
Macbeth
1
20%
Romeo and Juliet
0
Inga röster
The tempest
0
Inga röster
Någon annan
0
Inga röster
 
Antal röster: 5

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 29 jan 2012 21:09

Skogsälvan skrev:Ja, jag har bara läst lite uppsatser, pratat med folk som läst honom och jag är ju egentligen mer intresserad av människan bakom orden. Skulle inte förvåna mig om han hade aspbergerdrag. Det låter ju onekligen så ibland. Och då kan det bli lite kruxigt med "min älskling, du är som en ros" Va? Vadå ros? Jag växer väl inte i en rabatt eller? Allegorier och prosa.


Ah ok, då förstår jag lite bättre hur du tänkte.
Själv vet jag inte. Jag är varken expert på psykiatriska diagnoser, och har inte fått mig helt klar bild om hur Wittgenstein var som person. Tror det är vanligt att folk överdriver och gör narraktiga schabloner utifrån vissa karaktärsdrag..

Men alltså..att han skulle ha problem att förstå allegorier eller så, det låter befängt. Han är ju själv berömd för att använda allegoriskt språk. Han läste mycket poesi och skönlitteratur... betydligt mer än vad han läste filosofi t. ex. Tydligen ska Wittgenstein aldrig ha läst ett ord av Aristoteles, men författare som Tolstoj och Dostojevskij kunde han utan och innan.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 29 jan 2012 21:33

Jag menade inte att göra en narraktig bild, även om jag kan förstå att det kan ha uppfattats så. Som jag har förstått det var Wittgenstein väldigt intresserad av språk, uppbyggnaden och mening. Du som har läst mer av honom - vad tror du att det beror på?

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/57PWqFowq-4" frameborder="0"></iframe>
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 29 jan 2012 21:43

Det kan man spekulera kring, men jag vill inte göra det i den stora Shakespeare-tråden! Förresten tycker jag det är ett dåligt citat av Wittgenstein som Numminen lyfter fram. :P

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 29 jan 2012 21:57

Äh :) Nu är du svår. Du ville diskutera Wittgensteins åsikter kring Shakespears texter. Men du är inte intresserad av att veta varför han tyckte som han gjorde...? Fast du tycktes intressera dig för hans personlighet? Du vill inte filosofera på egen hand? Du vill läsa något en professor skrivit och referera till det?
Aaaaa, vet att jag är lite jobbig nu,  men jag tycker att det skulle vara intressant att höra lite mer spontant hur du tänker :)
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 29 jan 2012 22:31

Skogsälvan skrev:Äh :) Nu är du svår. Du ville diskutera Wittgensteins åsikter kring Shakespears texter. Men du är inte intresserad av att veta varför han tyckte som han gjorde...? Fast du tycktes intressera dig för hans personlighet? Du vill inte filosofera på egen hand? Du vill läsa något en professor skrivit och referera till det?
Aaaaa, vet att jag är lite jobbig nu,  men jag tycker att det skulle vara intressant att höra lite mer spontant hur du tänker :)


Jag tolkade din fråga som att du ville att jag bara skulle prata om W, men inte Shakes, och då tyckte jag det inte hörde hemma i denna tråden. Men allright, jag kunde väl ha besvarat genom att sätta W i relation till Shakes på nåt sätt...

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Den stora Shakespeare-tråden

Inläggav David H » 22 okt 2014 12:24

Har fortfarande en box med filmatiseringar av Shakespeare-dramer, men har inte kommit så mycket längre i läsandet och tittandet sen jag senast skrev här. Har länge önskat mig nån som vill se dessa dramer tillsammans med mig, och att vi tillsammans diskuterar det vi sett. Men risken finns förstås att det inte blir så bra som jag tänkt mig.

För ett tag sen såg jag om filmatiseringen av "Julius Caesar". Något som slår mig är att pjäsens huvudpersoner Caesar, Brutus och Cassius alla ger sympatiskt intryck. De visar alla djup respekt för varandra, även, och inte minst i stunder då de är fiender. Och det är verkligen öppet för diskussion vem som är "good guy" och vem som är "bad guy". Minns när jag tittade först så sympatiserade jag mer med Brutus, och tyckte att det liksom var Cassius som var skurken. Sen lyssnade jag till någon analys som kom med annat perspektiv, något i stil med att Cassius är en typ av revolutionär som krävs för att kunna rasera ett korrupt styre, medan Brutus däremot är en typisk reformist som tänker rationellt, men begår misstaget av att anta att alla andra accepterar samma rationalitetsprinciper som han själv.
Tror att Brutus i mångt och mycket representerar ett ideal i vårt västerländska samhälle, men här visar kanske på hur galet fel det kan gå när man tror man tänker "rationellt".

Hm ja. Utan tvekan är det tydlig skillnad i personlighetstyper, som de olika karaktärerna representerar. Jag tycker det verkar stämma väl med Jungiansk typologi, hur Jung beskriver olika personlighetstyper, och vilka komplex typerna kan drabbas av. Jag tror att Brutus skulle kunna representera som ett typexempel för "extravert tanke"-typen", medan Cassius skulle kunna ett exempel på "extravert intuition"-typen, och Caesar ett exempel på "extravert sinnesförnimmelse"-typen (Caesar väldigt tydligt extravert). Den enda funktionstypen som saknas är då känslo-typen. Kanske en förklaring att känsla-funktionen är den mest typiska kvinnofunktionen, och eftersom kvinnor tenderar att bli negligerade blir också lätt känslo-funktionen negligerad.

http://www.youtube.com/watch?v=HdrBYFdJ ... FCC6922537 (Julius Caesar bbc)
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den stora Shakespeare-tråden

Inläggav David H » 21 okt 2020 20:27

Häromdagen läste jag om detektivhistorier. Och jag såg en dokumentär om Sherlock Holmes, innan jag skiftade över till Shakespeare, och denna dokumentären, The Shakespeare Mystery


Dokumentären lyfter frågan om vem det egentligen var som skrev under namnet Shakespeare... var det den person, med namnet William Shakespeare, som kom från Stratford upon Avon, eller var det i själva verket någon annan som skrev under pseudonym? Mest populära alternativa teorin är att det kan ha varit earlen av Oxford som skrev under namnet Shakespeare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oxfordian_theory_of_Shakespeare_authorship

Är en sådan alternativ teori ren galenskap? En totalt orimlig konspirationsteori? Att kunna bedöma något sådant, får ses som en form av detektivarbete. Indicier samlas, sannolikhetsbedömningar får göras etc. Plötsligt i något fall kan det som till synes verkar totalt orimligt faktiskt visas vara sant. Men gällande frågan om just Shakespeare? Själv är jag skeptisk. Min gissning är att det är just mannen från Stratford-upon-avon som skrev dessa texter...men jag är inte helt övertygad, om jag skulle bedöma, säger jag 5% chans att det var någon annan.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Den stora Shakespeare-tråden

Inläggav Anders » 22 okt 2020 10:26

Var det inte nån svensk skådis och hennes make som rotade i det där för ett par år sen? Att det skulle vara någon lord med nära kontakt hos Elisabeth som egentligen var författare.

Skall jag gå på teater, blir meddragen av svärmor ibland(inte i år) så skall det vara något mer lättförståeligt än högtravande 1500-talsspråk. Jag är en dålig nog lyssnare som jag är. Bökiga saker vill jag läsa.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den stora Shakespeare-tråden

Inläggav David H » 22 okt 2020 16:10

Anders skrev:Var det inte nån svensk skådis och hennes make som rotade i det där för ett par år sen? Att det skulle vara någon lord med nära kontakt hos Elisabeth som egentligen var författare.

Skall jag gå på teater, blir meddragen av svärmor ibland(inte i år) så skall det vara något mer lättförståeligt än högtravande 1500-talsspråk. Jag är en dålig nog lyssnare som jag är. Bökiga saker vill jag läsa.


För mig är det tvärtom då. Jag försökte mig på att läsa Shakespeare först, men det var nästan omöjligt. Fick en uppgift att läsa Stormen/The Tempest, och jag hängde inte med alls när jag försökte. Men så hittade jag den som ljudbok istället, och då var det plötsligt en spännande historia som uppenbarade sig.
Sen teater och filmatiseringar blir det ofta ännu lättare att ta åt sig. Ofta behåller ju dessa originaltexten utan ändringar också.
T ex gjordes ju en filmversion av Romeo & Julia med Leonardo Dicaprio m fl, som blev populär...och jag undrar om inte den höll sig till Shakespeares originaltext/originalrepliker
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Den stora Shakespeare-tråden

Inläggav Anne » 22 okt 2020 17:36

Jag gav bort en upplaga i flera band på engelska till avantgardet. Avantgardets far var av uppfattningen att jag var galen :lol: Det kan jag bjussa på. Dessutom har gubben rätt. Jag har papper på att jag är galen.

Inte vet jag, men varför skulle han inte vara mannen från stratford upon aven?

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den stora Shakespeare-tråden

Inläggav David H » 22 okt 2020 22:40

lynx skrev:Jag gav bort en upplaga i flera band på engelska till avantgardet. Avantgardets far var av uppfattningen att jag var galen :lol: Det kan jag bjussa på. Dessutom har gubben rätt. Jag har papper på att jag är galen.

Inte vet jag, men varför skulle han inte vara mannen från stratford upon aven?


Ja, det är en bra fråga . En av orsakerna till tveksamhet är väl att det är så lite som är känt om denne man. Jag läste nåt om att det enda som är känt som skrivits av hans hand är tre signaturer, och varje gång stavade han sitt namn på olika sätt. Så har många rynkat på pannan över detta att han kom från bondeklassen. Hur kunde han veta så mycket om adelslivet, om han inte hade erfarenhet av det själv? En bondeson som inte ens kunde stava till sitt eget namn? Plötsligt blir det en känslig klassfråga. Men jag tror att det trots allt var denne man som skrev dramerna.
Detta om earlen av Oxford är en intressant annan teori, men jag kan tycka det är sånt som är för osannolikt för att verkligen tro på det. Det var först på typ 1800-talet som den teorin lanserades, dvs långt efter Shakedpeares egen tid...och man kan tycka om det var sant borde det ju finnas nån form av spår eller rykten som levt vidare
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Den stora Shakespeare-tråden

Inläggav Algotezza » 23 okt 2020 13:47

Jag har sett En midsommarnattsdröm live fyra ggr. Först Skånska teatern i Landskrona med Rolf Lassgård som Puck. Sen på teater brofästet med Eva Rydberg som Puck. Ett engelskt teatersällskap på Glimmingehus och ett på Sofiero i Heslingborg. På Glimmeingehus såg vi också Så tuktas en argbigga.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Den stora Shakespeare-tråden

Inläggav Algotezza » 23 okt 2020 13:48

Jag gillar Bardens sonetter. De är så nätta och fina...
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den stora Shakespeare-tråden

Inläggav David H » 03 nov 2020 22:37

Jag lyssnade just på en annan dokumentär och där föreföll det mer begripligt att Shakespeare verkligen var denne man från Stratford-upon-Avon som berättats i historieböckerna. Säker kan jag givetvis ändå inte vara. Men ibland är nog det bästa att bara acceptera att något är rimligt bortom tvivel, och då inte heller tvivla.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster