Den stora Shakespeare-tråden

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Vilken är din favorit av Shakespeares dramer?

A midsummer nights dream
2
40%
As you like it
0
Inga röster
Hamlet
2
40%
King Lear
0
Inga röster
Macbeth
1
20%
Romeo and Juliet
0
Inga röster
The tempest
0
Inga röster
Någon annan
0
Inga röster
 
Antal röster: 5

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Den stora Shakespeare-tråden

Inläggav David H » 20 okt 2011 12:49

Vad tycker du om Shakespeare?
Vilken av hans dramer tycker du mest om?
Vad är mest givande; att läsa, lyssna, se på teater eller film?
Är det viktigt att läsa på originalspråk (engelska)?


(Jag skriver den STORA Shakespeare-tråden, men jag misstänker att kanske ingen än jag själv är intresserad av att skriva här...)


----


Tänkte berätta lite om mina egna Shakespeare-studier...

Första gången jag ”på riktigt” kom i kontakt med Shakespeare var när jag läste B-kursen i litteraturvetenskap. Vi skulle då läsa The Tempest och Macbeth. Rent allmänt tyckte jag ganska illa om att läsa dramer då, och minns att jag tyckte Shakespeare var speciellt svårläst. Jag begrep inte så mycket, hade svårt att hänga med i handlingen, kunde inte fokusera. Några månader senare lyssnade jag på The Tempest som ljudbok. Det tyckte jag var mer tillfredsställande upplevelse, med ljudeffekter, musik och sång, och först då kände jag att jag förstod och kunde hänga med i handlingen.

Sen nu i augusti i år började jag mitt nya Shakespeare-projekt. Var på biblioteket och lånade allt som såg intressant ut, böcker om Shakespeare, hans dramer och hans samtid. Så laddade jag hem alla dramer som ljudböcker, i första hand BBC:s inspelningar med bland annat John Gielgud. Sen beställde jag också en box med BBC:s filmatiseringar av Shakespeare http://www.bbcshop.com/drama+arts/shakespeare-collection-dvd/invt/bbcdvd1767/

Hur jag går tillväga då jag lyssnar på dramer:
Samtidigt som jag lyssnar på dramat har jag ett fönster på datorn med rollista och översikt, ett annat fönster med hela texten som jag läser med samtidigt som jag lyssnar, ett tredje fönster med google translate där jag skriver in alla ord som jag inte förstår (ibland måste jag pausa) och ett fjärde fönster där jag skriver in ordlista med alla ord jag översatt. Efter att ha lyssnat färdigt, så läser jag resumé av dramat för att kontrollera att jag förstått handlingen rätt, vidare läser jag vad som står om dramat på Wikipedia och eventuellt annan sekundärlitteratur... Sen kan jag gå tillbaka till originaltexten och läsa om delar jag tyckte var intressanta.

Nu har jag tittat på några av filmerna från BBC. Först tittade jag på As You Like It, det var Rosalind som lockade mig, hon är den mest attraktiva charmiga av Shakespeares kvinnor (hennes skådespelare såg också trevlig ut). Sen tittade jag på Hamlet, det är nog dramat som imponerar mest på mig... först tyckte jag handlingen kändes ologisk osannolik, men efter att ha lyssnat och läst igenom några gånger nu tycker jag att den känns mer naturlig och mänsklig. Hamlet är fylld av skarpsinne och humor, och härligt tempo från början till slut. (Har nu sett tre olika filmversioner av Hamlet, kanske återkommer senare med jämförelse - om nån intresserad)
Enligt Harold Bloom (en av västvärldens mest berömda litteraturkritiker) är Hamlet och King Lear Shakespeares två största mästerverk. Hamlet för dess intelligens, och King Lear för den kusliga känslan. Min ryska kompis sa hon att hennes favorit var just King Lear. När jag själv läste King Lear fattade jag nästan ingenting, tyckte den var mest bara konstig och seg... jag kunde inte förstå vem som var god och vem som var ond, vem det var som bedrog vem osv. När jag lyssnade på den som ljudbok och film kunde jag hänga med lite bättre, men fortfarande svårt (Bloom betonade förresten att King Lear är ett drama som bör läsas, han menade att ingen uppsättning med skådespelare har gjort det rättvisa). Det slog mig då att den är plågsam. I Hamlet dör folk när det är dags för dem att dö, det känns som en naturlig del av dramat. I King Lear däremot är döden plågsam, det blir inte som man hoppats på.
Kom att tänka på att Hamlet känns väldigt västerländsk. Kanske Hamlet har sin moderna motsvarighet i Jack Sparrow, det är ungefär samma karaktär, liknande typ av ironi och underhåller med kvicka skarpsinniga repliker. Hamlet förstås mer ”djupsinnig” och ”filosofisk”, men ändock. Vem är King Lear då? En långskäggig patriark som har hett temperament och beter sig allmänt irrationellt. Får mig att tänka på en sån där urgammal rysk-ortodox präst. Kanske är King Lear mer begripligt för österländskt sinnelag. Jag funderade så, men vet inte.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 20 okt 2011 14:15

Jag har en HatKärlek till Shakespeare. Har läst hans samlade verk på engelska. Hade en snygg samling av hans böcker som jag skickade till Avantgardet. En midsommarnattsdröm berörde nog mig mest.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 20 okt 2011 15:09

Minns att jag tyckte mycket om en midsommarnattsdröm när jag läste den, men sen nu när jag såg den filmatiserad var jag inte alls lika entusiastisk - tyckte den kändes lite tjatig då. Det kan ju ha med dagsform och humör att göra. Men  väldigt fin lyrik...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 21 okt 2011 11:36

Jag antar att Romeo och Julia, samt Hamlet är de mest kända? Och det säger väl en del om allmänhetens uppfattning om vad de anser bra?
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 21 okt 2011 19:45

Skogsälvan skrev:Jag antar att Romeo och Julia, samt Hamlet är de mest kända? Och det säger väl en del om allmänhetens uppfattning om vad de anser bra?


Ja, det är nog de två mest berömda. Men jag förstår inte vad du menar sen, vad säger det om allmänhetens uppfattning? Det är väl två dramer som är till stor del olika i sitt innehåll...
Bland allmänheten är det nog många som känner till handlingen, men inte så vanligt att man läst eller lyssnat till hela texten. Jag har till exempel inte läst hela Romeo och Julia än...

Shakespeare har ju förresten nästan aldrig hittat på handlingen själv, han har bara lånat tidigare historier, och berättat om på sitt eget sätt...

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 21 okt 2011 20:00

Håller nu på och tar mig igenom Julius Ceasar,

Läste igenom texten igår, och har börjat se filmatiserad version idag. Jag tycker om att läsa först, och se film sen.
Julius Ceasar är ett drama som jag länge sett fram emot att läsa, men hela tiden skjutit upp på. Har haft en känsla av att det är ett nyckel-verk, med viktigt budskap... Något med denne Brutus. Och nu när jag läste det blev jag inte heller besviken. Alla karaktärer är mångbottnade, och svårbegripliga. Bland annat slår det mig att det är svårt att avgöra vilken av karaktärerna som Shakespeare vill att man ska sympatisera med, och vem är skurk? Alla tycks ära varandra, samtidigt som de är fiender och dödar varandra.
I filmen tycker jag hittills om alla skådespelare förutom han som spelar Cassius.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 22 okt 2011 10:06

rekoj skrev:
Skogsälvan skrev:Jag antar att Romeo och Julia, samt Hamlet är de mest kända? Och det säger väl en del om allmänhetens uppfattning om vad de anser bra?


Ja, det är nog de två mest berömda. Men jag förstår inte vad du menar sen, vad säger det om allmänhetens uppfattning? Det är väl två dramer som är till stor del olika i sitt innehåll...
Bland allmänheten är det nog många som känner till handlingen, men inte så vanligt att man läst eller lyssnat till hela texten. Jag har till exempel inte läst hela Romeo och Julia än...

Shakespeare har ju förresten nästan aldrig hittat på handlingen själv, han har bara lånat tidigare historier, och berättat om på sitt eget sätt...


Ett par gemensamma faktorer är att bägge historierna är djupt tragiska, involverar sorg skrivet med en innerlig smärta och betonar den djupa känslan till den andre - i Hamlet pappan och i Romeo & Julia i en annan kärleksform.

Allvarligt talat finns det ingen skönlitterär författare som har hittat på handlingen helt själv, vad jag vet.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 23 okt 2011 19:00

Skogsälvan skrev:
rekoj skrev:
Skogsälvan skrev:Jag antar att Romeo och Julia, samt Hamlet är de mest kända? Och det säger väl en del om allmänhetens uppfattning om vad de anser bra?


Ja, det är nog de två mest berömda. Men jag förstår inte vad du menar sen, vad säger det om allmänhetens uppfattning? Det är väl två dramer som är till stor del olika i sitt innehåll...
Bland allmänheten är det nog många som känner till handlingen, men inte så vanligt att man läst eller lyssnat till hela texten. Jag har till exempel inte läst hela Romeo och Julia än...

Shakespeare har ju förresten nästan aldrig hittat på handlingen själv, han har bara lånat tidigare historier, och berättat om på sitt eget sätt...


Ett par gemensamma faktorer är att bägge historierna är djupt tragiska, involverar sorg skrivet med en innerlig smärta och betonar den djupa känslan till den andre - i Hamlet pappan och i Romeo & Julia i en annan kärleksform.

Allvarligt talat finns det ingen skönlitterär författare som har hittat på handlingen helt själv, vad jag vet.


Okay, då tror jag att jag förstår lite bättre vad du menade. Visst finns det gemensamma drag mellan dessa dramer. Båda är tragiska, och du har rätt i det där med djup känsla till en medmänniska.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 23 okt 2011 19:21

Michail Bachtin skrev något om att romanen har tre rötter: epiken, retoriken och karnevalen.

När jag nu tittar på Julius Ceasar slår det mig hur väldig central retoriken är i det här dramat, först Brutus, sen Mark Antonys tal, är båda som skolboksexempel i retorik.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 24 okt 2011 19:24

Jag tycker det är intressant hur vi kan läsa en text olika. När du skriver att Hamlet handlar om sorg skriven med innerlig smärta, kan jag hålla med, fast det var inte min egen första spontana association. Jag beskrev ju Hamlet som teatralisk, skarpsinnig och humoristisk...

Men att Shakespeare skrev om Hamlet ända från hjärtat, och att det berörde honom djupt, råder det ingen tvivel om, varför skulle han annars ge sin son namn efter Hamlet.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 24 okt 2011 19:28

Efter att ha funderat lite mer kring Julius Ceasar har jag kommit på ett tema: Det är mänskligt att fela.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 25 okt 2011 10:48

Shakespeare är en av de största bluffarna i västerlandets historia,
för Pär Lagerkvists dikter är 7 000 millioner gånger bättre än alla shakespears dramer tillsammans,

shakespear är som en torr fitta,
nej tack.

jag menar alltså att det inte finns nåt blod i hans texter.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 25 okt 2011 11:03

Det är vackrast när det skymmer.

All den kärlek himlen rymmer

ligger samlad i ett dunkelt ljus

över jorden,

över markens hus.


Allt är ömhet, allt är smekt av händer.

Herren själv utplånar fjärran stränder.

Allt är nära, allt är långt ifrån.

Allt är givet

människan som lån


Allt är mitt, och allt skall tagas från mig,

inom kort skall allting tagas från mig.

Träden, molnen, marken där jag går.

Jag skall vandra –

ensam utan spår.


(Pär Lagerkvist)

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 25 okt 2011 14:43

till skillnad från Shakespeare saknar Lagerkvist humor

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2011 07:13

rekoj skrev:till skillnad från Shakespeare saknar Lagerkvist humor


Shakespear är kejsarens nya kläder, den översta överklassen har oftast citerat Sheakespear för den stora underklassen, samma med Goethe, en som pratar 100 procent goja,

och underklassen har därför trott att dess båda löjliga nollor
är fullblodstänkare av Herakleits och Newtons kaliber

det finns inte ett enda äkta hjärtslag i alla den smetan Shakspear pruducerat.

men även en känslig människa som Ingmar Bergman gick på dessa fördommar.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster